Gå til innhold
Arkivverket

[#56043] Middelalderseminar Hardanger/Sunnhordland i slutten av august


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

I slutten av august 2008 vil det bli arrangert et lokal- og slektshistorisk seminar med problemstillinger fra Hardanger, Sunnhordland og delvis Ryfylke. Seminaret blir annonsert kommende uke. Informasjon om seminaret ligger nå også på nettet:http://www.nfh.uit.no/hmenyvis.aspx?id=2871På denne linken kan man bla seg fram og finne informasjon om program, foredragsholdere, påmelding, overnatting for tilreisende og praktiske spørsmål. - Jeg tillater meg å formidle denne informasjonen også her.Hardanger Historielag og Hordaland Folkeakademi er medarrangører. Historielaget er 100 år i år (stiftet 19. januar 1908) og jubileet feires denne helga.Vennlig hilsen Odd Handegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg tillater meg å ta en reprise på denne meldingen slik at den kan leses også av de som deltar på lista - ikke bare på søndager - men også på andre ukedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ja, da er kvinnerepresentasjonen sikret på Hardangerseminaret, vi er iallefall 3, og det er vel kanskje allerede rekord på dette tilsynelatende mannsdominerte feltet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår innlegg 3, men kan i alle fall opplyse at jeg har hatt kontakt med to meget dyktige kvinnelige forfattere. Av ulike årsaker passet det ikke for noen av dem å delta med foredrag på serminaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår innlegg 5 heller, men jeg kan jo bekrefte at det ikke kreves papers for å delta, og at flertallet av de som foreløpig har meldt seg på er kvinner, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er vel meningen at kun foredragsholderne skal levere papers. Det hadde forøvrig ikke vært meg imot at seminaret hadde kvinnelige innledere.Jeg reiser forøvrig til København 4/2 og returnerer 12/2 - og jeg har til og med fått lov til å fotografere våpenbøkene i Det kongelige bilbiotek. Dem er det som noen vet, flere hundre av, men noen av dem rekker jeg vel, fortrinnsvis dem med norske middelaldervåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det har vært en del debattråder i Brukerforumet med diskusjon omkring norske middelaldervåpen. En del innlegg handler om våpen i samlingene i København (Rigsarkivet, Det kongelige bibliotek eller ulike statlige ordensarkiver). Men hvorfor er det bare menn som har nyheter å meddele om kilder i København ? Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til Odd.Gjaldt påmelding. Foreleserne og temaene er helt topp. Jeg er klar for presentasjon av nye segl og nytrukken kaffi på trammen i pausene.Til Tore.Det handler nok om at det er flest menn som jobber profesjonelt med middelaldergenealogi. Ja, før eller senere skal jeg også til København, akkurat nå venter jeg på at en eller annen fjellovergang skal bli åpen for ferdsel, siden jeg skal til Oslo. Og hvis det lar seg gjøre iløpet av uken jeg skal være i Oslo, skal jeg på riksarkivet og se på et bestemt segl. Det utgjør faktisk en forskjell å bo nær kildene i riksarkivet og statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men det er da ikke bare menn som bor i nærheten av Riksarkivet og statsarkivene ?At det er flest menn som arbeider profesjonelt med middelaldergenealogi, er irrelevant, siden seminaret handler om mer enn middelaldergenealogi.På historiefaget ved UiO har det vært kvinneflertall siden ca 1969. Hvorfor er det da kun menn som innleder på seminaret og kun menn som har meddelt heraldiske nyheter ? (hvorav flertallet ikke e rprofesjonelle, men amatører)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (9). Som tilreisende til Riksarkivet med interesse for middelaldersegl, tror jeg du også kan kan ha stor glede av å besøke kildeskriftavdelingen, og kikke i boksene de har med avtegninger av segl! Ta med kamera!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg er ikke sikker på om innlegg 9 betyr at vi kanskje burde sette av en time til kortere innlegg (5-10 minutter) hver av de to dagene til presentasjoner av spesielle funn/nyheter som ikke gir grunnlag for et helt foredrag, men som likevel kan gi ny informasjon om spesielle enkeltspørsmål. Jeg er ikke sikker på om noen sitter på slike bidrag som ikke gir grunnlag for en helt foredrag eller en lang artikkel, men som likevel kunne være av interesse for mange.Jeg har et eksempel som kan illustrere poenget: Et av de uklare spørsmål i Hardanger-litteraturen, har vært spørsmålet om hvem Torbjørn Olavson på Sandven var gift med. I innlegg her på debattforumet opplyste Jo Rune Ugulen og Karin Romstad (i 2004?) at hun het Christina Petersdatter og også at hun hadde ei søster Anna som var gift med Orm Ivarson på Tokheim. Kilden for opplysningene var også dokumentert.Det er ingen grunn til å legge disse opplysningene fram en gang til (bare hvis noen også hadde funnet foreldrene til de to søstrene), men eksemplet viser en type 'kortinformasjon' som seminaret kanskje kunne sette av tid til presentasjon av.Kan det tenkes å finnes en del enkeltfunn som enkelte brenner inne med at vi burde sette av en time eller to på seminaret? Ps. Begge kjønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det kan vel være ting som er dokumentert, men lite kjent blant folk flest ? Så hvis det ikke bare er eksperter som deltar, så kan jo 'ny' dokumentasjon være av interesse.I Odd H.'s eksempel ovenfor med Torbjørn Olavson finner jeg f.eks. at min database har Christine Pedersdtr. som Olavs mor og ikke kone. Kansje er det mange andre også som ikke 'har fulgt med i timen' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg synes nok det bør gå ei grense et sted. På et slikt arrangement som det planlagte seminaret, bør foredragene etter mitt syn enten inneholde noen nyheter eller sette sammen kjent kildemateriale på nye måter som kan gi nye løsninger eller hypoteser.Kjente opplysninger og kilder kan man stort sett finne i andre sammenhenger, f.eks. på denne debattlista.Men jeg holder fast ved at vi bør holde muligheten åpen ennå et par-tre måneder for korte innlegg om enkeltspørsmål på seminaret. Bare kontakt et av medlemmene i styringsgruppa, så lar det seg ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Handegård

Etter at den første meldingen ovenfor nå har ligget ute på nettet i 2-3 uker, og det aktuelle seminaret også har vært markedsført på andre måter, har 25 deltakere registrert seg. De fordeler seg med 10 fra Olso-området, et par fra Haugesund, fem fra Bergensområdet, fem fra Hardander og resten spredt i Norge og Danmark.Målsettingen er ca. 40 deltakere + foredragsholdere og seminaradministrasjon. Planen er å markedsføre seminaret bedre lokalt litt lenger ut på våren - pluss at denne påminningen sendes ut nå.Her er linken til seminarets hjemmesider der man kan bla seg videre fra den første sida som kommer opp:http://www.nfh.uit.no/hmenyvis.aspx?id=2871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jo, selvfølgelig. Vi har hatt ute en pressemelding samt annonser i alle relevante lokalaviser. Og vi planlegger nye innspill. Jeg er derfor ikke redd for den lokale rekrutteringen til seminaret. - Vi skal jo bare ha med 10-15 deltakere til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Langt ifra, men et seminar vil jo alltid være et arrangement for 'spesielt interesserte'. Dette er ingen fotballkamp eller popkonsert. Den trykksaken som forhåpentligvis kommer ut av seminaret, vil bli både lest og studert - av svært mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Litt irriterende synes jeg.Middelalder er ikke min 'greie' akkurat nå, men jeg samler på masse stoff rundt temaet, og hadde tenkt meg over fjellet da, men flytting av seminaret passer dårlig inn i min tidsplan.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I begrunnelsen for endringen står det at en av foredragsholderne har dobbelbooket siste helg i august. Det er oppgis som grunnen til flyttingen.Så spørs det hvor mange av oss andre som nå har dobbelbooket helgen før. Jeg har i hvertfall det, men jobber med saken. Det er imildertid slik at om det arrangementet jeg har meldt meg på 22-24.8. nå må flyttes (det gjelder ca 80 personer her fra byn), så vil det stadig bli flere som må booke om og andre arrangementer som må endre tidspunkt. Det blir en dominoeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.