Gå til innhold
Arkivverket

[#56043] Middelalderseminar Hardanger/Sunnhordland i slutten av august


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

45, 50: Den siste S'en betyr vel som regel Sønn og den siste D'en Datter, samtidig som gårdsnavn/etternavn som regel ikke ble angitt. GSS kan dermed som nevnt bety Gotskalk Samsonsen, mens CBS kunne betydd f.eks. Christen Børge Sønn, om det fantes en slik. Kanskje MO OD kan tenkes å bety Maren Orning Ottes Datter? Slike slektsnavn (altså ikke gårdsnavn) ble vel gjerne angitt (men da helst etter Datter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Maren Ottesdatter Orning; hvor levde og døde hun? Var hun ikke ugift og født på 1580-tallet?B kan da kanskje være en Brynjulfssønn...Disse stakene er registrert i 1723. Da bør de vel finnes et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid (52):Maren Ottesdatter Orning - datter av skipshøvedsmann Otte Thomassøn Orning (1545-før 1606) og Anne Eriksdatter Orm (før 1549-før 1633) har jeg notert g.m. Niels Samsonsson Kysnes (død ca. 1652) i dennes 1. ekteskap (g.2 m. Kristi Andersdatter (1624-97). Men hun var bare et løsrevet, generelt eksempel på hva MO - OD event. kunne bety.Stakene er nok mye yngre, i heftet står det 'I 1723 nævnes et par malm lysestager' [m.a.o. ant. støpejern]. ..Ved godsets overgang til Hoff-Rosencrone 1812 omtales endvidere lysestager av messing, hver med 2 arme og for 3 lys,..Paa alteret staar [1907] to ret vakre, afdreiede messinglysestager, hver med lysskaal og pig i midten og med to arme...osv.Men dere kan jo se nærmere på dem likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til LarsSe tingbok nr. 1 for Sunhordland, fol 59 b). http://digitalarkivet.uib.no/DA/SHLTGB1.htmNils Samsonson Kysnes, fra Nordre Bjelland på Stord var g. med Maren Ottesdatter. Nils var forøvrig sønn av Samson Andreasson Bjelland og Marita Nilsdatter Haukås, dvs datter av Åsa Torgilsdatter Galte, Torsnes og Nils Haukås, se ættleggen i forutgående fol 58 tror jeg det er. Haukåssaken kjenner du bedre enn meg, for den har du skrevet om selv. Nils har forøvrig en bror Gotskalk, det framgår av saker vedk. gods i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Karin og Christian, da vet vi det. Bodde de på Kysnes?Karin, har du kommet på hvor du hadde sett Elin Nilsdatter nevnt ( i tillegg til glassrutene på Torsnes)?Mvh Arnfrod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Ønsker å takke Odd Handegård for det arbeidet han har utført ved utarbeidelse av heftet Vår Felles slektshistorie, og for det initiativ han har vist for å fremme ny forskning for å nøste opp i tidligere uklarheter. Heftet gir en grei oversikt for oss som ikke kommer fra Hardanger om usikkerhetene i tidligere publiserte data. Oppdateringene og seminaret på Utne er med på å bringe dette arbeidet videre, selv om tidshorisonten sikkert er lang. Det er også et spørsmål om alle middelalderdata er utforsket?Jeg vil også nytte anledningen til å takke Hardanger Historielag for et vel gjennomført seminar.Jeg legger med et bilde tatt fra Agatun om kvelden, hvor vi hadde omvisning og middag. På tunen ble vi møtt av flott Hardangermusikk i gammel god tradisjon.Vennlig hilsenKnut Waagaard

bilete5507.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

HeiLegger også med et bilde tatt fra middagen i Lagmannsstua. Flott stemning med mere underholdning av vertskapet med Hardangermusikk.vennlig hilsenKnut Waagaard

bilete5508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Nå er praktverket FOLGEFONNA OG FJORDBYGDENE kommet i hus hos meg. En skikkelig koloss på 590 sider til 590 kroner. Har bare skummet noen sider foreløpig. Bl a s 170-171 om våpenskjold, adelsgods og setegårder. Utrolig flott design, og jeg gleder meg til å sette i gang å lese.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.