Gå til innhold
Arkivverket

[#56002] Vi etterlyser Joen Bersvendsen


Gjest Kolbjørn Klungerbo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Klungerbo

Vi ønsker opplysninger, evt etterkommere av Joen Bersvendsen f. ca. 1872, konfirmert i Leksvik kirke ca. 1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du selv kan legge inn lenker til dåp og konfirmasjon. Det er født flere John Bersvendsen i det tidsrommet. Om du vet hvor han var i 1900 eller senere så hadde det vært greit om du også kunne opplyse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Klungerbo

Oppdatering; Joen Bersvendsen ble ikke født 1872, men 1772, beklager. Han var med i 1801- folketellingen. Vi vet at han giftet seg i 1806 med Marta Mogensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Klungerbo

Joen B. fikk en sønn i 1817 som fik navnet Mikael Joensen. Denne Mikael er min oldefar. Vi vet ikke hvor Joen Bersvendsen kom fra. Hvis noen vet det, ta gjerne kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett i kirkebøkene som Leif Kvernhusvik har lagt ut, og der er ikke Jon å finne som døpt. Så det ser ikke ut som om han var født i Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funn på FS født 1772 +-5. 1770 Ytterdahl Leksvik, 1771 26/4 Stadsbygd, 1771 8/9 Tingvoll MR, 1774 Orkdal, 1775 25/5 Åfjord og ca. 1775 Myhr yttre, N.TRL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Hei.Tror dette kan være den Jon Bersvendsønn Buen som ble født i Stadsbygd prestegjeld (Rissa kommune) 26.04.1771:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=158&uid=21016&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1>LenkeTror bestemt det er hans mor Maren Jonsdatter, f. Finsmyr, som blir oppattgift med enkemann Nils Sivertsen i Leksvik 4.november 1781:LenkeDisse to gjenfinnes også ved ft. 1801. Nils sin første kone dør samme år.LenkeJon konfirmeres i Leksvik i 1788 som bosatt på gården Moan (ligger ganske nært den gården Kruksveet som mora ble gift på). Mor Maren Jonsdatter tror jeg dør på gården Myran i Leksvik i 1821, samme gård som Jon Bersvendsønn bor med sin familie i 1821. Det var jo her på gården Myran Ytre at nevnte Mikael Jonsen ble født 1.2.1817.LenkeJon Bersvendsønn er dessuten et så vidt spesielt navn at det ikke er så mange å velge på i rimelig nærhet.Alt dette indikerer at det rett mann vi har her. Uansett er det verdt å sjekke ut.Legger ut en link til databasen for mange personer med tilknytning til Stadsbygd prestegjeld som herr Dennis Hårsaker har lagt ut. Her finner du Marit Jonsdatter i sitt første ekteskap med Bersvend Eriksønn Buen, og deres tre barn. Samt noen flere forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Geir Moen

Hei!Bare ett lite innspill på Bersvend-navnet. I Nord-Østerdalen er Bersvend-navnet brukt en del. I hvertfall i Alvdalsområdet. Bare ett tips.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Navnet er også brukt i Selbu og Malvik på 1700-tallet, og jeg har selv en ane Thomas Bersvendsen som skal være født i Selbu ca 1708. Han flyttet til Malvik og finn sønnen Bersvend der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg kjenner til navnet Bersvein (Bersvend) brukt i Vågå i Gudbrandsdalen på 1700- og 1800-tallet. Navnet kan imidlertid være kommet utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.