Gå til innhold
Arkivverket

[#55898] Johan Michael Falck fra Larvik


Gjest ove nerhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aina Helset

Litt rask leting ga følgende informasjon og datoer for de som vil lete videre.Johanne Emilie Falck, gift 26/3-1892 i Larvik med Rikart Laurits Søland Jansen fra Kragerø. (hans far: Georg Jansen)Johanne Emilie ble født 28/8-1860 i Larvik, døpt 11/8-1861. Konfirmert i Larvik 4/4-1875. Hun oppgis å være uekte datter av Johan Michael Falck og Johanne Cathrine Jørgensdatter. Fant også ett barn til, Natalie født 27/9-1864 og døpt 25/6-1865 i Larvik.Johanne Emilie og Natalie finner vi igjen i folketellingen for Larvik i 1865, som fosterbarn av Abram Hansen og Cirsten Østensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Johanne Emilie blir konfirmert i 1875 i Larvik som nummer 5 på denne siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5921&idx_id=5921&uid=ny&idx_side=-344>LenkeFødselsdato 28 aug 1860. Far oppgis til Enkemand Johan Michael Falch og mor pige Johanne Cathrine Jørgensen. Det kan tyde på at hun er uekte barn?Dåpen er øverst på høyre side her Lenke og her er moren oppgitt til Pige Margrethe Jørgensdatter.At Johanne Emilie ikke finnes som 'falch' i FT 1865 fikk meg til å undres på om det kan være henne vi finner som Johanne Emilie Johansen, fosterdatter i Larvik her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk skal du ha, Berit, jeg skjønner ikke hva som skjedde da jeg la inn linken tidligere. Her er ihvertfall også innførselen i klokkerboken, hvor moren feilaktig navnes Margrethe Jørgensdatter isteden for Johanne Cathrine Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk skal du ha, Berit, jeg skjønner ikke hva som skjedde da jeg la inn linken tidligere. Her er ihvertfall også innførselen i klokkerboken, hvor moren feilaktig navnes Margrethe Jørgensdatter isteden for Johanne Cathrine Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom Johan Michael var sønn av 'grevlingen' Michael Falch (sannsynlig?), så vil han vel kunne finnes som døpt i Hedrum (de som overtok Laurvig grevskap ble på folkemunne kalt Grevlingene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiJeg tenkte først at Johan Mikael Falk og Johan Christian Falk kunne være samme person. Men Johan Mikael blir brukt ved konfirmasjonen, vielsen til Johanne Emilie og ved dåpen i ministerialboken.Dåpsinnførselen i klokkerboken sier derimot kun Johan Falk. Og han er skipper av yrke.Ved hennes vielse står det også en tittel? på faren, men jeg tør ikke si sikkert hva det er. Mulig det er Grosserer?? men her hadde det vært fint å høre med dere andre hva dere tror. Nr 11 1892 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4235&idx_id=4235&uid=ny&idx_side=-236>LenkeFinner denne Johan Christian som er nevnt over her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Johan Christian Falch i 1865 er sønnen til Michael Falch som er nevnt i (12). Han var gift med Hansine Wilhelmine Klingenberg, og de fikk sønnen Jacob Wilhelm Klingberg Falch i 1832 Lenke =ny&idx_side=-37Men jeg tviler på at Johan Christian Falch, 63 år i 1865, er den samme som Johan Michael Falch, far til to døtre 1860/1863. Kan han isteden være en onkel eller filleonkel (fetter til J.M.Falchs far)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenLitt forvirrende dette her:-)Ved Natlies dåp i klokkerboken står faren som skibsreder, og kun Johan Falk. Men ved hennes konfirmasjon i ministerialboken står han som handlende av yrke.Dåpen hennes i klokkerboken høyre side nr 46 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8247&idx_id=8247&uid=ny&idx_side=-299>LenkeHennes konfirmasjon nr 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.