Gå til innhold
Arkivverket

[#56003] Lister amt, Lechnes prestegjeld og Lechness gård i 1801-tellingen - Høyer


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Her bor det tre søsken alle med slektsnavnet Høyer og lieutenantens uekte barn, sønnen Peter Joachim på 5 år -LenkeJeg har prøvd å finne ut hvem disse var i Høyer-tråder, men det er ikke fremkommet noe svar så langt. Finnes dct bygdebok for området som kan gi noen flere opplysninger?Hvilken kirke tilhørte området - er Lyngdal den riktige? Er svært takknemmlig all hjelp.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til deg Kristinn for oppklaringen når det gjelder kirke.Nå fant jeg på FS denne Peter Joachim døpt i Lyngdal 1. nov 1796 med mor Anne Olsdatter og far Høyer.I skannet kirkebok for Lyngdal side 68, siste innførsel Lenke er dåpen innført.Trenger noe hjelp til å tyde hele teksten i innførselen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Fra bygdebok for Kvinesdal, bind 1, s. 446:Høyer-slekta på Liknes:Denne slekta har budt lengst på Liknes. Segna seier at dei er komne frå Holland.1. Peder Joachim Høyer døydde i 1823. Han var løytnant og sat på kongens kontor i København i 12 år før han kom til Kvinesdal. Han var først gift med Anne, født Borgen. Ho døydde i 1791 og ligg gravlagd på Liknes kyrkjegard. Høyer var enkemann i 15 år og hadde ikkje barn med første kona. I 1794 fekk han skjøte på eit stykke jord på Liknes av Anders Tjørsvåg. Han kjøpte og 2 1/2 eng. i Fundal som han selde til gullsmed Åmodt. Løytnant Høyer blei gift 2. gang i 1806 med Anna Olsdatter Liknes, død 1840, 70 år. Det var 2 barn i 2. ekteskap:1. Ida Sofie Elisabeth Høyer, født 1809, død ugift 1840.2. Hans Andreas Pedersen Høyer 1811-1876, gift 1839 m. Anne Olsdatter Gjemlestadmoen, død 1881. Hans var forlikskommisær i Kvinesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for opplysningene fra bygdeboken, Jan.Nå legger jeg på nytt inn lenken fra innlegg 3 - den virker ikke der. Skannet kirkebok for Lyngdal, ministerialbok 1780- 1850: Permanent bildelenke: Lenke side 68. Der står det i margen at Anna er død i 1799 og det må vel være hun som er mor til dåpsbarnet. Er det en tredje Anna mellom de to konene?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har lyst til å nøste noe videre på denne tråden.Er ikke Peter Joachim oppført i bygdeboken? Det er meget mulig all den stund jeg har mange eksempler fra andre bygdebøker på at uekte barn ikke er tatt med.Finner ham heller ikke i 1865- eller 1875-tellingen.Hans Andreas Høyer finnes med familie i 1865-tellingen, det må være denne LenkeNår det gjelder de to søstrene til løytnanten, Elen Maria og Mette Fridriche, kan det være en tilfeldighet at de befinner seg sammen med broren i tellingen 1801. Kanskje de hjelper broren etter at barnets mor er død.At løytnanten har vært 12 år i Danmark, behøver vel ikke bety at han kommer derfra. Er det mulig å finne opphavet til disse tre i Norge? Hadde håpet på at bygdeboken skulle ha nevnt de to søstrene også.Får lete noe videre i kirkebøker i området.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Dåpsinnførselen fra Lyngdal forteller at Anne Olsdatter Liknes fra Kvinesdal var mor til den uekte Peter Joakim. Den utlagte faren var løytnant Høyer.Den Anna som er oppført død 1799 er neste barn som er oppført i dåpsregisteret og var datter til sogneprest Holbye i Lyngdal.Det er en mulighet for at Peter Joakim Høyer f. ca 1754, d. 1823 var sønn av Peter Høyer og Anne Margrete Jakobsdtr. Smith fra Nesstranden i Flekkefjord men jeg må sjekke dette nøyere for å kunne si noe mer om det.Peter Joakim Høyer, f. 1799 er nevnt i bygdeboken. Jeg utelot den opplysningen siden det er avskrift av folketellingen fra 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, det med Anna har du jo rett i selvfølgelig, disse innførslene er jo svært ulikt innført fra bok til bok så man må passe på.Jeg er svært glad for at du har gitt disse opplysningene og ta den tid du trenger for videre undersøkelser.Håpet er å kunne sammenligne dette Høyer-trekløveret med resten av de andre Høyer i den lange 53912-debatten. Det er også mulig at løytnanten og søstrene er etterkommere etter Høyer i Kristiansand eller Stavanger - det er jo enda flere muligheter i det ganske land.Mange takk for at du er så hjelpsom.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ser i Jan's innlegg # 4 at Holland nevnes. Interessant, - finnes det her flere holdepunkter?Jfr. innlegg # 249 i PCH-debatten (nr.: 53.912) hvor en (stor) slekt ved navn HOIJER/HOYER i Nederland er nevnt. Kom faktisk nettopp tilbake fra Riksarkivet i Haag og tok (for sikkerhets skyld) med et avtrykk av slektens våpenskjold til Arnstin RÖNNING's tråd nr.: 51.899 -'Nettsted med heraldikk - et forsök'.Skulle dette med Nederland vaere av interesse kan jeg se naermere på saken.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Peder Cortsen Høyer gift med1) Anna Margrethe Jacobsdatter Smith gift 26/8 1721 og hun hadde før vært gift med Peder Isachsen Krass/Kruss? Hun ble begravet 23/5 1725.2)Anna Christina Saxe gift 2/2 1727, datter av sogneprest i Haaland, Jens Pedersen Saxe og Anna Pedersdatter Blomme født ca 1704 begravet28/6 1778.Denne Peder Cortsen Høyer er sønn av oberraadmand Cort Høyer og Lene Pedersdatter Leganger.Dette blir vel for gamle foreldre for Peter Joachim Høyer, født 1754. En mulighet kunne være at han var barnebarn.Jeg har ikke opplysninger om Peder Cortsen Høyers barn i de to ekteskapene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

I ett skifte i 1735 (Kirsten Olufsdatter Kreutz, søster til Cornelius Cruys) er barna til Anne Margrethe Jakobsdatter Smith og Peder Høyer: Lene og Anne Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Visste at jeg hadde vært borti Cruys før - i denne tråden 37550: Abelone Nilsdatter Kock - mor til den berømte Cornelius Cruys (Niels Olsen) Lenke finnes det mange opplysninger om Cruysene uten at det hjelper noe særlig videre i Høyer-spørsmålet.I innlegg 54 nevnes Ingeborg Hollænders - og da vil jeg nevne en liten kuriositet:'Tyge Svendsen Høyer døde 4/8 1650 som sogneprest i Burkal? i Holsten. Han var gift med Elisabeth Holländer født 1591 i Lübeck, datter av stadslege Peter Holländer og Anne Schultz'. Fra NST, IV side 349.Nå er jeg kommet noe ut på sidelinjen med hensyn til tema, men det kan vel være gamle familieforbindelser som ikke er helt lett å se.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan H. Trelsgård

Ved gjennomgang av pantebøkene for Lister fant jeg en innførsel der premierløytnant _von_ Høyer på Liknes gård kjøper 2 1/4 engelsk jordegods i gården Fundal i Liknes sogn, Kvinesdal for 30 riksdaler, datert 7 oktober 1795. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.