Gå til innhold
Arkivverket

[#55953] Foreldrene til Thore Erichsen Stangeland i Høyland


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Ved ft 1801 Thore husmann m/jord på Stangeland, 36 år og g.m. Anna Torkellsdatter Skjelbrei (g. 04.01.1791 i Høyland). På Stangeland er i 1801 Erich Erichsen 64 år jordbruker og gaardmd. g. for andre gang m.Berthe Joensdatter 37 år. Jeg antar at Erich er Thores far. I fs finnes Tore Erikson f 1765 Forsand g.m. Anne Torkellsdatter f. 1763 Skjelbrei. Jeg trenger hjelp til om mulig å få bekreftet at Thore og hans far Erich kommer fra Forsand (Høgsfjord) og navnet på Thores mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Johan!Som du ser av de lenkene du har gitt stemmer ikke fødselsåret for Berthe (1764) med vielsesåret (1763). Berthe var Erichs hustru nr. 2 og det er rimelig at det er Erichs første giftermål som er gjengitt i lenken, men hva hans første kone (og Thores mor) het er fortsatt uvisst. Thores fødested er oppgitt i fs (www.familysearch.com) både til Goyse i Høiland, Goyse i Høgsfjord og til Forsand., men jeg har ikke klart å lokalisere 'Goyse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Thore er sønn av Erik Eriksen (Gøysa) Stangeland og Ingeborg Berge, gift 1765 i Høle. Se Høylandsboka s. 383. Gøysa er på Forsand, se Fosandboka nr II, side 285.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.