Gå til innhold
Arkivverket

[#55899] Hitra, ST, Oppsla i bygdebok


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiI Februar 1892 dør Pauline Andreasdatter, på Hitra hun var født 1860, og er innført under Sandstad Sogn. Hun var min oldefars første kone, og jeg lurer på hvor hun kom fra og når de ble gift. Det står at de var bosatt på Skjevik, er det en gård på Hitra? Min oldefar var født på Fedje i Hordaland og flyttet senere til Herøy i Møre og Romsdal.Når jeg søker FT1900 etter gårdsnavnet Skjevik havner jeg i Nordland. Er det noen som kan gjøre oppslag i bygdeboken for Hitra eller har noen opplsyninger om Skjevik?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Skjevika Gnr 120,br.n 10. Ligger i Stranda-grenda, Sandstad sogn på Hitra. (Sandstad var engang egen kommune).Pauline Andreasdatter (1862-1892). Datter av Andreas Olsen Strand (1823-1886) og Ingeborg Paulsdatter (1828-1913). Ingeborg Paulsd. var født i Orkdal, men oppvokst i Skjevikdalsmyra.Pauline var gift i 1886 med skipper Mortinus Pedersen Feie f. 1860 i Lindås,Hordaland.Pauline var yngst av 5 søsken.Dette ifølge Hitraboka, Sandstad sokn av Sverre R. Utseth.mvh DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei DagTusen takk for raskt svar.Da er det en feil i Hitra boken. Paulines mann var født Martinus HANSEN Husa (brukte navnet Feie når han reiste derfra). Han var født 1860 på Fedje under Lindås i Hordaland.Om noen kunne hjelpe meg å tyde denne innførsel i kirkeboken for Hitra ville det være fint. Slik det ser ut for meg har de en datter som dør omtrent på samme tid som moren, hun er innført rett under Pauline som nr. 3. Og Mortinus Feie står som pårørende bak begge navnene. Men Matilde Pauline skal være født på Skjevik og jeg finner henne ikke i dåpslistene for Sandstad.LenkeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det står Mortinus Hansen,ikke Pedersen (min feil).Mor Pauline døde av influensa,datter Matilde Pauline døde av maveonde? Ved datterens død står det Badstuvik i KB. Badstuvika ligger litt lengre mot Sandstad (vestover i forhold til Skjevika)DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiTusen takk skal du ha igjen. Da kom der et barn som ingen av etterkommerene av Martinus har hørt om før. Det er vel under Sandstad hun ville vært ført inn som døpt selv om hun var bosatt i Badstuvika? Jeg kan jo lete gjennom de andre sognene for Hitra også så er jeg sikker. Noe årstall for giftemålet deres er vel heller ikke nevnt? Finner ikke det i kirkeboken heller.Men en del nye opplysninger fikk jeg. Martinus fikk forresten siden en datter til som han døpte Mathilde.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenTusen takk skal du ha for opplysningene. Ved at de giftet seg i 1886 skal det teoretisk sett være muligheter for flere barn i dette ekteskapet. Da må jeg lete litt i den perioden der oppe og se om det finnes flere etterkommere av ham.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.