Gå til innhold
Arkivverket

[#56008] Familienavnet Hvid på Hedemarken (Vang - Furnes - Stange - Ringsaker)


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Finner en husmann på Flakstad i 1732 som heter Mikkel Larsen Hvid. Han er g m Kari Engebretsdatter Snarud. Det er bare Mikkel i familien som kalles Hvid. Barna er oppført med -sen, -dtr navn. Har denne Mikkel noen slektsforbindelse til andre Hvid på Hedemarken? En Lars Hvid selger Sveen i Stange i 1764. Denne Lars Hvid var vel g m Katrine Hedvig Jensdatter Flor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Her er det jeg har på Hvid:Dom 1 Advent 1715, Michel Larsön Hvid og Karen Embretsdaatter Snarud bleve copulerede.Fest. Ascensionis J. Ch. d. 21. Maji 1716 Michel Larsøn Hvids og Karen Embretsdaatters Søn blev døbt,og Kaldet Lars;Vidnerne vaer Peder Stav,Erich Kaatorp,Erich Pedersøn Stav,Inger Stav,Marthe Viger(?) og Karen Pedersd: Stav.Dom. Sexages d. 12. feb 1719, Michel Hvids og Karen Embretsdaatters daatter blev døbt,og Kaldet Maren;Vidnerne vaer Ole Flagstad, Lars Flagstad,Ole Flagstad,Ragnild Flagstad,Marthe Vien,og Anne Flagstad.Dom 4a Trinit d. 17 Junii 1731 Hans Hansön Hanums daatter døbt, og Kaldet Maren;Vid: Regimentsqvartermester Claus Olsen,Lars Hvid, Vagtmester Mejer,Madame Clausen,Demoiselle Hvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Det kan være denne Lars Hvid som døde på Nordvi i Stange 1869? I så fall var han fogd! Det kan være mulig at de er brødre eller nære slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Det må vel være Lars f 1716 sin sønn som kaltes Ole Larsen Dufset f 2 des 1764, g 19 okt 1786 m Oliv Mikkelsdatter Sveen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Et barn til i 1721, Susanna:Fest: Trinit: d: 8 Junii Michel Hvids og Karen Embretsdaatters daatter døbt,og Kaldet Susanna;Vid:vaer Ole Flagstad,Ole Jonsøn Flagstadejer,Erich Knudss: Flagstad,Ragnild Flagstad,Karen Nielsdaatter Flagstad-ejer og Olive Olsdaatter Tommelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Nå får jeg virkelig renset opp i navnene mine. I 1725:Dom. 16a Trinit d: 16 Sept, Michel Hvids af Flagstadejers Søn døbt,og Kaldet Embret; Vid:Ole Jonsøn Flagstad,Ole Larsøn Flagstad,Niels Jensøn Flagstad,Ragnild Flagstad,Maren Larsd. Flagstad,og Olive Larsd: Imislund.Jeg sjekker koblingen mot Ole Larsen Dufset, men jeg kan dessverre ikke bekrefte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Nedrud

HeiKan disse personene ha noen sammenheng med fogden på Hadeland og Toten som het Cornelius (Hansen) Hvid? Han var gift med en Catrine Hansdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Det som er spennende her er spørsmålet om hvorfor denne husmannen i Furnes/Vang het Hvid? Når en slekt ble husmenn, mistet de også oftest slektsnavnet på denne tiden. Eller ihvertfall de sluttet å bruke navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Jeg var i ferd med å starte en ny tråd, da jeg dumpet over denne. I Stange opptrer det fire personer med navnet With rundt 1720.Anne Larsdatter With gifter seg 31.07.1718 med en Ole Olsen. 18. september døpes sønnen Wilhelm Olsen. Da bor familien på plassen Fallet i Stange prestmark. Der blir også datteren Gunnil Olsdatter født, dpt. 28.02.1720. Ved dåpen i 1718 er Michel With og Lisbeth With faddere. Disse finnes ellers ikke nevnt i Stange og det er meget tvilsomt om de bodde der. Kan denne Michel With være identisk med Michel Larsen Hvid i Vang? I så fall kan han være en bror av Anne Larsdatter With.I Stange er det også en Margrethe Larsdatter With som i 1718 er fadder for Wilhelm Olsen på Fallet. Jeg regner henne derfor som en sikker søster av Anne Larsdatter With. Denne Margrete gifter seg 21.01.1718 med Hans Halvorsen på Vettenødegård. Da skrives navnet hennes 'Hvit' i kirkeboka. Margrete har nok bodd på Vettenødegård en tid allerede, for i 1714 føder hun en datter som får navnet Susanna. Faren oppgis da å være en soldat Halvor Olsen. Da Susanna dør på Vettenødegård i 1761 kalles hun 'Hansdatter'. Feilskrift eller har Hans Halvorsen siden innrømmet at det var han som var faren?Michel Larsen Hvid får også en datter med navnet Susanna i 1721! Dette navnet er ikke i vanlig bruk i området og jeg mener det indikerer slektskap mellom Michel og Margrethe.Margrete Larsdatter og Hans Halvorsen får 3 barn sammen. Wivicke Hansdatter f. 1716, Anna Hansdatter f. 1719 og Halvor Hansen f. 1721. Denne Halvor Hansen har etterslekt i Stange og Wisconsin (og sikkert mange andre plasser).Jeg avslutter med en liten gjetning: Som felles stamfar for disse Hvid/With'ene tror jeg vi leter etter en Lars Hvid/With med en kone med navn Susanna. Jeg har imidlertid foreløpig ingen konkrete spor. Vi har selvfølgelig fogden Lars Hvid, men han dør i 1769, 75 år gammel og er da samtidig med Michel, Anne og Margrete. I Trondheim dør det en Lars Hvid ca 1708, men jeg har ikke funnet noen indikasjoner på at han har barn. I Danmark er det også flere Lars Hvid i riktig tidsrom. Det hadde vært spennende hvis noen klarte å finne en Lars Hvid som må være født senest 1670-75. Kanskje med en Susanna til kone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Interessant Steinar!Men jeg har ingen opplysninger utover de jeg fant i Vang/Furnes. Reagerte på etternavn på en husmannsfamilie, men det har jo vært mange typer husmenn: lærere, håndtverkere, klokker'e, underoffiserer etc etc. Husmann var på denne tiden også en indikasjon på boformen vil jeg tro?Jeg tenkte også på relasjoner til andre Hvid på Hedemarken. Har ikke tenkt i retning av With, men det burde jeg sikkert ha gjort. Alt er jo mulig mht skrivemåter på navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Pedersen

At familien hadde tilknytning til de kondisjonerte kan muligens gjettes ut fra en av fadderne ovenfor (2): Demoiselle Hvid. Men utover det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.