Gå til innhold
Arkivverket

[#56045] Passasjerliste for 'Beta' som gikk fra Drammen til Hawaii i 1880


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Har noen kunnskap om det finnes en passasjerliste for barken 'Beta' som gikk fra Drammen til Hawaii i oktober 1880? Og da mener jeg utenom den som vi finner her i Digitalarkivet? Lista i Digitalarkivet er nemlig ikke komplett mhp. navn.Det jeg er ute etter er navnet på kona og de to barna til Julius Poulsen som er nevnt i lista i Digitalarkivet (#128), men bare Julius Poulsen er nevnt ved navn.Jeg har nemlig en følelse av at Julius Poulsen og kona er identiske med Julius Anton Nilsen og Bergit Johnsdatter som giftet seg i Skoger kirke 31.5.1876.Kan noen hjelpe meg her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

No har eg boka til Torbjørn Greipsland, 'Aloha fra glemte nordmenn på Hawaii' føre meg, og eg ser at passasjerlistene frå 'Beta' ikkje er så fullstendige som listene frå 'Musca', det andre emigrantskipet. Gjennom heile lista er det namn berre på husbonden, kone og born er nemnde berre som 'wife' og 'child'. Heller ikkje er det medteke kor dei var ifrå, alderen er oppgjeven berre på borna.Sitat frå boka: 'De originale listene befinner seg i en arkivinstitusjon på Hawaii. Avskriften er foretatt av Statsarkivet i Kongsberg etter fotostatkopier av listene. Avskriften er lagt ut som søkbar database på Digitalarkivet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Julius som passer med gift mann i rett alder er vel nettopp den Julius Paulsen som du nevner som mulig kandidat her i digitalarkivets lister: LenkeVille prøvd å låne boka som Arne nevner, Litt merkelig at ikke navn på hustru er nevnt i digitale lister.Hvordan Julius Anton Nilsen skulle blitt til Julius Paulsen, er litt merkelig? Men en del skiftet jo navn da de forlot gamlelandet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei og takk til alle som har bidratt så langt!Passasjerlista for 'Musca' ved ankomst til Hawaii har jeg funnet på nettet og jeg håpet at noe tilsvarende var blitt laget for 'Beta'... foreløpig ser det altså litt dårlig ut.Et håp er at de som så mange andre forlot Hawaii og f.eks reiste til California eller andre stater på vestkysten av USA. (Har tidligere lykkes (med hjelp) å finne et par av passasjerene fra 'Musca' på den måten i folketellingene)Til Gunn: Det er ikke noe hokus-pokus med navneskiftet fra Nielsen til Poulsen. Faren til Julius het nemlig Niels Poulsen.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

At navneskiftet fra Nielsen til Poulsen går slik jeg nevnte forutsetter jo at det er samme mannen/familien. Det er jo egentlig ganske så sannsynlig, men i dette gamet bør man ikke anta noe som helst. Her trengs mer enn en spiker å koke suppe på ...Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte lenken til den andre Julius i passe alder, 1865 i Drammen. LenkeFår håpe noen kjenner til denne familien , så du får en avklaring her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gunn! Nei jeg har ikke funnet ham i FT1865. Han ble født 16.1.1849 i Aas i Akershus. Foreldrene hans het Niels Poulsen og Maren Hansdatter.Hvis jeg er på riktig spor het kona til Julius altså Bergit Johndatter, f. 24.7.1855 i Heddal i Telemark. Foreldre: John Andersen Moe og Aaste Olsdatter. Foreldrene og 4 barn finner du i Skoger i 1865. (Aaste Olsdatter døde i 1866).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den karen Geir fant her kan vel være en bra kandidat. Lurer på om dette er foreldre og 4 barn til John Andersen og Aaste, Skoger i 1865. Riktignok med en del navnvariasjoner? LenkeBygdebøker for Skoger har vel ikke mye om familier som flytter ut og inn i bygda, er jeg redd. Heller ikke om barn som emigrerte?Det jeg har sett av Skoger-bøker var nok litt mangelfulle i så måte?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gunn! Du har funnet riktige personer, både for FT 1865 og dåp i Aas i 1849. John Andersen og Aaste Olsdatter fikk også en sønn til, Johan Martin, i 1866.Det er ikke aå mye å hente i Skogerboka, men så langt jeg har klart å finne ut må de ha bodd på en av de mindre brukene/plassene i skogsområdene mellom Drammen og Eikeren.Det ser også ut til at alle søsknene (alle konfirmert i Skoger) ble spredd for alle vinder etter konfirmasjonsalderen slik at de må 'oppdages hver for seg'. Har foreløpig bare funnet hvor søsteren Thora ble av (bortsett fra Bergit, da, som muligens havnet på Hawaii).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kan ikke se at Julis er nevnt i Torbjørn Greipslands 'Aloha fra glemte nordmenn på Hawaii'. Hva tror du barna på 2 og 3 år het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jon!Jeg har ikke peiling på hva barna het! Med utgangspunkt i at det er de rette personene som står i passasjerlista for 'Beta' har jeg forsøkt å lete etter fødsel og dåp for de to med Skoger som utgangspunkt og med stadig større radius. Har ennå ikke funnet dem. Et eller annet sted må de ha befunnet seg mellom 1876 og 1880! Og fått to barn.Det er synd at passajerlista for 'Beta' ikke er like utfyllende som den for 'Musca' ved ankomst Hawaii. Der står det nemlig hvem som døde underveis fra Norge (eller forsvant i Valparaiso).Når det gjelder boka som har vært nevnt et par ganger; uansett nevner den neppe alle som kom dit med de to skutene. Men det hadde hjulpet - definitivt!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter barndåper til paret Julius Anthon Nilsen og hustru BergetJohnsdatter i kirkebøker for Strømsgodset ( Klokkerbok 1860-1884)Skoger ( Klokkerbok 1860-1880)Pluss Nedre Eiker ( Ministerialbok 1878-1885 )Og Strømsø Mini ( 1878-1885.)Tenke at familien kunne ha bodd på Konnerud og skogene over mot Nedre Eiker?Ingen positive funn så langt.Ved foreldresøk på IGI fant jeg kun denne dåpen som har navnlikhet: LenkeI så fall er barnet født før ekteskapet?Litt av en nøtt dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den samme dåpen i kirkeboka for Skoger: LenkeDåp nr 3. Men navnet på ikke og barnet er ført som ægte, så da er nok disse foreldrene gift før det foreldreparet du søker, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for innsatsen, Gunn!Jeg var klar over den innføringen i Skoger som du refererer til.Og - i tillegg til de kirkebøkene du (jeg, også) har sett gjennom, har jeg også vært gjennom Øvre Eiker, Hurum, Strømmen, Røyken, Lier, Hof/Eidsfoss og Sem/Slagen. Uten resultat. Sem/Slagen var faktisk et reelt alternativ ettersom faren til Bergit Johnsdatter John Andersen) bodde der med sin kone nr. 2 (Josefine Johannesdatter=min tippoldemor) på den tida.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda! Hvis man bare finner rette kirkeboka! Jeg har vært gjennom både fødsel/dåp og 'utflyttede' i de nevnte kirkebøkene. Det kan jo ikke utelukkes at de bodde i Kristiania i de 4 årene fra 1876 til 1880, men jeg kvier meg liksom for å begynne å lete...Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.