Gå til innhold
Arkivverket

[#56026] Vielse 1774 Domkirken Trondheim - hjelp til tyding


Gjest Ingvild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Dette dreier seg om vielsen til Johan Tellefsen og Ide Neumann øverst til venstre på siden, Lenke Jeg får ikke tak i teksten, noen som kan hjelpe?Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Her er det jeg greier: ..25 Jan: begiærede Skipper Johan Cornelius Tellefsen Copulation ...Ide Neuman, .....dateret...5 Novemb 1773....Consumptionen? ....Kirken?..og at fattige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg kan forsøke meg på noe av det:Den 25 Jan. begjærede Skipper Johan Cornelius Tollefsen Copulation i Huset med Jomfru Ide Neuman, den Kongelige bevilning datert København den 5te Novem. 1773 blev forevist, Consumptionen ...... Kirken og de fattige vare alle afbetalte, og for det øvrige Caverte......... Nathanael Angel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Takk for hjelpen Arne. Jeg tror du har rett i at det står Skolen. Det med kongelig bevilling til vielse i hjemmet skjønner jeg, men Consumption? Og hva har afbetaling av fattige osv. med deres giftemål å gjøre? og Caverte?Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kavere betyr å innestå fo, - garantere for, - kausjonere for.Konsumpsjon er en fellesbetegnelse på en rekke skatter og avgifter. Ved en ekteskapsinngåelse kan det også være benevnt som copulasjons- eller vielsespenger. Disse skulle betales av brudgommen og satsen varierte med hans rang eller stilling. Ang. betaling til skolen og de fattige fattige så kan jeg ikke gi deg noe svar, men det var vel lovbestemt det også(?) Det kan sikkert andre svare på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.