Gå til innhold
Arkivverket

[#55997] Hvem er denne Maritte Olsdatter gift med Andreas Andreasen Qvax på Røros


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Stiller dette som et nytt spm ang (lenke 46301)ser ikke helt hva som er navnet på Maritte Olsdatter ? finnes det aner på henne og står dette i Rørosboka ? Deres Barn : 1. Anders 1763,2.Peder 1765,3.Margerete 1768,4.Ole 1771,5 Jens 1774,6.Henning 1778 Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Andreas Andreasen Qvax og Maritte Olsdatter bleve trolovede 14 Juni.Caverende: Christopher Evensen og Peder Fastesend. 19 Julii bleve de copulerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Takk skal du ha for tydinga. Spørs om denne Maritte Olsdatter blir stående uten aner ( foreldre) så langt.Hun er vel neppe av Dille slekt? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg ser i Rørosbok bind 4 side 159 på hus nr 39 at det er En Andreas Qvax og hans hustru Marit Olsdatter som bodde der i 1722 og hadde barna: 1.Berit f 1722 d ti år gml 2.Andreas f 1722, 3.Margrethe f 1727,4.Faste f 1730,5.Ole f 1732 d to år og Morten f 1739.Sønnen Faste overtok gården etter faren og han ble gift med Maren Steffensdatter i 1762. Disses barn: 1.Mette f 1763, 2. Andreas f 1765, 3.Steffen f 1773 død 1777, 4. Faste f 1774, 5. Anne Catrine f 1776, 6. Else f 1780 ,7. Karen f 1783. I 1786 eide Andreas Qvax huset. Kan denne Andreas være født i 1682 og død i 1762 være sønn av Morten Carlsen Qvax på KvaksvollenMin påstand er at det skal være: Andreas f 1722 død i 1788 gift 1 gang med Margrete Saxesdatter Sollie fra Sollia østre i Djupsjølia f 1730 død 1761( Ingen barn i ekteskapet med henne) ekteskap 2 med Marit Olsdatter som er identisk med det som står i Rb 4 side 159 ( hus nr 39 )ekteskapet skal være 19 juli 1761 Røros som nemt innlegg 3 Kan noen bekrefte at det er slik det skal være. har vært fint å få dette bekreftet el avkreftet, så jeg har evt noe å henvise til. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Morten Carlsen (Qvax) med to sønner i 1701:LenkeJeg skal se krim på TV, men kan si så mye at du bør studere det som står under Kvaksvollen RB 3 side 165. Det er åpenbart noe feil i bind 4. Andreas Mortensen Qvax var gift med Else Henningsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det som står i siste avsnitt av ditt må være. helt greitt.Anders Mortensen Qvax begravet 19/12-1762 85 år og hans kone Else Henningsdatter begr. 3/12-1758 72 år.Else H. var datter av Henning Fastesen (1668-1724) og Maritte Halvorsdatter (1666-1737).Henning Fastesen sønn av Faste Pedersen og Ildri Pedersdatter Bock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Det er Andreas Andreassen Qvax som ( 1722-1788 )har som sagt foreldrene: Andreas Mortensen Qvax 1682-1762 og Else Henningsdatter Fastesen 1686-1758.Det som er mitt problem er hvordan kan Marit Pedersdatter Dille(1733-1806) være gift m Andreas Andreassen Qvax. barn som jeg tar utgangspunkt i her er Jens Andreassen Qvax(1774-1843 ) gm Olava Jonasdatter Skomager( 1778-1865)Marit Pedersdatter Dille var jo gift med (1760 )Johannes Hansen Sund (1716-1791)Det som står i kirkeboka på Jens Andreassen 1774 er riktig nok at faren er Andreas Andreassen Qvax og Maritte Olsdatter.Da stemmer ikke Rb som oppgir Marit Pedersdatter Dille som mor.De kildene jeg har er det jo Marit Dille som står som mor, men det stemmer jo ikke med kirkeboka. Blir vel kanskje vanskelig å finne ut av dette? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

I flg Hogne Holst står det som følge at det er: Andreas Qvax og Maritte Olsdatter som er foreldre til Jens født i 1774 Henning født 1778 Det er vel det jeg må bruke som kilde som dokumentasjon på dette som jeg har spurt om. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg tror jeg har funnet ut hvem Marit Olsdatter var - ved hjelp av bygdebok for Os.Ved den eldste datteren Margretes dåp 20/5-1762 er en av fadderne Syndvis Pedersen, fornavnet sies at denne mannen stammer fra Os og peker i retning av Sønvisgarden. Jeg fant frem takket være at bygdebok for Os har et utmerket register i bind 3.Stor-Sigrid-Hagaen bind 2 side 388:Bruker på denne plassen var Ola Perssen gift 1735 med Kari Jonsdatter Os.Skiftet etter Ola Perssen i 1773 fant sted på denne plassen. Det var to barn i live, begge het Marit Olsdatter. Den yngste var hjemme hos foreldrene. Den eldste var gift med Andreas Andreassen Qvax på Røros.Syndvis Pedersen som var fadder var Marits Olsdatter farbror. De kom fra Perstrøa under Narjordet bis 2 side 60. Deres foreldre var Per Jensen fra Sønvisgarden og Mari Olsdatter. Sønvisgarden finnes i bind 2 side 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Dette var flott å få vite. Da skal jeg vel titte selv i bygdeboka for Os. takk skal du ha Astrid mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.