Gå til innhold
Arkivverket

[#55993] Hva gjør Sara Susanne (f 1879) fra Evenes i Ørskog, MR, før konfirmasjonsalder?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hva gjør Sara Susanne Bing Krog f 15 5 1879 i Evenes i Søholt, Ørskog, fra 1894, altså før konfirmasjonsalderen? Hun melder flytting fra Evenes til Ørskog i 1894, og hun blir konfirmert i Ørskog 9 7 1895, bp Søholt. I 1898 og 1899 bor hun imidlertid i Trondhjem med sin mor, Sara Susanne Bing Krog f Lind, og søster, Magdalena.I 1900 er der mange amtskoleelever i Ørskog. Amtskolen ble startet opp på 1870-tallet, men jeg finner ingen fra fylker utenfor MR. Kan hun heller ha vært i tjeneste hos noen? Var der noen Krog, Hagerup, Lind, Bing, Dreyer, Schytte, Rist, Schjelderup i Ørskog, som hun kan ha vært hos.Hun ble altså konfirmert i Ørskog......Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så langt så finner jeg atTruls Christensen Krog PKAP 1667 1676 Truls Christensen Krog SP 1676 1706 og hans sønn ens Trulsen Krog PKAP 1709 1720 var prester i Ørskog på 1700-tallet. Det kan trolig mikke være årsaken til at Sra Susanne var der i 1894-1895.Peder Østbye, som hadde vært prest i Tysfjord, der Sara Susannes mor kom fra, var dessuten prest i Ørskog, men når? Kan han ha vært der helt til 1890-tallet? Jeg finner ikke hans dødsfall. Hans enke og barn bor i Trh i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kan være jeg feiltolker dette, men ved konfirmasjonen hennes i Ørskog kirke den 9. JUNI 1895, Lenke nr. 2 blant pikene, så står der under kolonnen Forældrenes fulde Navne, borgelige Stilling (Næringsvei) og Bopæl: Søholt. Dette vil jeg tolke til at handelsmann Johannes Irgens Krog og h. Sara Susanne Bing, f. Lind, faktisk bor på gården Søholt (i dag Sjøholt) ved konfirmasjonen i juni 1895.Johannes Irgens Krog dør i Brønnøy den 25/11 1896, gravlagt 2/12 1896 i Brønnøy.Jeg finner dem hverken inn- eller utflyttet i Ørskog kirkebok,Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er konfirmasjonen hennes i Ørskog. Lenke Vi ser at nr 1 også er fra Nordland, nemlig Fredrikke Johanne Holst fra Brønnøy. Også der står det Søholt under foreldrene. Finnes det en bygdebok eller annet som kan fortelle noe om hvorfor disse jentene var i Ørskog...Sara Susanne meldte flytting fra Evenes til Ørskog i 1894. Vi vet ikke når hennes foreldre, Johannes Irgens Krog og Sara Susanne Bing Lind, dro fra Evenes til Brønnøy, der deres eldste datter allerede var etablert som lege Christen Sellægs hustru. Vi vet at Johannes døde i Brønnøy i november 1896, og at deres yngste datter, Bergit, ble konfiremrt i Brønnøy i 15.8.1897 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hans Holst kom til Ørskog som distriktslege i 1894. Familien er i Ørskog også i 1900 LenkeMen det sier jo ikke noe om hvorfor Sara og foreldrene også reiste dit og var der et år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror ikke at Krog flyttet til Ørskog. Da burde jo Johannes og frue også vært ført blant utflyttere fra Evenes, slik datteren Sara Susanne er. Vi vet at Johannes døde i Brønnøy i 1896. Kan man tenke seg at lege Hans Holst var kamerat av lege Christen Sellæg, Krogs svigersønn, i Brønnøy, - Og at Krogs datter og Christen Sellægs svigerinne, Sara Susanne dro sammen med familien Holst til Ørskog, kanskje for å gå på Amtskolen sammen med Holsts datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se debatt Lenke inlegg (39) om lege Hans Holst. Han praktiserte altså i Ofoten fra des 1881 til juli 1893, noe som kan bety at Sara Susanne dro til dem i Ørskog i 1894 ;'... fra 19-12-1881 blev udnævnt til distriktslæge i Ofoten. Vinteren 1881 fungerede han som læge ved Lofotfisket.Siden 14-7-1893 er han distriktslæge i Ørskog'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.