Gå til innhold
Arkivverket

[#56046] Høy lunsj i New York


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

De fleste har vel sett dette berømte bildet av bygningsarbeidere i New York fra 1932 som under oppføring av Rockefeller Center inntar lunsj et par-tre hundre meter over bakken, men det jeg lurer på er om det kan være med noen norske bygningsarbeidere med i dette bildet?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så et TVprogram om at mange av de som arbeidet i slike høyder var et folkeslag som manglet et spesielt gen, og dermed fantes de ikke redde for høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg ser at det er en diskusjon om samme bilder på nettleksikonet Wikipedias engelske sider, hvor tre av personene er navngitt.Ingen ser ut til å ha 'norsklignende' navn.Det informeres videre om at noen av disse bygningsarbeiderne var 'Native Americans', eller indianere.Artikkelen i Wikipedia (engelsk) [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Lunchtime_atop_a_Skyscraper>LenkeDebatten om bildet i Wikipedia (også engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Bjøro Hålnad (køntrisongaren) var på fjernsynet for nokre år sidan og fortalte mellom annan om at han hadde vore bygningsarbeidar i New York og hadde vore med på å byggja skyskraparar. Intervjuaren var ikkje særskilt imponert og la til at dei skumla jobbane der måtte no vera dei som bygde stilas. Då kom det tørt frå Bjøro: Ja, det var no me det, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjente en norsk-amerikaner som var med på å bygge skyskrapere i New York. De 'høyeste' jobbene var - naturlig nok - best betalt. Han var visstnok fullstendig fri for høydeskrekk, og om han ble det fortalt at en gang en annen bygningsarbeider falt ned fra toppen av stillaset, var han førstemann til å be om å få overta jobben. Dette må ha vært en gang rundt 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var kommet flere interessante innlegg ser jeg! Da var vel sannsynligvis ikke nordmenn så mye involvert i byggingen av disse skyskraperne, i hvertfall ikke på denne tiden, og mange av dem var vel kanskje bygd før den store utvandringen fra Norge. Disse bildene har lett for å henge på kafè-vegger og venteværelser så de er nok massepublisert. Det spørs også hvordan de er tatt, det kan vel være litt triks inne i bildet med komponeringen, så det ser verre ut enn det er, jeg vet ikke. Bildet sto i VG-magasinet på lørdag og jeg fikk lyst til å belyse om nordmenn kunne være med i denne bygge-virksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her tek du feil, Reidar. Særleg for folk fråVest-Agder var det vanleg å reisa til USA som bygningsarbeidarar i stuttare eller lengre tid (Bjøro Håland var ein av dei), ikkje heilt få av desse var bygningsarbeidarar i New York. Eg hadde faktisk ein hovudfagsstudent som skreiv om dette for nokre år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Stemmer Jan, jeg så at Bjøro Håland hadde vært med på noe av skyskraper-byggingen, men det blir vel kanskje i litt mer moderne tid og med litt mer hjelpemidler kanskje? Selv om høyden å jobbe under sikkert blir likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Også Oddbjørn i innlegg 8 i tillegg til Jan i 10 forteller om norske skyskraper-byggere så da har det vært med en del herfra på det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå var det vel rundt 75000 arbeidere som jobbet med å få Rockefeller Center ferdig, men det var vel kun en brøkdel av disse som monterte H-bjelkene som vises på bildet. I min barndom hadde vi ofte bsøk av en Fredrik Fredriksen (f. på Askøy og gift med Astrid Solås). Familen kom tilbake til Norge etter depresjonen i USA. Om jeg var liten da, så husker jeg godt han fortalte om de jobbene han hadde hatt på skyskraperne i NY. Han nevnte også at indianere ble valgt ut til å foreta arbeidet i høyden. Men dette med å arbeide i høyden tror jeg kan tilvennes. Som en 'gammel' skipsbygger var jeg med på å bygge mange borerigger i 'gullalderen' på 70 og 80-tallet. Om man starter nede og jobber seg oppover i høyden så merkes ikke forandingene i høyden dag for dag. Jeg husker godt en inspektør fra Statoil som kom opp med heisen til øverste dekk på en borerigg; han krøp på sine knær på dekket. Reiste da land og strand rundt, - og det var godt betalt. Jeg husker også at Fredrik bragte med seg mange pilspisser som han viste meg som han hadde funnet i skogen, og sa at disse var fra gamle indianske opprør.(Har sendt deg en bergenskalender Reidar, men var sløv nok til ikke å skrive avsender, - håper du har fått den.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Arne:-)! Her var det fine beretninger. Det var mye folk i sving med bygging skjønner jeg og det er vel forståelig når en ser dimensjonene på byggverkene, og det er som du sier at høyder tilvennes litt om senn. Jo da, jeg fikk en forsendelse og skjønte hvem den var fra, så tusen takk for den. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Torgeir Ryen

Sitter og blar gjennom div. gamle debatter.Bildene som er nevnt i denne debatten er å få kjøpt i storformat på IKEA til en relativt billig penge.Har selv et av disse på kontorveggen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til innlegg (5) for snart ett år siden. Om det var snakk om indianere, så vil det vel knapt ha vært snakk om Mohikanere. Ja, om ikke det var den siste Mohikaner da. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.