Gå til innhold
Arkivverket

[#56062] Dyre Halse 1854-1934


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Jeg finner Dyre Halse i folketelling 1865 i Kristiansund. Hans foreldre er Thore Pedersen Halse politibetjent født i Stangvik prestegjeld. Mor Helene Nilsdatter Halse. Hvilken Halse familie er dette ? Er det noen forbindelse her med den gamle lensmannsslekta Halse/Halse på N-Møre? Er det noen som har kjennskap til til dette? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ja det er denne Dyre Halse er interessert i. Jeg harlensmannsslekta Hals/Halse i ætta mi. Jeg vet ikke om denne slekta Halse skal knyttes til den. Trenger litt hjelp her. Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Anita! Kan desverre ikke hjelpe deg med mere opplysninger,men nå blir ihvertfall innlegget løftet litt opp igjen. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

AnitaEg trur ikkje at den nemnde Dyre Halse kan knytast til den opphavlege lensmannslekta på Halsa, men truleg til andre lensmannsslekter på Nordmøre, slik som i Sunndal og kanskje Surnadal.Tore Pedersson Halse var son til Peder Larsson f. Rakstang (1781) og Ingrid Pedersdotter Halse (f. 1785). Ingrid var dotter til Peder Einarsson Børset og kone Dordi Thoresdotter Opdøhl. Det var Peder Børset som kjøpte den eine parten av Halsa etter arvingane til kaptein Augustinus Steensson Meldahl.Elles kan ein jo nemna at Dyre Halse var søskenbornet til 'far åt Vangsgutane', Kristian Halse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk skal du ha .Det var egentlig det jeg trodde. Da holder jeg den slekta utenfor den opprinnelige Hals/Halse slekta foreløbig! Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.