Gå til innhold
Arkivverket

[#55891] Niels Erichsen f. 1818 Bergen hvor ble han av?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Niels Erichsen f. 1 sep 1818 døpt 13 sep 1818 i Domkirken Bergen er etter dette for meg sporløst forsvunnet. Hans foreldre var Lars Erichsen og Birthe Evensdatter. Er der noen som klarer å finne ut hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg er ikke sikker på om barna brukte Erichsen eller Larsen, men sønnen Evert Erichsen f. 09.12.1820 er i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61301&gardpostnr=555&personpostnr=5650&merk=5650#ovre>Lenke oppført med Erichsen som etternavn. Det skal allikevel være sagt at jeg sliter like mye med å finne Ane Marie f. 15.10.1822 som er deres yngste søster.Sist, men ikke minst så klarer jeg heller ikke å finne Evert Eriksen død. Han har brukt navnet Evert/Edvard/Edevard om hverandre, men alltid etternavnet Erichsen. Link til dåpen for alle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Født 1816 – ikke helt galt det, men å være 29 år i desember 1841 er litt i drøyeste laget.(Her er vielsen til Niels og Guren deres. Nr.10: Lenke )Men det var da et bra indisium at eldste-sønnen heter Edevart.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er barna til Evert og Anne: Her er Nils Julius i 1853 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=10010522&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99 >LenkeEvert Andreas i 1851 Lenke Marie Christine i 1858 Lenke Ole Severin I 1846 Lenke Erik Teodor I 1856 Lenke og Berta Larsine i 1848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Terje: Jeg har også sett den og har prøvd å finne dokumentasjon på at dette er riktig person. Jeg hadde ikke vielsen deres før Iver Mosvold linket den opp nå, men det ga dessverre ikke noe svar siden fedrene ikke stod oppført ved vielsen.Iver: Jeg er enig med deg at å være 29 år i 1841 som medfører fødsel 1812 er drøyt, men vi vet jo at feil er blitt gjort før. Så jeg trenger nok å finne ham død og se om der kan være ett skifte etter ham som gir mer info som kan knytte ham opp til 'min' Niels.Johan: takker så mye for innlegget om konfirmasjonen. Skal nå se om jeg også klarer å finne Ane Marie og Evert sin konfirmasjon ^^. Jeg har for det meste alt om Evert, men ikke dokumentert på papir så jeg setter meget stor pris på dine lenker så jeg kan printe ut dokumentasjonen. Evert er min tipp tippoldefar så derfor er jeg interessert i å finne så mye som mulig angående hans søsken.Takk så langt alle sammen for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men vi skal vel heller ikke legge til siden den linken som John Arthur la opp i innlegg 7. På min maskin virker den ikke lenken, men kanskje dette går bedre. LenkeHer passer jo både fødselsår og det presise fødestedet meget godt.Vi skal vel heller ikke se bort fra at Niels Eriksen i Flakstad (ved FT 1875) kan være identisk med Niels Eriksen fra Buksnes (ved FT 1865 – lenke i innlegg 4) selv om han i 1875 verken er oppført som enkemann eller gift. Avstanden mellom Flakstad og Buksnes er jo meget kort.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Iver: Er enig med deg at den personen kan også være den Niels jeg leter etter. Jeg hadde lagt han inn som en mulig kandidat, men klarte ikke å finne noe mer.Johan: De fikk som nevnt over ei datter Ane Marie f. 1822, men Anna Regine har jeg ikke sett før. Tror jeg skal se om jeg kan finne fødselen på denne Anna Regine da de kan ikke ha klart å skrevet navnet så feil, så kanskje dette er en datter nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Rettelse fra forrige innlegg: Det var Terje som la igjen lenken i innlegg 4.Noe kanskje andre vet: Hadde Niels ei søster som het Berthe Magdalene Erichsen ?I så fall kunne det vært interessant å vite om Niels hadde ei datter som het Marie. Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 14: Jo, det kan nok være flere i Flakstad som heter Niels Erichsen, men det er bare en bergenser som er født i 1818, og det er kun han vi ser etter. Om han ble far (igjen ?) i en alder av 56 år (i 1874) ville jo selvsagt vært mulig, men han vi har blikket på er fortsatt verken gift eller enkemann i 1875.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Wow, den linken var kjempeherlig....så lenge som jeg har lett etter hva som skjedde med henne. Dette er opplysningene jeg hadde Lenke, så det er vel kanskje ikke så rart jeg ikke fant henne da mellomnavnet Regine for meg var ukjent. :-)Iver: Jeg har så langt ikke funnet søster til Niels med navnet Berthe, men Niels bror Evert har ei datter som han kalte Berthe Larsine. Men, i forhold til hva Johan nå nettopp fant så vet man jo aldri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Bertil og Anne Regine hadde også en datter som het Berta Larsine og som ble f. i 1852. Deres første fødte het Lars Martin f.1848 se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kanskje er mannen Lars, som er død i 1849 av kolera. Han var også almisselem i Bergen og alderen stemmer så noenlunde. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Johan: Tror nok begge de to siste stemmer hva gjelder dødsdato selv om der er 2 års forskjell på Lars. Han lever ihvertfall ikke i 1865 så vidt meg bekjent etter uttallige søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.