Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Grete Jøraas

[#55926] Peder Arntsen Mossing f 1754 Frosta - tyding kirkebok

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Peder / Per sin dåp finner jeg her i skannet kirkebok for Frosta Lenke han er nr 2 på venstre side. Jeg finner det litt vanskelig å tyde det som står skrevet. Er foreldrenes navn ført her? Ser han er døpt Palmesøndag - er det skrevet noen dato? Takker så mye for hjelp!vennlig hilsen Grete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Hei,Foreldrenes navn er dessverre ikke oppgitt i de første 20-30 år av denne kirkeboka. Jeg mener det står skrevet noe i retning av:Palme-Sønd?? ved Wang - Døbt Per Arns: Mossing. Fad. [=faddere] Ellen Mossing, Per Hus[e?]by, Lars Kløven, Maren Mossing, Ingbor Inderøen.'Ellen' i dette tilfellet er trolig barnets farfar, også skrevet Elling. Foreldrenes navn kommer som nevnt ikke fram i kirkeboka. Derimot kommer det fram ved skifte etter mora i 1764:17. januar 1764, skifte holdt på Mossing i Aasen etter avdøde Berthe Olsdatter. Etterlot enkemann Arnt Ellefsen. Avdøde var gift første gang med Peder Helgesen, og hadde med ham to barn:1. Jertrue Pedersdatter, 18.2. Merithe Pedersdatter, 16.Med enkemann Arnt Ellingsen hadde hun en sønn og tre døtre:1. Peder Arnsen, 10 år.2. Ane Arntsdatter, 11.3. Berit Arnsdatter, 7.4. Malene Arnsdatter, 4.(Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, skifteprotokoll 5, fol. 390b-392)Arn/Arnt Ellingsen ble gift på nytt, og hadde flere barn i andre ekteskap, bl.a. ei datter Anne (f. 1773) som var min oldefars oldemor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Palmesøndag 1754 var 7. april, i følge programmet 'Dage'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grete Jøraas

Tusen takk for utfyllende svar!beste hilsen fra grete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.