Gå til innhold
Arkivverket

[#55989] Kan noentyde dette


Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Nr. 3 26/5 1844 Herøy, enke- og ---nmand Ole Andersen, f. Kla...erk .., bor Qvalsund, 38 år, far Anders. Pike Anne Martha Olava Steffensdt., f.Vadsø, 31 år, far Steffen. Forlovere Samund Samundsen Qvalsund og Jacob Jacobsen Feige/Teige? Brudgommen ... ... naturlige kopper i sin barndom? Bruden vaccinert iflg. attest av 21/9 1825. Lovligt skifte er holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei BeritTakk for hjelpen,ja det kan stemme at det var andre ekteskapet til Ole Andersson Klammerholm,.Men at Anne Martha var født i Vadsø,ej trudde det var Hornidalen etter bygdeboka,men den kan da ta feil. Men takk for hjelpen,Er ikke så flink til å tyde all skrift i kirkebøkene men det kommer seg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Fødestedet til Anne Martha Olave Steffensdtr. er utydelig, men jeg tror ikke det er Vardø. Første delen er Vat, hvis en holder seg i Herøyområdet så er jo Vattø i nabokommunen Ulstein. Se i kirkeboka der 10. mars 1813.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

hei Aud Slik ej tyder lenka di i innlegg 4 er faren hennes Steffens Steffensson men ettrnavnet tyder jeg ikke helt kan det vere Hareide? moren var Ane Pedersdatter ? Du skriver Vattø kan det vere det samme som vattøy? Er som sagt ikke helt flink med kirkebøker og alle skrifter der så den siste lenka i innlegg nr 5 klarer ej ikke og lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Det er jeg, og ikke Aud som skal ha skulda for innlegg nr. 4. Dette er tatt fra kirkebok for Ulstein. Der står det Ane Pedersdtr. og Steffen Steffensen Hareide, gardbrukere. Av en eller annen grunn er dette oppigjenført her, uten faddere. For som Aud viser, var jenta egentlig døpt i Hen kirke i Isfjorden i Grytten prestegjeld, nåværende Rauma kommune. Og i innlegg 5 viser Aud til dåpen der den 11. april 1813. Der blir det stadfesta (konfirmert) at Stephen Stephensen Moa's og hustru Anne Pedersdatters hjemmedøpte pikebarn ble døpt (eller vesligna, heter det vel når det først har foregått hjemmedåp)navn Ane Marta Olave, født 10. mars. Test (faddere) Just Moa og quinde (kvinne), Ørge Grøtta, Kari Moa og Svend Birkelie (nå Bjerkeli).Det har nok vært en del flytting, og gardsnavnene er adressene som kommer fram på denne tida. Familien har flytta til Hareid etter det som står i Ulstein. Hareid sokn hørte vel med under Ulstein prestegj. Så har Ane Marta flytta fra Vattø eller Vatøe som i dag er Vattøy til Qvalsund (Kvalsund). Og i den meldinga om innflytting kommer det også fram at Ane Marta Olave var født på Moa i Grytten prestegjeld. Kanskje det var bare hun som har tatt seg teneste på Vattøya, ikke sikkert at foreldra har bodd der. Men dette kan jo sjekkes.I Isfjorden er det ikke bygdebok ennå. Henrik O. Røvik si bok Raumadslsfolket ligger på nettet om du søker på Romsdal Sogelag. Jeg slo opp i boka for Moa, som der er skrevet Moe, uten å finne familien, ser noen av fadderene der. Men foreldra kan jo være født på et annet sted i Isfjorden og bare bodd på Moa ei stund. Det lureste vil vel være å kikke på nettet i kirkebøkene om du finner når de gifta seg og se hva gardsnavn som blir brukt da. Ellers er det vel noe å finne i Hareid kanskje? Kan nevne at Moa ligger på flatene i Isfjorden midt mellom dalførene som greiner seg ut der innover mot de flotte fjella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei RandiUnnskyld at jeg rotet i navna. Ane Martas far skal jeg vel kunne lete frem i bygdebøkene for Ulstein og Hareid, Takk for opplysningene i vertfall.Men da er altså Hennes mors pikenavn Grytten har jeg da fått det med mej riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Vat(t)ø(e) er Vattøy i Ulstein sokn og prestegjeld, ja. Hareid er gardsnamn og sokn i Ulstein prestegjeld.Ein grunn til forvirringa her, er at lenkja i (4) ikkje er kyrkjeboka. Det er ein protokoll (eller eigentleg ei avskrift av denne protokollen) med opplysningar innsamla etter at prestegarden i Ulstein, med kyrkjebøkene, brann julenatta i 1832. Då har dei teke med ein del personar som bur i prestegjeldet, men som er døypte andre stadar.Til (2): brudgomen er 'Enke- og Pladsmand', fødd på 'Klamerholm' (eit bruk under Nautøy, Herøy).Flyttinga i 1844 kan vere registrert i Ulstein også (utflytta).Steffen m.fam. er nemnt i bygdeboka for Ulstein (b.4 s. 639, Vattøy, plassemann). Han er kalla Grodås, og skal ha kome hit frå Alnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Svar på innlegg nr. 9. Nei, jeg sier ikke at hennes mors pikenavn er Grytten. Ane Marta Olave er født/døpt i Grytten prestegjeld. Hvor hennes mor er født og har gardsnavn ('pikenavn') fra, har ikke jeg noen formening om. Men det står kanskje i bygdeboka som Ivar viser til. Hvis ikke, må man, som jeg har sagt tidligere, bare begynne å lete etter ekteskapesinngåelse mellom Steffen Steffensen og Anne Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(12): Bygdeboka har ikkje noko anna namn på Anne.Det er fleire stadar som heiter Alnes - og boka spesifiserer ikkje kvar. I MR er det iallfall to, ein på Giske og ein i Romsdalen (Kors sokn, Grytten prg.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Takker har sett i bygdebok for Ulstein der står bare Steffen Steffensson Grodås gift Ane Pedersdatter,så da får jeg lete videre,takk for hjelpen ivertfall.MVh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.