Gå til innhold
Arkivverket

[#56033] Elling Olsen fra Aker, hvor er han fra og hvor ble han av?


Gjest Unni Lauvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Lauvås

Forsøker å finne ut mer om min Tippoldefar. Vet lite om han siden han ikke giftet seg med min Tippoldemor, men fikk et 'uekte' barn, nr 15 Permanent sidelenke: Lenke Han blir her kallet Enkemand smed. Han er også å finne i FT 1865 på Aavvold Gård i Østre Aker, Linderup skoledistrikt, der er alder satt til 45 år. Han er nok en av de som kom til Utsira for å være med på den store Havneutbyggingen som var der 1866-1870, men der stopper alle spor etter han. Siden han har vært gift kan det være at det er andre etterkommere etter han??? Finner han ikke som død på Utsira så kanskje han flyttet bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uten å si noe sikkert her så minner dette meg om en smed fra Aker som fikk barn i Oslo med en fra Sørkedalen, men om vi noen gang fant ut av han vet jeg ikke. Kan ikke en gang si sikkert om han het Elling eller om tidspunktet passer, men det er en bjelle som ringer veldig høylytt her et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei Berit, og takk for hjelpen med å finne han i folketellingen. Dette hørtes spennende ut, da er det kanskje noen etterkommere uten om vår familie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hvis han dør 1854 så er det nok ikke 'min' Elling. Ser at du ikke har sett utrykket mpp før, det er som du skriver en forkortelse for med påholden penn, det var ikke alle som kunne å skrive og benyttet en skrivekyndig person til å skrive for seg, når det stod mmp var dette for å regne som at personen hadde skrevet det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg visste det ikke da. Som du ser så er det lenge siden. Og om det er den riktige Elling som dør kan vel være et spørsmål. Får fortsette i morgen for dette er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre, men det er ikke den Elling Olsen jeg huska. Nå har jeg lest igjennom den andre saken. Elling Olsen som får barn i Oslo var arbeidsmann og enkemann. Det står tydelig i lysningen hans i 1854 at han døde i 1854. Så denne Elling er helt sikkert ikke den du leter etter.Da er det jo bare smed og enkemann Elling Olsen 45 år (ikke født i 1845) og født i Aker som passer. FT 1865 Ø.Aker LenkeJeg har ikke funnet han i utflyttingslista fra Ø.Aker og heller ikke innflytting i Torvastad, Utsira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Jeg har vært å kikket der jeg og, men blir vanskelig når en ikke vet hva faren het, Olsen kan jo stå for så mange fornavn som begynner på O. Får vel undersøke om det finnes noen ansettelseslister eller lignende på Utsira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Hei Trond. Din Elling Olsen var arbeidsmann og ikke smed, og din Elling døde i 1854. Se (10) her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.