Gå til innhold
Arkivverket

[#56064] Stedsnavn rundt Kongsberg?


Gjest Tom Langer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Langer

Jeg har støtt på det jeg tror er stedsnavn i Kongsberg området. Det er: Futentass (tror jeg) og Meheia.Kan noen hjelpe meg med riktigere navn eventuelt plassering?Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Meheia er et stedsnavn vest for Saggrenda på E134 på vei mot Notodden. Mulig E134 har fått nytt nummer da NAF-boka jeg har er fra 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Meheia,Medheien, gårdsnavn nevnt særlig i bygdebøkene\gårds-og slektshistorie for Sandsvær; tidligere nabokommune til Kongsberg. Det var også mange mindre plasser under Medheia,men kan ikke huske og ha sett 'Futentass'. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Ivar Lie

Hei, Siden jeg er oppvokst 2 steinkast fra Futentass .... Futentass het opprinnelig Bryn og var en plass under Skavanger. Den er antakelig bebodd fra begynnelsen av 1700-tallet (kanskje før), og jeg har vel en rimelig oversikt over hvem som har bodd på plassen (som ganske fort ble oppdelt). ---- Ivar Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.