Gå til innhold
Arkivverket

[#56051] Nils Eidsvåg og Marta Eidsvåg - frå Åsane?


Gjest Jan Sæthre
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sæthre

To søsken frå Kjølsdalen i Nordfjord er gift med kvar sin ektefelle som begge har etternamnet Eidsvåg. (A)Manda Elise Guttormsdatter f.på Humborstad i Davik 20.01.1889 skal vere gift med Nils Eidsvåg og Gustav Emil Guttormsen f.på Humborstad i Davik 17.07.1899 skal vere gift med Marta Eidsvåg. Det skal vere sagt i allefall Nils kjem frå Eidsvåg i Åsane, men eg har ikkje lukkast å finne han. Kjenner ikkje fødselsår eller farsnamn. Det kan og tenkast at Nils og Marta er søsken. Nokon som har tips om kvar eg kan finne desse, og eventuelt deira forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Hva om du tok kontakt med Åsane Historielag ,de har nettop gitt ut ny bygdebok om Åsane og holder på med gårds og slektshistorie for Åsane som skal være ferdig i 2008. Hilsen Gunn som bor i Eidsvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager Jan at jeg forstyrrer temaet ditt, men det var noe jeg var litt nysgjerrig på. For mange år siden var det en som het Ragnvald Humborstad som drev og solgte fjord-hester over områdene her hvor jeg bor, jeg husker han hadde brukte å ha avertissement i avisene herover. Var han i familie med disse to damene du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har et forslag om hvem Nils og Marta kan være. I 1900-tellingen for Åsane (Hammer) finner vi Søren Berthelsen med barn i/på Tømmervågen i Eidsvåg her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01254&gardpostnr=450&personpostnr=3136&merk=3136#ovre>Lenke . Tømmervågen er en fin badeplass i Eidsvåg. Han har sønnen Nils Martin født 3 aug 1888 her Lenke og datteren Marta født i 1898 her Lenke .Nils martin Sørensen Eidsvaag finner du konfirmert her i 1903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Reidar (3) Eg har ikkje heilt funne linkane til det. Humborstad var eit 'stort' gardsområde som var delt opp i mange underbruk der eigaren etter kvart tok etternamnet Humborstad. Ragnvald hadde fleire brør som dreiv forskjellige former for handel. Etterkomarane av desse driv transportbedrifter, har starta pølsemakeri, driv med omreisande sal av kjøttvarer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

En tilleggsopplysning: Søren Berthelsen fikk først en sønn Nils med sin første kone Bertha Nilsdatter, men både barnet og konen døde med noen måneders mellomrom i 1885 her Lenke Konas navn kan forklare navnene på de to barna til Søren som han siden fikk med Kari Olsdatter; Berta og Nils Martin. Men om dette er 'dine' vet vi jo ikke...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Kristin (4 og 6) Det ser ut som det kan vere eit spor å følge vidare. Nei, eg har førebels ikkje noko om giftarmålet - må sjekke litt meir lokalt om det. Takk for opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, der fant du henne! Hun er nr 25 på denne siden Lenke (Lenken i (8) var 'gått ut på dato')Hun bruker ikke etternavnet Eidsvaag her, men faren gjør.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.