Gå til innhold
Arkivverket

[#56068] slektsnavnet Borgeraas; opprinnelse?


Gjest Benedikte Aasland
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedikte Aasland

Jeg kan ikke finne opplysninger om mine barns oldefar bosatt i Gjerpen :OLAV BORGERAAS f 11 jun 1903 hvor ??? død 15 mai 1972.Alt søk videre stanser opp når jeg ikke vet hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Joda, her har vi samme familien i 1900. Og i 1873 fødte de sønnen Even (nr. 45 her Lenke ).Det skal vel mye til at han ikke er far til Olav Borgeraas.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hvis det er riktig spor, så er vel dette vielsen til Ole Evensen Borgeraas og Ingeborg Pedersdatter i 1863 Permanent sidelenke: LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vanskelig å begripe at dette ikke skulle være riktig spor. Men jeg ser av innlegg 3 at det er noe feil med lenken til Borgeraas i 1865. Vi prøver på ny: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60822&gardpostnr=428&personpostnr=2032&merk=2032#ovre>Lenke , og her har vi altså det relativt nygiftetde paret (ref. innlegg 6).Ole Evensen (f.ca.1832) og Ingeborg Pedersdatter (f. ca.1835) sine fedre heter henholdsvis Even Olsen (fra Borgeraas ? f.ca.1804 ) og Peder Halvorsen f.ca. 1803 fra Fladhuus her, i 1865 Lenke hvor vi også ser at brudens mor heter Margith Olsdatter f.ca.1800. Margit og Peder inngikk ekteskap (iflg FS) i Sauherad 15.juli 1830.Hvorvidt Borgeraas var Ole Evensens barndomshjem er ikke godt å si, men i 1865 befinner hans foreldre seg på nabo-husmannsplassen Bagholdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En liten pussighet vedr. gårdsnavnet Aasland (etternavnet på Benedikte i innlegg 1):Olav Borgeraas sin oldemor (far-mor-mor) ser ut til å komme fra Aasland-gård. Margit(he) Olsdatter f. ca.1800 (i innlegg 7) er ved FT 1801 her: Lenke(Med alle forbehold om at dette kan være ukorrekt) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedikte Aasland

Hei alle sammenTusen takk for svarene - det var uventet god respons :-) Jeg tror absolutt dere har funnet riktig spor for meg.Jeg gir tilbakemelding når jeg har sett litt nærmere på hvordan dette passer inn. I vielsesprotokollen fra 1901 går navnene Eivin og Olav Borgeraas igjen og det stemmer bra siden min manns far (Olavs sønn) het Eivind.Igjen, tusen takk for hjelpen!Mvh Benedikte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og dersom denne Eivind (i foregående innlegg) som det her er tale om, er identisk med han som er født 12.mars 1940 og døde i 26.mars 1972 (FS-opplysning), så er vi garantert på rett spor.Du har rett i at navnene Ole/Olav og Even/Eivind går igjen i flere generasjoner.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.