Gå til innhold
Arkivverket

[#55962] Bernhard Nordberg flyttet til Sverige


Gjest Knut S.Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut S.Nordberg

Min oldefar, Bernhard Nordberg f. 1870, flyttet til Järpen i Jämtland i 1890, og bodde en tid i Østersund i Jämtland. Han flyttet tilbake til Verdal i 1895. Jeg har vanskeligheter med å finne kilder til sporing av eventuelle ukjent etterkommere av Berhard i Sverige. Er det noen som har tilgang på svenske kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Hei Berit! Kjempebra. Takk skal du ha. Jeg vet ikke om han bodde i Järpen først eller Østersund først, men jeg er sikker på årstallene, med utflytting fra Verdal 1890, og innflytting 1895. Det står anmerket i kirkeboka for Verdal at han har fått en attest fra G.W. Norrmann i Rättvik i Dalarna om ekteskapelig ledigh. Han kan dermed ha bodd i dette området en periode. Jeg har et par bilder av en 'svensk flicka' i Dalarnadrakt som Bernhard selv omtalte som en 'Dalarna-flicka' mens han levde. Det skal ha kommet en fremmed svensk dame med en sønn på besøk til Bernhards går mange år etter hans hjemkomst. I 1945 reiste han tilbake til Sverige på besøk. Etter mye mas fra familiemedlemmer skal Bernhard ha sagt at han skulle besøke Osckar.Jeg vet ikke om dette kan gi flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Bernhard er født 20.mars 1870 på Øvre Nordberg i Verdal av foreldre Hans Nordberg, født 12.des 1838, og Anna Sofie Andersdatter Hallan født 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Attesten lyder som følger:Kirkebok for Verdal prestegjeld, Stiklestad sogn nr. 723.A13 (1881-1899), viser at Ungkar Bernhard Hansen, født 20.03.1870, innflyttet høsten 1895 fra Undersåker, Sverige. Han var bosatt på 'Norberg'. Følgende anmerkning: 'Att. 8/2-1897 fra G.W.Normann - i 1895 meldet ægteskab ledigh. Att. til Rättvik, Dalarne. Har han gjort Brug af den'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Sånn som attesten er skrevet tyder det på at han fikk attest fra Norge i 1895 for å gifte seg i Rättvik. Den siste kommentaren ser ut som om presten lurer på om han har brukt den og giftet seg i Sverige? Jeg får begynne i Rättvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Setter kjempepris på ditt engasjement.Etter navnet på G.W.Normann å dømme, kan han ha vært svensk prest. Navnet Normann er ikke så uvanlig i Sverige, tross sin norske dreining.Hans yngste datter (95 år) lever, og antyder at han skulle ha vært forlovet i Sverige, men iflg. kirkebøkene, har han ikke inngått ekteskap før han giftet seg i Verdal i 1898. Min bestefar ble født i 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Utdrag Rättviks Födelsesbok 1895 nr. 109 f. 14 juni Oscar (oäkta) Far: Bernhard Hansen Norberg, arbetare från Underåker i Jämtlands Län, f. 20/3 70 Mor Anna Lönn i Bäck f. 7/9 1871Utdrag Rättviks Födelsebok 1871 nr.136 f.7 sep Anna Far: soldaten Hans Lönn i Bäck nr.2 Mor: Hustru Brita Hansdotter gifta 13år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Søsken til Anna, Hans 1862, Brite f 1867 og Daniel 1874. Bor også en datterdatter på gården Kristina f 1876. Vet ikke om det er en datter som har flytte??? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Gratulerer med nye slektninger! Lurer på om han ble gift? Han levde jo tydeligvis i 1945. Finner ham ikke i dødboken 1947-1903. har prøvd Hansen, Hansson, Lönn og Bernhardsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Björkander f. Lönn, AnnaÄggen 2:36Död 28/12 1948.Kyrkobokförd i Mörsil (Jämtlands län, Jämtland).Född 7/9 1871 i Rättvik (Kopparbergs län, Dalarna).Gift kvinna (20/2 1898). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Mörsil, Åre kn (Jämtlands län, Jämtland)Födelseförsamling i källan: Rättvik (Kopparbergs län)Källor: DB, FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er hennes nye mann. Man kan skjekke hvem som har ansvar for graven. Eller boupptekning.Björkander, Gustaf EmilMyckelgård 1:5Död 27/11 1951.Kyrkobokförd i Mörsil (Jämtlands län, Jämtland).Född 9/10 1871 i Kungsholm (Stockholms stad, Uppland).Änkling (28/12 1948). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Mörsil, Åre kn (Jämtlands län, Jämtland)Födelseförsamling i källan: Kungsholm (Stockholms län)Källor: DB, FS / DOR 50-51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Har navnet på noen Bjørkander som er muligens er etterkommere, min meil er hanicka(a)start.no så kan jeg sende adressenMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

I Folkräkningen 1900 bodde han sammen med mor og stefar samt brødrene Viktor f.97 og Gustaf f.1900 i Østersund. Han het da Oskar Norberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut S.Nordberg

Da har jeg fått bekreftet at Anna og Gustaf Emil er gravlagt i Mörsil. Gustaf Emil er den eneste som har hatt ansvaret for dette gravstedet, og dette ansvaret gikk ut i 1999, 50 år etter hans død.Oscars grav finnes ikke i Östersund eller Mörsil, og heller ikke hans halvbrødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Björkander, Gustaf LaurentiusFlintg 7 330 30 Gnosjö (Boendeadress 1 nov 1970)Död 27/6 1976.Kyrkobokförd (1967) i Gnosjö, Gnosjö kn (Jönköpings län, Småland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.Född 31/7 1900 i Östersund (Jämtlands län, Jämtland).Gift man (10/12 1938). -------------- Födelseförsamling i källan: ÖSTERSUND (Jämtlands län)Källor: MTL 71 / RTB 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Björkander, Ingrid MärtaJärnvägsg 50 A 335 00 GnosjöDöd 14/8 1987.Kyrkobokförd (1987) i Gnosjö, Gnosjö kn (Jönköpings län, Småland). Mantalsskriven (1987) på samma ort.Född 16/1 1914 i Håsjö (Jämtlands län, Jämtland).Änka (27/6 1976). -------------- Födelseförsamling i källan: HÅSJÖ (Jämtlands län)Källor: RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.