Gå til innhold
Arkivverket

[#56045] Passasjerliste for 'Beta' som gikk fra Drammen til Hawaii i 1880


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei, før du kaster deg over Kristiania (litt av en utfordring), hadde det kanskje vært lurt å se på to andre Drammensalternativ: Tangen og Åssiden, hvis du ikke alt har sjekka der, da....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Burde ikke også en utflytting til Kristiania være registrert i kirkeboken? Jeg vet ikke hvor nøye de var med slike registreringer - det kan kanskje mangle noe?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Etter råd fra Astrid tok jeg også en titt på dåp under Tangen:Se dåp nr 3 her . Kan det være at far kaller seg Anton Nilssen , så kan dette være en sønn døpt 1878? LenkeMors navn kunne passe .Bare en mulighet?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

ser at jeg har vært litt unøyaktig med dåpen, nr. 3 på lista, dåp nr. 13. 1879 . Legg merke til faddere, kan være morfar som den først nevnte. Alder på Anton og hustru passer også nesten med oppgitt alder.Har ikke greid å finne det andre barnet, men kan være ført i tidligere kirkebok Tangen, 1877?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til Astrid og Gunn!Det ser ut til at Tangen definitivt må bearbeides videre. Ikke bare ut ifra dåpen i 1879; utflytterlista for Tangen i 1880 løste floken med hvem Julius Paulsen og familie i passasjerlista for 'Beta' var. Og det var ikke de jeg håpet. Kona som det ikke står navnet på i passajserlista het Henriette (f. Ellefsen). Barna het Sofie Karoline og Thorvald Henrik. (se innf. nr. 22-25 i utflytterlista for 1880.Mener at jeg har vært gjennom denne kirkeboka også,men det hjelper absolutt med flere øyne!!!Takk til alle så langt!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da var det kan hende et skritt fram og to tilbake? Legger inn emigrantlista her . Høyre side i kirkeboka. Dette er tydligvis da en helt annen Julius.LenkeKan hende det går an å oppspore Anton Nilsen eller eterkommere i 1900, om de ikke kan være emigrert de også?Får starte søking etter disse, nå har vi i alle fall navn på en sønn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Den dåpen i 1879 var skikkelig dokumentert-når man først vet den er der! To av de fire kirkebøkene for Tangen som dekker 1879 har den med. Ikke nok med det - i en av dem står det at foreldrene var viet i Skoger. Så da er det liksom ingen tvil lengre.Det som er enda mer interessant er navnet på den første fadderen. Med litt romslighet for at navnet ikke er helt presist, tror jeg Johan Andersen er identisk med John Andersen, dvs faren til Bergit/Berte Johnsdatter. Det betyr i tilfelle at han hadde overlevd sin reise 'til Vestindien som skibstømmermand' (ref. FT1875 for Slagen) og at han hadde flyttet nærmere sine barn fra første ekteskap.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessant at du fikk bekreftet at Berte Johnsdatter og ektemann Julius ( Anton) Nilsen bodde på Tangen i 1879, men hvor de havnet senere har jeg ikke greid å finne ut.Har prøvd gravminneregisteret, ingen funn der til nå.Folketellingen for Sem/Slagen for 1875 finner jeg ikke digitalisert. ( Har du funnet den andre steder?) ( Kan den være registrert under Tønsberg, eller Åsgårdstrand, muligens?)Har heller ikke funnet noen Anton Nilsen som emigrant i digitalarkivets lister, til nå.Finner ingen av familiemedlemmene , Berte( Birgit) (Julius )Anton Nilssen , skipstømmermand i 1900 tellingen. ( Har søkt på alle navnvarianter tror jeg , landsomfattende søk. ) Heller ikke sønnen Johan Nikolai har jeg greid å oppspore.De kan jo være døde før 1900, eller utvandret, som du lurer på, men det der er ikke lett. Reigstrerte dødsfall på Tangen, blir vel litt arbeidskrevende å lete etter i kirkebøkene?Utflytterlistene for Tangen kan jo søkes i på nytt. Ellers ser jeg ikke flere muligheter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gunn!Når det gjelder FT 1875 for Slagen så gikk jeg den 'gammelsdagse' måten ved å låne mikrofilm via biblioteket.I 1875 bodde John Andersens kone nr.2, Josefine Johannesdatter(min tippoldemor) med sine tre barn (1 datter utenfor ekteskap + to sønner med John Andersen) og sin far, Johannes Jensen, på en plass på eller i nærheten av Valløy. John Andersen er ført nederst på siden som fraværende og 'på vei til Vest-Indien'.Han synes imidlertid å være i live i 1879.På en eller annen måte må John Andersen allikevel ha forsvunnet pent og stille ut over sidelinjen. Min mor hørte nemlig ikke annet enn at 'Josefine? Nei, hun var aldri var gift....'. Hvilket motbevises med vielse nr.13 i 1870 i Sem (MINI I 8 1866-1878).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig hva men finner om sine forfedre. Har nettopp selv fått god hjelpe av Carsten S. her i debattforum . Flott at det finnes så mange gode hjelpere og mange mysterier å ta fatt på. Spennede hobby!Lykke til med ditt arbeid.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.