Gå til innhold
Arkivverket

[#55890] Severin Lieblein


Gjest Tom Eliassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Eliassen

Severin Liebleins bokproduksjon er kjent, likedan at en film ble laget over en av hans romaner. Hans far var professor i egyptologi og eide en gård i Eidsvoll, bodde vekselvis der og i Kristiania, og det gjorde vel sønnen også, foruten at de begge (?) var mye ute og reiste. Faren hadde også en omfattende bokproduksjon. Denne er kjent. Stort sett er det dette jeg vet, men skulle gjerne visst noe mer om forfatterens liv og levned. (Herman Wildenwey skriver at han traff Lieblein blant kunstnervenner i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du forsøkt forfatterleksikon eller lignende? Kan jo legge til; Severin Lieblein (1866-1933) og faren Jens Lieblein (1827-1911).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Ljødal

Ser at min frende i Åmotfors søker etter opplysninger om Severin Lieblein. Til det som er opplyst ovenfor, kan jeg tilføye at Lieblein en tid arbeidet som journalist i Morgenbladet. Videre har jeg funnet på internett at han besøkte Italia i 1885. Det er dessverre lite å finne om denne forfatteren i vanlige norske oppslagsverker. Kjenner jeg dette forum rett, vet jeg at det alltid finnes en eller annen som vet noe. Kanskje også i dette tilfelle? Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Eidsvoll sorenskriveri. Dødsfallslister, eske 16 1932-33:død 23 juni 1933. forfatter Severin Lieblein, Lilleås, født i Oslo 16 mai 1866. Ingen arvinger oppgitt.Han bodde på Lilleås også i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00237&gardpostnr=382&personpostnr=2371&merk=2371#ovre>LenkeEidsvoll sorenskriveri. Skifte. Dødsfallslister, eske 8, 1910-14:død 13 august 1911, anmeldt 14 august: professor Jens Daniel Carolus Lieblein, Oskars gate 17, Kra., født 1827. Hustru Dagny f. Brodersen. Sønn Severin Lieblein på Ringsaker. Eiendommen Lille Ås med løsøre og atnakelig penger og løsøre i Kra.Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, s. 295-961865: LenkeDøpenavn var Johhan Nicolai Severin, nr. 126:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Johan Nikolai Severin og Ragnhild ble skilt. I dødsmeldinga etter hennes far Ragnar Rasmus Sæegaard 18 juni 1924 (nr. 28: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3905&idx_id=3905&uid=ny&idx_side=-147>Lenke) står det at Ragnhild var gift med distriktslege Hjelde i Eidsvoll: Lenke.Bård Arne Hjeldes første kone Alma Josefine døde 9 februar 1918, nr. 7:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Johanne Alette Lieblein døde 17 september 1866, 28 1/2 år gammal, nr. 143: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5438&idx_id=5438&uid=ny&idx_side=-161>LenkeJens Daniel Carolus Lieblein ble gift 2. gang 19 september 1869 med Jonette Nielsen, nr. 22: LenkeJonette var datter av skipskaptein John Nielsen ('kapergasten') og Lovise Dallin, Melgarn Ås, se Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, s. 294I 1875 bodde de i Oscars gate 17:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ronny: Jeg har slått opp i siste (flerebinds-)utgaven av Norsk Biografisk leksikon. Her finnes bare faren, Jens - med henvisning til et senere bind for sønnen, Severin - uten at jeg kan finne ham der. Vi må nok søke i den gamle utgaven. Det skal bli gjort! Trond: Takk for alle dine verdifulle opplysninger og for all den tid du har brukt på å finne dem Noe av det (som har tilknytning til Eidsvoll) har vi fra før, men det meste er nytt og nyttig. Det er vel neppe skrevet noe om Severins livshistorie; den vi gjerne skulle ha kjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til 12: Som sagt i (8) finner du Severin i NBL1 bind 8, s. 360. Dette er gamleutgaven, som også er i flere bind. Henvisningen i NBL2 (den nye utgaven) bind 6, s. 72, der du har slått opp, gjelder omtalen i NBL1, ikke i et senere bind av NBL2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg har sett gjennom alle kirkesokn i Oslo for åra 1860-65 etter vielsen til Jens Daniel Carolus og Johanne Alette Danielsen uten resultat. I 1865 står hun oppført med 'Hønefossen' som fødested. Hvis det menes Hønefoss, er det kirkebøkene for Norderhov som gjelder. Jeg kan ikke finne noen Johanne Alette døpt i Norderhov. Blant Johan Nikolai Severins faddere finner vi kjøpmann D. Danielsen. Jeg mener han antakelig var identisk med 50-åringen Daniel Johan Danielsen i Storgata 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60301&gardpostnr=360&personpostnr=10404&merk=10404#ovre>Lenke. Han står med fødested Ringerike. Han var antakelig nær slektning til Johanne Alette, kanskje så nær som far, bror eller stebror. En annen av fadderne, kjøpmann A. Ridder, må vel være identisk med handelsbetjent Anton Ridder fra Hønefoss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Daniel Johan Danielsen (se innlegg 14) ble født 15 desember 1816, nr. 3: Lenke Foreldre var sersjant og kårdemaker Johan Danielsen nordre Honefoss og Margitte Halvorsdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Johanne Alette dukket likevel opp til slutt. Hun var født 22 april 1838, nr. 164: Lenke. Foreldre var veiinspektør Johan Danielsen og hustru Dina Alette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Eliassen

Hjertelig takk for STOR hjelp, spesielt til Trond. Utrolig hvor hjelpsom du er! Det øvrige biografiske stoff blir kanskje vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Skifte på Vestgarn Ås- LinlykkjaEidsvoll sorenskriveri. Skifte. Skifteprotokoll 2 b, 03.06.1848-03.08.1876. Hyllenr. 4 c 00423.s. 218 b-227 b. Utdrag:'Forsigting paa Linløkken. Aar 1869 den 26 April ble en Forsigtingsforretning afholdt paa Linløkken i Eidsvold, admistreret for Sorenskriveren af Lensmand Ekroll i Overvær av Vidnerne Jens Aasgaard og Christian J. Aamodt. Administrator bemærkede at Eiersken af Linløkken Laurense Dallin afgik ved Døden her paa Stedet igaar Eftermidag kl. 7. Hun Efterlader en del Familie, foruden Gaarden bestaaende i vørdipaprier m. v.Registrering paa Linløkken Aar 1869 den 18 Mai blev en Registreringsforretning afholdt paa Linløkken i Eidsvold i boet efter hersted den 25 f. Md. Afdød Jomfru Laurentse Dallin. Administrator bemærkede at der den 26d f. Md er afholdt Forsigtingsforretning hersteds over Afdødes Regnskabshage og Papirer…Efter opgivende ere Boets Arvinger følgende:A. Afdødes ældste søsters Børn1. Karen Ridder født Gladtvedt gift med Sagfoged Ridder i Hønefos over 25 Aar2. Anne Nikoline gift med Sognepræst Olsen i Aamodt over 25B. d.o. Børnebørn3. Karen Margrethe Danielsen gift med Pastor Askehaug over 254. Nils M. Danielsen i Grue over 255. Axel Gladtvedt i Hønefos over 256. Laurits Gladtvedt i d.o. over 25C. do. Børnebørns Børn7. Nikolai Johan Severin Lieblein 3 AarD. yngre søsters Barn8. Emil Nilsen over 25 Aar9. Jonette Nilsen over 25 Aar.Av Arvingerne var nu tilstede her blot de 2 Sidsmeldte. Som Tilsynsværge saavel for den Umyndige født Værge Faderen Stipendiat Lieblein som for de andre fraværende Arvinger var tilstede og fungererede Proprietær P. Midelthon.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.