Gå til innhold
Arkivverket

[#56005] Noe så råttent!


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Stinken er diminutiv for Stine, altså Stin-chen (Lille Stine). Stine vil igjen være en kortform av Kristine (Christine).På same måte har vi Anniken (Lille Anne), Trinken (Lille Trine), Sarka/Sarken (Lille Sara), Mariken (Lille Mari). Ofte kommer disse navnene inn med nederlandsk og nedertysk påvirkning. Martje, Trintje etc.Her gjelder det å lukte lunta :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var 16 stk. ved navn Stinchen (med skriftvarianter) i 1801, 2 stk. i 1900 (herav en mann Stinkenus). Nå vil jeg tro at det ikke lenger er noen som heter det - sikkert pga. de uheldige assosiasjoner navnet får på norsk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har en Stinchen Cathrine Coldevin i mitt slektsprogram født 1752, og hun ble gift med Christen Pettersen Dass fra Lurøygården på Helgeland. Så hun fikk navnet Dass som gift. Jeg har ikke noe på disse etter at de ble gift i 1771, og kanskje dro de til Hitra? Stichens ektemann Christen Pettersen Dass var sønn av Adelus Christensdatter Mechlenborg født ca 1705 som var søster av min ane Hans Christensen Mechlenborg, så det er derfor jeg har henne registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det uheldige i dette er vel helst uttalen - Stinchen uttalt som på tysk, er jo et brukbart navn. Det er ikke sikkert at assosiasjonene var de samme før i tiden.Kan man gå ut fra at navnet ble uttalt Stinken når det skrives slik? Er det noen som vet - forlanger selvfølgelig ikke lybopptak.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes da navn som er verre enn det. Hvordan ville du likt å bli kalt Secunda? I dag tenker man jo annenrangs, men den gangen var det kanskje barn nr.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Charlotte, dette er utenfor tema men må bare si det: du er såååå heldig som bor i Aussiland! Australia er verdens beste land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.