Gå til innhold
Arkivverket

[#56047] Andreas Mattson Sundnes gård Inderøy 1844


Gjest Oddbjørg Almenning
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Almenning

Nybegynner i slektsforskning søker hjelp til å finne fortid og ettertid for Andreas Mattson (kom fra Sverige) og som i 1844 kjøpte Sundnes gård på Innerøy og startet brennevinsbrenneri der. mvh Oddbjørg Almenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Oddbjørg. Jeg har mye om Sundnes og om Sundnes Brenneri, min oldefar og bestefar var bestyrerer der og min mor var fødd på Sundnes, men jeg er ikke hjemme denne uken så du får vente til neste uke på detaljene. Vet ikke om du vet at det har blitt utgitt minst to hefter om brenneriet, men jeg vet ikke om de fremdeles er tilgjenngelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Almenning

Hei Svein. Takk for respons. Jeg gleder meg til du er tilbake i landet igjen! Jeg er blitt fortalt at Andreas Mattson er min tippoldefar, og ønsker å finne om det stemmer. Jeg har snakket med Sundnes brenneri, men fikk bare opplysning om dato 3/10 1844 for at Andreas kjøpte gården og startet brenneri. Hvor kan jeg kjøpe heftene om brenneriet? mvh Oddbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Her på Inderøy finnes det i tillegg til Kirkebøker og Bygdebøker, en del lokale kilder som omtaler Andreas Mattson og hans familie - blant annet flere artikler, skrevet av hans etterkommere og offentliggjort i Inderøy Museums og Historielags årbøker 'Eynni Idri'.Oppsummert i korte trekk: Andreas Mattson, f. 1805 i Sverige. Han var ulært kobberslager i Kalmar, oppholdt seg i Stockholm i 1826 og kom til Bergen i 1827. I 1831 giftet han seg med Ingeborg Anna Lindeberg, f. 1813. Hennes foreldre var Anna Ottersdtr. Finch og Lars Hansen Lindeberg.De fikk følgende barn: Johannes Andreas f. 1833 - d. 1852 Anna Kristine, f. 1835 - g.m. Anton Ellingsen Næss Lovise Marie, f. 1837 - d. 1861 Reinaldine Olivia (Dina), f. 1840 - d. 1861 Johan Alfred, f. 1845 - d. 1861 Oline Amalie, f. 1847 - g.m. Ole Nilssen Hjulstad Ludvig Adolf, f. 1849 - døde ung?Andreas Mattson døde i 1852. De tre barna som døde i 1861 omkom på sjøen på heimtur fra Levanger. I alt 8 av de 9 ungdommene i båten omkom.Hvis du er tippoldebarn av Andreas Mattson, finnes det både slektninger og mye kunnskap om familien her i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Det ble noen feil i mitt siste innlegg:Datteren Anna Kristina døde i 1862. Sønnen Ludvig Adolf vokste opp, og var bosatt i Trondheim i Ft 1900, med foreløpig opphold i Spania.Andreas solgte forøvrig Sundnes til Herman Løchen, og flyttet med familien til Lillegården i 1848.Enka, Ingeborg Anna, giftet seg senere med Kristoffer Kjeldseth. De kjøper Ner-Hjulstad og bosetter seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Almenning

Tusen takk for god hjelp til Åshild og Ann-Mary! Åshild, jeg har funnet Ludvig i Ft1900 i Trondheim men med oppgitt fødselsår 1848, det må da være sønn av Andreas men med feil oppgitt fødselsår under tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

I følge kirkeboka er Ludvig Adolf født 17.okt. 1849, og døpt 4. des. 21.februar 1878 gifter han seg med Hanna Margrethe Hogstad, Hans fødselsår er da oppgitt til 1850, og fødested Sundnes.Det betyr nok at fødselsåret 'varierer' noe - avhengig av kilde. Er det han som er din oldefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Almenning

Jeg kjenner ikke farslekta mi derfor har jeg nå som pensjonist - begynt denne 'etterforskningen'. Min fars fødselsdato, dødsdato og dato 1. giftemål (min mor - senere skilt) kjenner jeg, ikke dåp/konfirmasjon. Navn på min fars foreldre kjenner jeg - ingen datoer. Min far (1922-2004). Hans fars navn er ikke med Ft1900, som Ludvigs sønn (eller noen annens) jeg tviler derfor på at Ludvig er min oldefar og Andreas min tippoldefar. Siden jeg ennå er så ukjent i slektforskning at jeg for det meste 'famler' rundt har dine opplysninger vært til uvurdelig hjelp, noe jeg igjen takker deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Almenning

Åshild! Jeg har funnet min fars fødselsmelding i kirkeboka. Hans far er Ludvig Adolf sin sønn Ludvig f1887 i Inderøya. Hans fulle navn var Ludvig Halfdan (jeg kjente bare Halfdan) Da er min oldefar Ludvig Adolf og min tippoldefar Andreas Mattson I tillegg ser jeg at min far er deres barn nr 5.Så her blir det mye nøsting videre. Dette var moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Hei igjen. Ja, da viste det seg at du var på rett spor!Kirkeboka viser at Ludvig Halfdan ble født 24. februar 1887 og døpt 1. mai. Han ble konfirmert i Trondheim.Hvis du er interessert i flere opplysninger om forfedrene og formødrene dine her på Inderøy, kan jeg hjepe deg med det. Det kan bli ganske mye, så vi bør vel opprette 'direktekontakt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Oddbjørg, Det er mulig du har funnet alt dette allerede eller du har fått det fra Ashild.Ludvik Halfdan, f. 24.2.1887, døpt 1.5.1887, Strømmen.Foreldre. Ludvik Adolf Mattson, smed ved Strømmen (det er skrevet Anthon, men rettet til Adolf så vidt jeg kan lese)f. 17.10.1849, døpt 4.12.1849. Det ser ut til at en av faddrene er Hr og Fru Løchen, dvs de som kjøpte Sundnes fra Andreas Mattson.Hanna Margrete Olsdtr. f. 1.7.1854, døpt 30.7.1854.Besteforeldre. Andreas Mattson, f. 1805, Kalmar, Sverige, død 25.4.1852, Lillegården under Sundnes. Ingeborg Anna Lindeberg. (Oppgift med Chr Kjeldset)Ole Hansen, f. 1813. Kjøpte Hogstad Østre i 1850. Pauline Christine(?) Ingebrigtsdtr. f. 1815.Håper du også kan lese de sidene av Sundnes Brenneri heftet jeg sendte direkte. Som PS kan jeg jo også si at Lillegården ble flyttet nærmere fjorden og omkaldt til Jægtvolden og at jeg ble fødd der, for mange mange år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.