Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid K. Natvig

[#56012] Kari Reidarsdatter Øktedalen

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I det ferske nummeret av GJALLARHORN, nr. 41, har Odd Arne Helleberg en interessant artikkel, 'Ei hundreårstrette'. Her kommer han inn på Bjørn Olson på Øktedalen i Nore (1591-1604), og barna til sønnen hans, Reidar Bjørnson: Bjørn, Eli og Kittil. Det nevnes ingen Kari, men hittil har jeg 'trodd' at Kari Reiersdatter, som giftet seg med Anfinn Amundsen Søre Kyllesdal (Hvammen) rundt 1655, var datter av Reier/Reidar Bjørnson Øktedalen.Noen som kan av- eller bekrefte om Reidar Øktedalen var faren hennes?Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torleiv Imingen

Hei. I bygdebøkene for Nore står under Øktedalen de 3 barna, men ingen Kari. I bøkene for Uvdal står også nevnt Kari Helliksdatter i Kyllesdal. Kan det være en forveksling/skrivefeil. M.v.h. Torleiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

Takk til deg, Torleiv, for den opplysningen. Har du tilgang til mer informasjon om denne Kari Helliksdatter, var hun gift med Anfinn Amundsen Søre Kyllesdal?Spent hilsen fra Astrid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd K. Stuvstad

Under søre Kyllesdal i bygdebøkene for Uvdal står det at Anfinn Amundsson var gift med Kari Reiersdotter.om Kari Helliksdotter står det: 'I 1671 og 1672 betalte Kari Helliksdotter odelsskatt av 2 skinn i Kyllesdal. Sannsynlegvis har Kari vore gift med ein av Amundssønene. Anfinn var gift med ei som hette Kari, men ho har helst hatt etternamnet Reiersdotter.'Anfinn Amundssons famile er omtalt under Hvammen i bygdebøkene for Uvdal:Anfinn Amundsson Kyllesdal (f.1625-30 - d.ca.1679) g.m. Kari Reiersdotter Øktedalen Barn: Ingeborg f.ca.1659På side 3272-3274 i bygdeboka (under Hvammen), har bygdebokforfatteren, Kåre Sønsterud, gitt begrunnelsen for å identifisere Kari som en søster av Kittil og Eli.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torleiv Imingen

Hei Astrid. Jeg mangler bind 3 av Kåre Sønsteruds bøker, hvor Kyllesdal står omtalt, så jeg fikk opplysningene pr.tlf. Nå ser jeg at du har fått alle opplysningene som står der allikevel. M.v.h. Torleiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

Takk til dere begge! Innlegg 4 bekrefter mine opplysninger om Kari, så jeg stusset en smule, for å si det mildt, da jeg ikke fant henne blant barna i artikkelen i Gjallarhorn. Artikkelen var imidlertid veldig grundig, så det hadde vært flott hvis forfatteren, Odd Arne Helleberg, kunne komme på banen....Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torleiv Imingen

Hei Astrid. Her fant jeg bygdebøkene for Nore og Uvdal på nettet. Og det beste av alt, de er søkbare. Håper du får nytte av dem. M.v.h. Torleiv. http://slekt.ttn.li/nore1/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Torleiv. Til stor nytte for meg og sikkert mange andre!!!!!vennlig hilsen Astrid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.