Gå til innhold
Arkivverket

[#55957] Bosted i Voss 1905


Gjest Anne E Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne E Nilsen

Karl Gustav Nilsen f 1880 står oppført med bostedsadr Vold under min bestefars dåp,(Hordaland fylke, Voss i Voss, Klokkerbok nr. C 2 (1900-1909), Fødte og døpte 1905, side 119.) men finner ikke noe mer om personen noen andre steder. Han var Jernbanearb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vold ser ut for å være et populært oppholdsted for jernbanearbeidere i 1900: Lenke Men finner ikke din oldefar der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

Takker for det som har kommet fram så langt. Personen kommer kanskje fra Sverige(eller Finland) men kan han ha oppgitt falsk navn som barnefar. Har fått opplysninger om at han kanskje jobbet ved jernbanen som Josef Alfred Karlsson. Det er iallefall navnet på far til de andre barna som Signe Karoline Bolstad fødte. Hun arbeidet som kokke for rallare rundt 1905 og traff J A K der. Han var født i Finland og rømte derfra for å slippe verneplikten der. De bodde i Sverige 4 år senere, og hadde ingen fast adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Et lite hint er at du kan kontakte jernbanemuseumet på Hamar. De sitter med dokumentasjon på tidligere arbeidsforhold. Har selv fått mye og verdifull informasjon derfra. Lykke til Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne E Nilsen

Har funnet ut at han ble drept ved en stor ulykke ved noen innvigning på en bro?.... iallefall skulle det være i 1905, og sønnen var en baby da. Fikk et hint om rasulykken i Loen, men navnet var ikke i noen kirkebok der. Hans brødre ble også drept ved samme tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det stemmer sikkert at Karl Gustav budde på Vold/Voll/Volli. Dette er gardnr 146 i Voss kommune. Garden ligg i Raundalen, austover langs jarnbanelina frå Voss sentrum. Ser det står Vangen på mor til gutebarnet. Og guten var uekte. LenkeMarianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Sønnen var nygift? Eller nyfødt? Ergo ikkje lett å finne opphavet til Henning sine foreldre. Veit du forresten kvar mora kom frå?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

he-he. ble visst litt ivrig der. Han var jo selvsagt nyfødd. Signe kom fra Beitstaden i Nord-Trøndelag, f 1885.(Lenke) Men har ikke klart å finne henne noe sted i Voss, annet enn den i kirkebøkene på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Du er sikker på at ho kom frå Beitstaden? Det er vel rimeleg det, med eit navn som Signe Karoline. Men når du ser på fadrar til Henning, så er det ein ved navn Anders Bolstad - han kunne jo koma frå ein famile på Bolstad i noværande Voss kommune....Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

Vi er helt sikre på Signe, hennes far kom fra Østerdalen og mora fra Beitstaden. Signe selv ble fødd i Beitstaden,men vokste opp i Steinkjer, og flyttet til Örebro,Sverige og fikk barn der i 1909, med en Josef Alfred Karlsson f.1876 Närpes,Finland.Dette har jeg fra Signes barnebarn som fortsatt lever i Sverige.og Bolstad er spredd over store deler av Norge. Det er min farfars far som vi ikke klarer å finne noe av, annet enn det som er sagt. 3 av Signes barn lever fortsatt, men er veldig gamle. Men den yngste har fortalt det hun husker. Disse visste ikke så mye om min farfar, og har en annen far også, denne J A K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ok, eg gir meg sjølvsagt..... Då er det far til Signe som står oppført som fadder på Henning Leander? Det blir nok ikkje lett dette nei.... Henning Leander høyres litt svensk ut, gjer det ikkje?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

Vi tror kanskje at Karl Gustav var svensk, han var formann der han jobbet, men ingen vet når han kom til Voss, men han som det var linke til tidligere i det her innlegget,bosatt i Oslo, kom av svensk slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

Jeg har bare den opplysningen at det var en ulykke som tok livet av mange samtidig, Voss eller i nærheten. (Da min farfar var baby.) Han hadde brødre som døde samtidig, og det skulle være en bro som var ferdig for innvigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Rart at dette ikkje skulle gå an å finne! Du nemde noko om Loen tidleg i debatten. Det er iallefall ikkje logikk i at han skulle vera der om han bygde jernbane på Voss.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

Nettopp, avstanden er litt for stor,og Loen har vel ingen jernbane? I Loen var det vel ingen bro som raste under innvigning. Der var det vel fjellet som raste ut og dannet en flodbølge som tok med seg det meste ;) selv om dette skjedde i 1905, i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ja, det stemmer! Det var og er ikkje jernbane i Loen. Du bør nok kontakte jernbanemuseumet og kanskje få hjelp der?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

ingen ting der, de har sjekket, men jeg skal sjekke gjennom gamle aviser fra den tiden, som de forslo. Kanskje det sto noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne E Nilsen

Leser at Voss-Taugevatn hadde en prest som fulgte jernbanearbeidere. Finnes alt innhold i bøkene utlagt på nettet, eller er det noen jeg kan rette spørsmål om den kirkeboka til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.