Gå til innhold
Arkivverket

[#55959] Johan August Andreassen fra Hvaler. Svensk?


Gjest Tone Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Pettersen

Søker min bestefars besteforeldre. De het Johan August Andreassen f. 23.10. 1843- død 29.09.1889. De bodde på Urdahl, Kirkøy, Hvaler. Hans fru het Pauline Olausdatter (Olavsdtr.?) f. 16.06.1849 (46?) død 22.04. 1906. De giftet seg 26.01. 1872. Johan,s far het Andr. Olson og skal være født i Krogstad, Sverige. Jeg lurer på om Johan også er født i Sverige? Og om Pauline også er svensk? Takknemlig for hjelp.Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge databasen 'Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920 ' var Johan August født i Krokstad og innflyttet til Hvaler i 1867:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=If01001812&gardpostnr=18036&personpostnr=18036&merk=18036#ovre>LenkeVed vielsen er det oppgitt at Pauline er datter av skomager Olaves Johannesen Odden. Hun skal være født på Hvaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Ketil, usikker på om det er Pauline, hun skal nemlig ha ett barn som heter Ole Arnt Johannesen f. 06.12. 1872. Han er faren til min Bestefar og døde på 1950-tallet en gang, min far, som er født i 44, husker ham såvidt. Men det stemmer at de bodde på Langkasen, eller Langkasa, det er der min far er født. Da får jeg lete igjenom alle kirkebøkene da! :)Takk for hjelpen, vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Ketil, det må være henne, hun ble enke i 1889 og Ole Arnt var jo 28 år i år 1900 og bodde sikkert ikke hjemme da. Andrias. kan være stavefeil, hun het jo Andreassen, men hun skal være født 16.06. 1849, ikke 1850, men det kan jo også være en skrivefeil. Tror ikke det bodde 2 stk. Pauline på samme alder på Langkasa, var (er) rimelig øde der:) Hyggelig at du hjelper meg, setter stor pris på det! Kjenner ikke så mye til hvor jeg skal finne ting, så jeg er glad for hjelpen jeg får.Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Kan dette være Pauline, tro? Pkt. 27. Synes jeg kan skimte at faren heter Olaves, og hun het Olavesdtr. som ugift. Noen som skjønner hva som står der? Den gamle skriften er jeg VELDIG dårlig på. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Tone!Du har kanskje fått svar på tyde-problemene med all tilleggsinfo. som er kommet ...? Pauline er født på Ødegården, S. Sandøy. Hun hadde faddere fra Ødegården, Kjenvik, prestegården og Holte. Faren er fra Ødegården, S.Sandøy, moren fra Nedgården. De bodde på Kjenvik da de giftet seg.Graven til Olufine og Ole A. på Hvaler kirkegård:[url="http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?id=0111&mode=gp&start=10>LenkeDenne pekeren fungerer kanskje ikke, men du finner dem her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Du har også mulighet til å kanskje finne ut mer ved å låne bygdebøker om Hvaler; Hvaler bygdebok, bind 1, del 1 Gårder og slekter. Forfatter Gudrun Johnson Høibo. Utgitt 1980.Hvaler bygdebok, bind 1, del 2 Gårder og slekter. Forfatter Gudrun Johnson Høibo. Utgitt 1980Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Jan Erik, hvem er Jacob Pedersen og Maria Nilsen? Jeg har som vanlig problemer med skriften i kirkebøkene. Noen som kan hjelpe meg å tyde dem?Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Akkurat. Takk for opplysningen. Godt jeg har fri fra jobben i dag, blir jo helt hektet av alle opplysningene snille mennesker gir meg. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle finne mine aner helt tilbake til 1739! Men noe særlig lenger enn det er det vel små forhåpninger om å finne? Takk til dere alle for hjelpen, utrolig morsomt at fremmede mennesker engasjerer seg og hjelper til!Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Tone!Slekt på Hvaler kan man finne uten store problemer bakover til 1600-tallet! KB fra 1654! Bygdebøkene og gårdshistoriene er innholdsrike. Ta en tur på 'loftet' på biblioteket i Fr.stad (lokalsamlingen). Mye materiale, hjelpsom betjening.Jeg synes det er hyggelig å kunne delta litt her, for jeg 'skimter' jo egne slektninger i fadderlister osv...Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Egil! Kommer din slekt fra Hvaler? Eller er vi kanskje i slekt på noen måte? Vi i familien Olsen/Pettersen har fremdeles eiendommer på Kirkøy, Langkasa. Min far er født der, men pga. lang skolevei (helt til Skjærhallen, andre siden av øya) så de seg nødt til å flytte til Kråkerøy, Fr. stad. Barndomshjemmet hans brukes i dag som hytte. Jeg grøsser ved tanken på å bo der helårs, det kan ikke ha vært enkelt, avsides og forlatt som huset ligger. Skal se om jeg kan få tatt meg en tur til biblioteket og snust litt, takk for tipset.Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.