Gå til innhold
Arkivverket

[#55921] Neel Albin Gustavsøn, Sverige


Gjest Tone Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Pettersen

Søker en ukjent bror av min bestemor, Neel Albin Gustavsøn f. 1891. Far Erik Gustav Sundquist f. 1872 og hustru Kristina Olsd. f. 1871 i Sverige, Gøteborgstraktene. Han er registrert under folketellingen for år 1900 i Glemminge, Fredrikstad. Dette er altså en onkel av min far, som ingen i min familie noen gang har hørt om. Neel Albin er 16 år eldre enn min bestemor og kan derfor kanskje aldri ha bodd sammen med sine søsken, evnt. være død før hennes fødsel. Noen som har tips om hvor jeg kan lete videre eller er det noen som vet noenting?Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nils Albin Son uä (ogift man)f. 24/4 1892 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 15/11 1895 från Hulteberg, Eda, Värmlands län (Värmland) till Eidsvold, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 316Emibas emigrationsakt: Eda S 1895 051Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge Olsdotter, Kristina Piga (ogift kvinna)f. 6/2 1871 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 15/11 1895 från Hulteberg, Eda, Värmlands län (Värmland) till Eidsvold, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 316Emibas emigrationsakt: Eda S 1895 050Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei og takk til Hanne og Anne! Til lenken din Anne, klarer du å lese hva som står der? Må innrømme at jeg har problemer med gammel skrift.....Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er det noen som kan oversette det det stå om far ser ut som fabrikk arbeider født i Kristiania. Var jo noen fabrikker der borte. Tremassefabrikk, tobakksfabrikk, glassbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nr.39, 1892, Eda församl. Värmland. Kristina Olsdt., Aamot eller Hülte, .... ugift, Klaseg, 6/3 71, døpt og konfirmert og har gått til alters, ledig til æktenskap. Attest av 15/11 95. Tor? E. Signell? og hennes barn nr.40, samme som over, Nils Albin Petersen, i Bjerkehagen, 24/4 92, i Eda, døpt der. Fader fabr.arb. Peter Petersen fra Kristiania boende på Nygaard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Enligt födelsboken i Eda C:10 sida 42 så är Nils Albin född 1892.04.24 på Ås i Eda, döpt 1892.04.30. Faddrar Enklingen Anders Bengtsson och enkan Elin Nilsdotter, Fattigvården.Nils Albin står som oäkta. Moder Kristina Olsdotter, inhyses piga. Står även: Såsom barnfader anmäldes Peter ? Peterson från Venger, Eidsvold i Norge. Det frågetecken jag skrev är att efter Peter står det ett namn som jag inte kan tyda. Ser ut som Gummerus eller något likande.....HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Skall tillägga att modern Kristina Olsdotter är född 1871.02.06 i Eda och det står som notering: Dotter till Olof Hammar./Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Susann, ser du flere opplysninger om foreldrene til Kristina Olsdatter? Snakket med min far og han visste ikke at hans bestemor var svensk. Han har trodd hun var norsk og fra Eidsvoll. Dog har han hørt navnet Hammer, ikke Hammar. Så jeg har søkt på Kristina Hammer i Eidsvoll, men aldri funnet noe. Ikke så rart, kanskje...:) Dere er så flinke, jeg har fått SÅ mye opplysninger på dette forumet, jeg har lett i en evighet om dette og andre ting, så dette er bare fantastisk. Tusen roser til dere!Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olof Hannar er f 1843 i Eda, i 1890 gift i sitt andre ekteskap med Anna Olsdotter f 1865 i Eda. Barn fra første ekteskapet er Nils 1867, Olof 1869 og Mathilda f 1871. Barn fra andre ekteskapet er Per 1880 , Karolina 1881, Anna Olavia 1887 og Hermand Bard 1890. Olof er Korporal å bor på Hammar i Eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson Hammar, Nils Soldatson (man)f. 11/8 1867 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 28/4 1888 från Hammar, Eda, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0661888032 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 210Emibas emigrationsakt: Eda S 1888 032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Pettersson, Anna OlaviaTorget 2 C 670 40 Åmotfors (Boendeadress 1 nov 1970)Död 18/3 1975.Kyrkobokförd (1968) i Eda, Eda kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1968) på samma ort.Född 6/10 1887 i Eda (Värmlands län, Värmland).Änka (25/1 1935). -------------- Födelseförsamling i källan: EDA (Värmlands län)Källor: MTL 71 / RTB 75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

I Födelseboken för Eda C:9 1871 så hittar jag Kristina född 1871.02.06 på Lerot i Eda, döpt 1871.02.10.Faddrar: Nils Håkansson och Kajsa Nilsdotter i Åmot.Far: Olof Nilsson och Mor Stina Andersdotter.I Husförhörslängden AI:26, år 1871-1875, sida 406 hittar jag familjen och ser:Nilsson Olof gift dräng, född 1844.12.02 i EdaMaja Stina Andersdotter född 1841.09.21 i NyNils, son född 1867.11.08 i EdaKristina dotter född 1871.02.06 Familjen flyttar från Lerot 1871 och till Åmot. Då ser jag ytterligare ett barn.Hjalmar född 1874.12.25Står även att Maja Stina avlider 1876.07.12. Framför efternamnet på fadern Olof Nilsson står nu Hammar.Jag får leta lite mer senare, har inte tid till mer just nu./Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsson Hammar, Nils Soldatson (ogift man)f. 11/8 1867 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 3/9 1893 från Hammar, Eda, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 210Emibas emigrationsakt: Eda S 1893 107Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Det är fel Olof Hammar du har hittat Hanne på 1890 skivan, Kristina har ingen tvilling och den som Olof Hammar gifter om sig med heter inte Anna.Men detta får jag ta senare ikväll eller imorgon, måste rusa iväg nu../Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jag måste säga att jag är inte alls med på det som Hanne skriver.... Hmm...Jag går i alla fall vidare till nästa husförhörslängd för Eda som är för perioden 1876-1885 och där hittar jag Olof Nilsson Hammar med familj på sidan 538.Jag ser att sonen Nils som var född 1867.11.08 avlider den 25 september 1881, står som notering Död å Arvika Lasarett, överkörd å jernvägen vid Åmot Station.Olof gifter om sig den 11 augusti 1883med Kerstin Olsdotter född 1855.03.29 i Eda, hon har sedan tidigare en oäkta son Olof Hagström född 1879.11.13. Kerstin har som notering Återlämnad attest från Norge No 65 år 1878.I husförhörslängden står det att Olof och Kerstin får ett barn Ingeborg som är född 1882.12.25. Här går jag in och tittat i födelseboken vad som står eftersom det finns notering på att de gifte sig 1883.Och i Födelseboken Eda C:9 Så hittar jag mycket riktigt Ingeborg född 1882.12.25 och döpt 1883.01.14. Hon står som oäkta, men fadern är skriven som Olof Nilsson Hammar inhyses skomakare och modern Kerstin Olsdotter piga.Jag går tillbaka till samma husförhörslängd igen och ser att att Olof, Kerstin, hennes oäkta son Olof hagström och dottern Ingeborg lämnar Åmot (Åmotsfors) i Eda den 15 november 1885 för att åka till Eidsvold i Norge. De får flyttbetyg nr 103,104,105 och 106.Kvar i Sverige blir alltså Olof Nilsson Hammars två barn från första äktenskapet, Kristina född 1871 och Hjalmar född 1874.Vad som händer med Kristina vet ju redan men jag skall se om jag kan följa Hjalmar. Tyvärr har jag bara tillgång till kyrkböckerna fram till 1895 men med lite tur så...När det gäller Kristina och hennes oäkta son Nils Albin så lämnar dom Hulteberg i Eda den 15 november 1895 för att även dom åka till Eidsvold i Norge, de har flyttbetyg nr 89.Som vanligt när jag letar i Sverige så är jag enbart i Husförhörslängderna ej i födelse, vigsel och dödböcker. Så jag kan ej garantera att det alla årtal är 100 procent rätt.Sen hur det är med den Olof och Anna som Hanne har hittat vet jag inte. Vem av oss har fel..... ??HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.