Gå til innhold
Arkivverket

[#55974] Erik Andersen Helle, f.ca.1786


Gjest Arnulf Wahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Wahl

Jeg søker opplysninger om foreldre og fødested for Erik (Erich) Andersen Helle. Han giftet seg med Siri Eliasdtr. Selsbak ( også kjent som Sirina)i Trondheim /Domkirken, den 23.april 1818. Hun var født 1787 i Strinda ved Trondheim. De hadde i hvert fall 4 barn : Bernt Andreas f.1818, Caroline Elisabeth f.1820, Kirstine f.1825, og Martha Marie f. 1829. Alle født i Trondheim. Erik må sannsynligvis være død før 1835 Jeg har forøvrig ingen flere opplysninger om min tip-tip oldefar Erik, og er takknemlig om noen kan hjelpe. Mvh Arnulf Wahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Wahl

Når det gjelder alder på Erik og Siri,så vet jeg med sikkerhet at Siri er født i 1787 , og døpt i Bakke kirke,Trondheim den 2. sept.1787. Hun vil når ekteskapet inngås i 1818 altså være 31 år, og ikke 29 år som det står i kirkeboka. Har presten byttet om alderen på disse to? Da kan Erik være født i 1789!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Wahl

Har søkt i FT1801 etter Erik (Erich) Andersen Helle, uten at det ga noen treff. Derimot Erik eller Erich Andersen ga flere treff. Det som var mest interessant eller mest sannsynlig fant jeg i Vestre Moland kommune i Aust-Agder, under gården Nedre Mæbøe. Der var Erich, 15 år, med foreldre Anders Olsen,57 år, gårdbr. og fisker, og hustru Kirstine Erichsdtr., 53 år. Det er navnet Kirstine som gjorde at jeg festet meg ved denne familien. Erich har nemlig en datter ved samme navn (f.1825),og det var jo ganske vanlig at besteforeldre ble oppkalt. Men hva har skjedd med familien, og spesielt Erich, fram til 1818, da han har fått tilføyd gårdsnavnet Helle? Jeg har sett at det er mange med dette gårdsnavnet i forskjellige deler av landet. Kan noen sette meg på et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arnulf Wahl

Jeg fortsetter mitt søk etter min tip-tip oldefar Erik.Det eneste jeg har fått bekreftet siden sist, er at det ikke kan være den Erik som ble født i Vestre Moland. Av de øvrige Erik Andersen som finnes i FT 1801,finner jeg ingen forbindelse til gårdsnavnet Helle. Jeg har nå tenkt å søke utenfor landets grenser, og da er Danmark det nærmeste og mest sannsynlige. Kanskje også Sverige? Hvordan griper man dette an? Er det folketellinger i Danmark og Sverige i det aktuelle tidsrommet som man kan søke i? Finnes det lister over utflyttede fra disse landene i den perioden? Er det noen som har erfaring fra søk i våre naboland , som kan gi meg gode råd? A.Wahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.