Gå til innhold
Arkivverket

[#55963] Hvem er Berthe Johannesdatter Nesterud, f. ca. 1784?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Berthe Johannesdatter Nesterud, f. ca. 1784. Død 17.6. 1839 i Trondheim. Hennes første ekteskap var med Kjøbmand og enkemand Lars Gundersen Bache, f. i Brunlanes i Vestfold. Dpt. 3.11 1792. Død 13.10. 1828 i Trondheim. Etter Lars’ død gifter hun seg opp igjen med Iver Knudsen Lykke, f. 26.8. 1790, Nylykken, Kvikne. Se nr.29: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921610611.jpg>LenkeVed vielsen med Iver (se lenke) kan det se ut som om hun er født i Kristiansand, men ved FT 1801 er det i alle fall ingen med hennes navn. Det nærmeste jeg kommer er en Berthe som er født på Grevløs, Toten. Dpt. 5.12. 1784. Hennes familie bor ved FT 1801 på Nesterud, men Berthe har da flyttet ut. Lenke Kan dette være hennes familie? Problemet er at faren heter Johan og ikke Johannes.Hvor kommer Berthe fra og hvor giftet hun seg med Lars Gundersen Bache? Hans første ekteskap var med Oline Nielsdatter Pouler. De ble gift 9.9. 1803 i Brunlanes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lysning i Trondheim Domkrk. 15/2 1810, forlangt 3/2 mellom ungk. og skipsbygger Lars Gunnersen Bakke og pike Berthe Johansd. Nesterud, h.side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det er ikke han. Foreldrene hans er Gunder Larsen og Gunild Andersdatter. Hvor han er hen i 1801 vet ikke jeg heller.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier Lars Gundersen døde 13/10 1828 i Trondheim. Jeg har funnet en i Domkrk., men han var innenlandshandler og 54 år da han døde. Dvs. han var født ca.1774. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lars Gundersen Bakke ble døpt 3/11 1782 i Kiose Brunlanes LenkeHar du funnet dødsfallet til Oline Nielsdt. Panter i krk.boka, for det har ikke jeg 1822-28. Lars Gundersen Langklov og Oline Nilsdt. Panter fikk vel muligens sitt siste barn, Lars, 29/11 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det behøver jo ikke å være Lars Gundersen Bakke fra Kiose som blir gift med BJ Nesterud.De 2 i Trondheim fikk en datter, Jørgine Helene 10/2-10/3 1811 i Domkrk. Kan være flere barn også men de har jeg ikke lett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte å spørre om det før. Hvilken kirke ble Berthe og Iver gift i? Det står ikke i lenka. Det er bedre om du bruker sidelenke for da står alt i lenka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Berit. Det har nok gått litt fort i svingene. I mitt første innlegg ved vielsen til Berthe og Iver Knudsen (se lenke) står det en anmerkning om at Lars Bakke døde 13.10. 1828, så det er nok han som du peker på i ditt innlegg (7) At det står at han er 54 år har jeg ingen forklaring på. Men for meg blir dette mer og mer mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

(10) Hun heter ikke Panter, men Pauler. Har ikke funnet dødsfallet hennes. Har sett etter fra 1803 - 1828 i Trondheim.(12) Domkirken i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS fikk de i Brunlanes minst 6 barn der, og jeg har kun sjekket kirkeboka for det siste av disse barna, Lars i 1822 nr.64 LenkeFamilien bodde på Langklov. Er det ikke mulig å få sjekket dette mot bygdeboka?Jeg lette i Brunlanes etter Olines dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Utgangspunktet mitt er en slektsbok fra 1945 som jeg prøver å ettergå i sømmene. Der står det bl.a. at Lars Gundersen Bache kommer fra Tanum i Vestfold og at han var gift med Berthe Nøsterud. I en annen slektsbok står det også at Lars var gift med Oline Pauler. Etter hva Berit har funnet ut kan det se ut som om at det er blitt blandet hummer og kanari. Berits funn av lysningen (2) til Lars og Berthe er den jeg søker. Der står det at Lars var ungkarl. Dermed kan vi slå fast at vielsen til Lars Gudersen Bache og Oline Nielsdatter Pauler ikke har noe med min Bache å gjøre.Men hvem var da denne Lars Gundersen Backe (54 år ved sin død i 1828) som blir viet med Berthe Johannesdatter Nesterud og hvem er hun? (55 år ved sin død i 1839)MVH bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.