Gå til innhold
Arkivverket

[#55991] Ang. lenker til kirkebøker.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Tidligere spurte jeg om dere kunne legge inn en 'bruksanvisning' for hvordan lage lenker til kirkebøkene. Det har dere vært veldig greie og gjort. Takker så mye for det.Men så er det et aber med den bruksanvisningen. Dere anbefaler folk til å bruke permanent bildelenke, som også er markert. Når man bruker bildelenka kan kirkeboksida ikke forstørres noe særlig, man kan ikke bla i den og det står ingen informasjon om hvilken kirkebok det gjelder.Da er mitt spørsmål. Er det mulig for dere å endre bruksanvisningen slik at det henvises til å bruke sidelenka, og at den er markert (blå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Her er jeg helt enig, og jeg hadde faktisk tenkt å foreslå dette jeg også. Det er mye bedre å bruke 'permanent sidelenke' nær sagt i alle sammenhenger da den også gir kontekst. Derfor mener jeg at det burde lages klikkbar lenke til sidelenka og at bildelenka fjernes.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Berit. Takk for oppklaringen. Det gjør det lettere å gi et bedre svar.Lenka du henviser til er en korrekt beskrivelse. Beskrivelsen gjennspeiler det som er tenkt når billedlenka er klikkbar, men ikke sidelenka. Årsakene er flere, og jeg skal prøve å gi en kortfattet redegjørelse.Det å lage en innholdsliste for blaing er en relativ omfattende operasjon for serveren, mens det å bla fram og tilbake i en generert innholdsliste er svært lite ressurskrevende. Det er gjort slik for å få best mulig ytelse.Hadde sidelenka vært klikkbar og en klikker på den, ville ikke annet skje enn at en kommer til den siden en likevel står på. Men i bakgrunne skjer det en full ny generering av innholdliste med et annet midlertidig brukernummer. Det er ressurskrevende og vil lett kunne føre til blokkeringer.Dessuten, dersom en dårlig programmert søkerobot forsøker seg på en side som direkte lenker til seg selv, vil en kunne risikere at den spiser opp alle ressursene og blokkerer systemet fullstendig ved i raskt tempo slå opp på samme side gang på gang.Disse begrunnelsene vil selvfølgelig kunne vurderes annerledes etter hvert som utsyr blir bedre, raskere og så videre, men foreløpig blir det slik det er.Til slutt vil jeg bare si at bruk av permanent sidelenke vil være en raskere og noe bedre lenke til de skannede bøkene framfor muligheten gitt i innlegg 4. Den permanente billedlenka er derimot bedre for bruk på hjemmesider da den kan lenkes direkte, for eksempel i registreringsprogrammer.Håper dette var litt avklarende.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.