Gå til innhold
Arkivverket

[#56049] Eiler Caspersen Schöller ,eier og 'bøxelrådig',Balsnes-Hitra 1663.Aner?


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Han var eier av balsnes på Hitra fra 1663 til 1690.Da overtok Hans Jacobsen Jeger.Eiler Caspersen var sønn av Casper Christophersen Schöller fra Tr.heim.Vet noen noe mer om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Eiler Caspersen Schøller f.1628, d.1705, var rådmann og overhoffrettsasessor i Trondheim. Han er nevt født 'til Kirksætter', Han var gift 1 med Gunille Melchiorsdtr Falck, g.2. 2 okt.1664. med Susanne Christoffersdtr Tønder.Foreldre til Eiler var Caspar Christoffersen Schøller f. 1852, d.1661 (Født 'til Gjølme') Nevnt bosatt Trondheim 1606. Caspar var ombudsmann ved Bakke kloster. Han var g.m. Ellen Christensdtr Jyde. De skal ha hatt 16 barn. Caspar gravlagt i Trondheim Domkirke.Foreldre til Caspar var Chrisoffer Schøller f. 1534, d. 1594. Han var slottskriver på Riberhus. g.m. Karen Hansdtr.Far til Christoffer var Iver Schøller f. Mären, Søderjylland. Han skal ha hatt 5 sønner og 4 døtre.Far til Ellen Jyde nevnt lenger oppe var Christen Jensen Jyde. Han var Borgermester.(De fleste kilder her er: Viceadmiral Tordenskjold av Olav Bergersen)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også en Eiler Caspersen Schøller i mitt slektsprogram som døde 23.01.1662, og han ble gift 1 den 01.11.1653 med Gunhild Melchiorsdatter Falch som var født 06.01.1628 og døde 23.02 eller 28.02.1662 i Hemne i Sør-Trøndelag. Årsaken til at jeg har lagt dette inn i mitt slektsprogram er at hennes far Melchior Jacobsen Falch var bror av min ane Adrian. Eiler var gift 2 med Susanna Christophersdatter Tønder som døde i 1675. Har opplysningene fra en privat. Dette må da være den samme Eiler, men med andre årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ser at kilden til dødsåret til den Eiler Caspersen Schøller jeg har er fra slektsboka: Ingeniørfamilien Swensen fra Vestre Moland av Elisa Tanberg. Tavle 1Mvh Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til 4: Jeg tror nok dødsåret til 'din' Eiler er feil. Ikke minst fordi han giftet seg for andre gang i 1664.I skifteoversikten fra Trondheim i NST XXIII s. 236 heter det:[skifte i Trondheim] 14/2 1705, avd. assessor Eylert Caspersen Schøller, død i dag i losji hos enken Maren Rolf Heyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.