Gå til innhold
Arkivverket

[#55919] Hvem var Gulbrand Andersen på Bragernæs?


Gjest Per Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Gulbrandsen

-Finner min antagelige forfader Gulbrand Andersen (36år)i 1801 tellinga,men kan ikke finne i kirkebøkene hvor han ble født. Er det noen som har noe info om ham, og eventuelt hans familie? MVH Per Gulbrandsen, gulbrandsen.per@bluezone.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

HeiNår en søker i 1801 på Gulbrand Andersen kommer det opp ganske mange . Så detkan være greit med litt mer imfo. Hvor bodde han i 1801 tellingen ?Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ifølge FS er det fire Gulbrand Andersen født i Norderhov i tidsrommet 1765-1766. Det er ikke utenkelig at en av dem kan ha havnet på Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, de bodde tydeligvis på Brakerøya, og da er ikke grensen til Lier langt unna, så du kan jo titte litt der, også. Her er dåpen til Ragnhild (Randi i 1801-tellingen) 13. januar 1798, og kanskje kan du få hjelp av fadderne - de ser ut til å være 'tjukke slekta', Lenkevennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Gulbrandsen

Hei, og mange takk for flotte innlegg! -Grunnen til at jeg kom til Bragernæs, var at Christian Gulbrandsen, Borger og Bagermester i Christiania?, giftet seg 14.mai 1830 i Oslo Domkirke(side 84)(Han var ikke født i 1801).Christians foreldre oppgis å være Gulbrand Andersen,Bragernæs.Et søk i 1801 tellinga gav blink på Gulbrand.Jeg håper dette er rett.-Men så er det uheldigvis stopp for meg.Jeg har ikke noe fødested for Gulbrand, og min leseferdighet på datidens 'språk og skjønnskrift' er dessverre svært begrenset! -Har problemer med 'Bryllupsteksten',såvel som 'fadderne'. Dersom noen leser dette lett,hadde jeg satt pris på en god fortolkning. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er nok dåpen til Christian, 8. juni 1802, høyre side, LenkeFaddere: Malene Hansdatter, Christine Andersdatter, Ole Jensen, Ole Johannessen og Peder Hansen, og foreldrene bor fortsatt på Brakerøya.Faddere til Ragnhild, jfr. lenke: Marthe Gulbrandsdtr., Ingeborg Andersdtr., Ole Amunds., Hans Elens og Gunvald Anders. Hva gjelder vielsen, så står det Ung Karl Guldbrand Andersen og pigen Marthe Christensdatter p Bragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Gulbrandsen

Hei, og takk. -For en effektivitet! -Jeg finner en Gulbrand,med fars navn Anders (tror jeg),i Norderhov 1758-1774 (side 134, nr.2 oppe fra høyre ) Har en av dere drevne skarpsynte ork til å tyde denne teksten for meg? Kan dette være den rette mon tro? Hilsen Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Gulbrandsen

OBS! -Så enkelt var det nok ikke, finner også på side 135(1.Sept),side 142,,og på side 151 noen som kan passe. Hvordan bør en gå fram for å eliminere, eventuelt bekrefte? Her vrimler det jo av Gulbrander, og Gulbrand-sen/datter. -Som nybegynner i dette er jeg svært glad for tips! Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1) Gulbrand Andersens barn har mange Andersen og Andersdatter blant fadderne. Dette kan være søsken av Gulbrand. Du er derfor nødt til å studere søsknene til de Gulbrand Anders'ene du finner.2) For mange bygder er det gode gårds- og slektshistorier (bygdebøker) som kan hjelpe deg med elimineringsarbeidet.3) Kirkebøkene alene er ikke alltid tilstrekkelige. Skifteprotokollene kan f.eks. ofte være til hjelp. Et skifte etter en Anders, hvis sønn Gudbrand Andersen er bordstabler på Bragernes, vil i praksis være et bevis i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det som står i innlegg 12 er meget fornuftige råd å ta med seg! Jeg har titta litt på 'mulige' Norderhov-kandidater, og det du kan gjøre, for evt. å eliminere, er å se under konfirmerte. Jeg fant en i 1782, 16 år (nr. 3 i venstre rekke), men er ikke sikker på gårdsnavnet, Da??. Han kan stemme med Gulbrand døpt 16. febr. 1766, foreldre Anders Gulbrandsen og Ane Rasmusdatter, men jeg understreker at dette bare er et tips. Du kan jo undersøke om dette paret hadde andre barn, jfr. punkt 1 i rådet til Hunskaar. Håper noen kan tyde gårdsnavnet ved konfirmasjonen: LenkeDet du også kan gjøre, er å leite under døde på Bragernes, hvis han fortsatt bodde der da han døde, for å se om det står alder + fødested. Du skjønner, det er ikke alltid alderen stemmer 100% i 1801-tellingen - må nesten regne etpar år i begge retninger - det er iallefall min erfaring.Lykke til, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Gulbrandsen

Mange takk for nyttig informasjon og gode råd.Dette inspirerer! Skifte protokoller, hvor finner jeg disse? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skifteprotokollene er arkivert i de enkelte sorenskriverarkivene, som er fordelt på de respektive Statsarkivene. Mange av disse protokollene, ofte til litt ut på 1800-tallet, er imidlertid mikrofilmet, slik at de kan lånes inn til f.eks. biblioteker (eller fra et statsarkiv til et annet).Arkivverket har til hensikt å scanne alt mikrofilmet materiale, som altså inkluderer mye skiftemateriale, innen 2014, men rekkefølgen er ikke avgjort ennå. Dette vil bli publisert på internett på samme måte som kirkebøkene. I første omgang er det pantebøker som står for tur (2008/2009).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.