Gå til innhold
Arkivverket

[#55971] Navn og info. om hotell / restaurant i Kristiania ca. 1900?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Ved FT1900 Lenke forefinnes hotell / restaurant i Akersgt. 39.Noen som har info. om etablissementet samt evt. bilder e.l.?All info. mottas med takk!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant ingen bilder i Oslo byarkivs fotobase.Oslo byleksikon: Akersgata 39, 'Svinesund-gården', oppført 1920; oppkalt etter økenavnet på denne opprinnelige trangste delen av gaten. Her lå tidligere et hotell og flere skjenkesteder. I den nye bygningen ble det innredet en teatersal, hvor kabareten 'Tabarin' holdt til 1921-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Bygningen står der den dag i dag. Det veit eg sidan eg har kontor i han.LenkeOm eg er heldig med lenkja mi får du opp foto som du jamvel kan dreie slik at du ser huset frå ulike vinklar.Nr. 35 og 37 er slått saman til berre nummer 35, truleg på grunn av riving av to eldre bygårdar og deretter nybygging av éin ny gård omkring 1960(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspill, Berit og Anfinn!Det er nr. 39 det skal være, hvis FT1900 er riktig. Det du refererer til Berit ..'Her lå tidligere et hotell og flere skjenkesteder'- lyder jo veldig riktig!Spørsmålet er hva navnet var på hotell/restaurant/sjenkesteder som lå her i det gamle bygget som ble revet og satt opp igjen rundt 1920!Anfinn: Det kan være at 35 og 37, som du sier er slått sammen, men 39 ligger vel i samme hovedbygget det og - bare en annen inngang/oppgang e.l.? Ved søk på Akersgt. 39 - får jeg bl.a. opp disse 2: Colosseum Dental AdministrasjonenAkersg. 35 /39 og Råkk og Råll's brukthandel, Akersg. 39Ved søk på 37 - får jeg intetVed søk på 35 - får jeg bl.a Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Gambit m.fl.Det må vel finnes et eller annet 'Byleksikon' (tidligere utgave enn det Berit refererer fra) e.l., som beskriver bl.a. Akersgt. 39 like før/etter år 1900?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Ser at både Berit Knudsen og Geir Woll er noko i uvissa om kva som er kva her. Altså: Nr. 35 og 37 er slått saman til nr. 35 i form av ein modernistisk bygård frå omkring 1960. Nr. 39 står der og framtrer som han alltid(?) har gjort med 1920-tals fasade mot Akersgata. I fyrste etasje er det ein 'skramlebutikk' av noko slag, oppover i etasjane er det kontorlokale som heng saman med/er slått saman med kontorlokala i nummer 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Fant her et bilde fra Norsk FolkemuseumMotiv: Akersgata 39, Oslo. Bakgården til Hotell 'Ringerike' i 'Svinesund.' Datering: 1927 Fotograf: Holmsen, Johannes Markus

bilete4128.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Fant her et bilde til fra Norsk Folkemuseum:Akersgata mellom Karl Johan og Grensen kaldt 'Svinesund' med hotel 'Ringerike'. Oslo 1918. Fotograf: Wilse, Anders Beer

bilete4129.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

I tillegg til bildene finnes det branntakster på Akersgt. 39 - gnr. 207 bnr. 19 i alt 10 ganger (kilde: Oslo Byarkiv). Først gang 1879 - deretter 1888 - så 1900 - siste ganger er 2 stk. hhv sept og okt i 1924!Kan man ut fra dette også finne navnet på hotell/restauranter samt hvem som eide dette?Spørsmålet er om det aktuelle navnet på hotellet ca. 1900 også er hotell Ringerike?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Desse fotografia av Hotel Ringerike er openberrt av den bygningen som no er borte og erstatta av ein 1920-talsbygning i Akersgata 39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.