Gå til innhold
Arkivverket

[#56060] Hvem kjenner Thørge(r) Christoffersen, f. ca 1811 i Arendal(?) - bosatt Kbhvn.?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har følgende etterlysning på vegne av Hans-Joachim Kraatz, Esbo, Finland:Thørge® Christoffersen, f. ca. 1811, er å finne i København fra begynnelsen av 1830-årene, til han ble funnet druknet 'i sina bästa kläder och värdesaker' i Københavns havnebasseng 18/5 1854.Han var skomakersvenn, og i ft. 1845 for København blir det opplyst at han var født 'i Arendal i Norge'. Ifølge Hans-Joachim Kraatz er det nevnt Tromøy/Arendal i et dokument, og det finnes opplysninger som MULIGENS også knytter ham til Christiania og kanskje Trondheim (hvis det da ikke er en feillesning av Tromøy).Bosteder i København: Sankt Annæ, Vester kvarter, Borgergade 131 (ft. 1840) - Sankt Annæ, Vester kvarter, Klerkegade 426 (ft. 1845, ft. 1850).Thørge (Tørger, Tøger) Christoffersen giftet seg 5/9 1841 i Trinitatis kirke, København, med Jawdokia Josephowna fra Petersburg i Russland (som også kalte seg Augusta Rosendahl) - og som han da allerede hadde flere barn med. Hun var f. ca 1804, og hadde en sønn (f. 17/7 1832) fra før hun flyttet sammen med Thørge.Thørges og Jawdokias felles barn før vielsen (alle f. i København):1. Caroline Augusta (f. 1833 (gift 5/10 1851 i Viborg, Finland, med Heinrich Julius Kraatz (ant. tysker).2. Torvald (?), f. ca. 1835.3. August Christoffer, f. 1836.4. Nicolaj Alexander, f. 1839.Barn etter vielsen:5. Carl Waldemar, f. 1844 (flyttet til Russland og giftet seg med en tysk dame; hagearkitekt i Moskva og Tambov).6. Charlotte Emilia, f. 1844, død 1846.(5 og 6 var tvillinger.)-----------Ved vielsen i København i 1841 er det (pussig nok) opplyst at Thørger bodde i Helsingør.----En ganske 'spektakulær' slektshistorie, altså! Er det noen som har lyst til å hjelpe Hans-Joachim Kraatz med å finne hans tippoldefars opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg legge til at jeg har lett etter Thørge Christoffersens dåp i kirkebøkene for Arendal og Tromøy/Austre Moland - foreløpig uten resultat. 'Arendal' kan jo imidlertid her bety Arendals-området - eller han kan ha oppholdt seg i Arendal/på Tromøy før han flyttet til København, uten at han nødvendigvis var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uten at jeg sier dette er den riktige så har jeg funnet en Torger f. 2/8 - dpt. 5/8 1810 i Høle sogn i Strand RO. Foreldre Christopher Christophersen og Agathe Torgersdt. Nodeland. Rogaland, Strand krk.bok 1769-1816, døpte s.223, h.side Hølle sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for denne kandidaten, Berit. Her er alle med et liknende navn f. ca- 1810-1812 i prinsippet interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp en Terje Christophersen (sønn til Christopher Jørgensen Wrængen) døpt i Øyestad i oktober 1809: LenkeHan er nok i eldste laget, siden flertallet av de danske kildene peker mot 1811 som fødselsår - men den geografiske nærheten til Arendal er jo interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger inn den kildeinformasjonen (ft. 1845 fra Dansk Demografisk Database) som sterkest knytter Thørge Christoffersen til Arendal:København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Klerkegade 426,3.Sal, 3, FT-1845, C4015Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Thørge Christoffersen 34 Gift Skomagersvend,Hjælp fra Fattigvæsenet Arendal i NorgeJawdokiw Josephovna Natede Aahspaanka 41 Gift hans Kone PetersborgCaroline Christoffersen 12 deres Barn KjøbenhavnAlexander Christoffersen 10 deres Barn KjøbenhavnChristoffer Christoffersen 9 deres Barn KjøbenhavnNicolai Christoffersen 6 deres Barn KjøbenhavnCarl Christoffersen 1 deres Barn KjøbenhavnEmil Christoffersen 1 deres Barn Kjøbenhavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette ser ut til å være litt av en nøtt - ikke minst fordi de danske kildene spriker svært m.h.t. oppgitt fødested.I FT 1845 for København er Thörge Christophersen 34 år og født i 'Arendal i Norge'.I FT 1850 for København er han 39 år og født i 'Tronhjem'.I fattigunderstøttelseslistene 1843-1851 hevdes det at han er født i Christiania!Jeg har altså ikke funnet ham døpt i Arendal eller omkringliggende sokn i perioden 1810-1812. Nå har jeg også sett gjennom fødte i Domkirken og Vår Frue kirke i Trondheim - med negativt resultat.Hovedstaden gjenstår - men det er jo et langt lerret å bleke.En mulig hypotese kan jo være at han er født i Trondheims-området og senere oppholdt seg både i Christiania og Arendal. Kanskje har han reist til Danmark fra Arendal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.