Gå til innhold
Arkivverket

[#55926] Peder Arntsen Mossing f 1754 Frosta - tyding kirkebok


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Peder / Per sin dåp finner jeg her i skannet kirkebok for Frosta Lenke han er nr 2 på venstre side. Jeg finner det litt vanskelig å tyde det som står skrevet. Er foreldrenes navn ført her? Ser han er døpt Palmesøndag - er det skrevet noen dato? Takker så mye for hjelp!vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Foreldrenes navn er dessverre ikke oppgitt i de første 20-30 år av denne kirkeboka. Jeg mener det står skrevet noe i retning av:Palme-Sønd?? ved Wang - Døbt Per Arns: Mossing. Fad. [=faddere] Ellen Mossing, Per Hus[e?]by, Lars Kløven, Maren Mossing, Ingbor Inderøen.'Ellen' i dette tilfellet er trolig barnets farfar, også skrevet Elling. Foreldrenes navn kommer som nevnt ikke fram i kirkeboka. Derimot kommer det fram ved skifte etter mora i 1764:17. januar 1764, skifte holdt på Mossing i Aasen etter avdøde Berthe Olsdatter. Etterlot enkemann Arnt Ellefsen. Avdøde var gift første gang med Peder Helgesen, og hadde med ham to barn:1. Jertrue Pedersdatter, 18.2. Merithe Pedersdatter, 16.Med enkemann Arnt Ellingsen hadde hun en sønn og tre døtre:1. Peder Arnsen, 10 år.2. Ane Arntsdatter, 11.3. Berit Arnsdatter, 7.4. Malene Arnsdatter, 4.(Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, skifteprotokoll 5, fol. 390b-392)Arn/Arnt Ellingsen ble gift på nytt, og hadde flere barn i andre ekteskap, bl.a. ei datter Anne (f. 1773) som var min oldefars oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.