Gå til innhold
Arkivverket

[#56070] Findes der bygdebøger for Aurskog i perioden 1801 og frem


Gjest Bente Dyrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Dyrstad

HejsaJeg har en Anders Christensen bosiddende i Mangen, Akershus i FT 1801 Han er fra 1752 født i Aurskog Hans hustru er Anna Marie Hansdatter også født i Aurskog 1758 De er viet 1778 i Aurskog Men jeg kan ikke finde parret død i Aurskog, så hvis der fandtes en bog med personer omtalt kunne det måske hjælpe mig videre.venlig hilsen Bente Dyrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eyvind Lillevold: Aurskog og Blaker, bd I [1961], s. 51: Anders Kristensen og Anne Marie Hansdatter bodde på et bruk under Mangen søndre som heter Soot vestre. Ifølge bygdeboka døde de hhv 1827 og 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Hej KristianTusind tak. Kan man være så heldig at Anne Marie's forældre også er nævnt.Hans Eriksen 1734 og Berte Olsdatter 1738 viet 1758 i Aurskog Jeg har fundet Anders forældre i AurskogJeg fandt begge 2, både Anders og Anne Marie, jeg har ellers kigget mange gange.mange hilsener Bente Dyrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Forfatteren kjente ikke til hvor verken Anders eller Anne Marie var fra, så jeg kan ikke gjøre noe raskt oppslag. Hvis du vet hvor Hans Eriksen og Berte Olsdatter bodde, skal jeg kikke etter hva som står i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

HejsaTak for linket og svarJeg har forældrene på Anders Christensen, men det var Anne Marie's forældre jeg lagde en efterlysning på. I håb om at de også kunne findes i bygdebogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg finner dem ikke under Haugrim (Hoggrum). Det kan godt hende de er omtalt i bygdeboka, men det er nesten 1000 sider uten navneregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunn Cathrine Varder Løwe og Odd Ottesen: Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog, bd II (2001), s. 163: Hans Eriksen (1728-1785) var sønn av Erik Albretsen (ca. 1679-1755) og Goro Hansdatter /ca. 1692-1756) på Ilebekk Søndre i Høland. Hans ble gift 1758 med Berte Olsdatter fra Haugrim i Aurskog, leilendinger på Haugrim Nordre.Da fant jeg dem også i bygdeboka for Aurskog og Blaker (s. 109) - jeg hadde tidligere ikke sett godt nok etter. Berte Olsdatter (1727-1799) var datter av Ole Oddsen (1675-1729) og Anna Katarina Hansdatter Jenstrup (gift 1708) på Haugrim Nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Tusind tak KristianSå må jeg igang med Aurskog kirkebog igen.Jeg er utrolig glad for disse informationer. Lidt kød på slægten gør meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Den Anne Marie Hansdatter jeg har i min DB er født 31/1-1758. Prøvde å finne vielsen til Anne Marie, men fant den ikke. Vet du med sikkerhet at dette er den samme Anne Marie som giftet seg med Anders Kristensen?DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Anna Katarina Hansdatter Jonstrup (ikke Jenstrup) var datter av kornett (løytnant) Hans Olsen Jonstrup (ca. 1654-1704) og ektefelle Gjertrud Robsahm (1659-1739) fra Söderbärka i Sverige. Det står mye om dem i bygdeboka for Aurskog (bind I s. 104-106). Hans Jonstrup kommer ganske sikkert fra et sted i Danmark som heter Jonstrup, men etter det jeg forstår finnes det flere steder med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg har også en Anders Kristensen født 17/12-1752 i min DB. Var det denne Anders og den Anne Marie (nevnt i innlegg 14) som giftet seg?DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

HejsaDet er den familie som Dag H henviser til og som svar på Anne Marie, nej det ved jeg ikke, det er oplysninger jeg fik tilsendt for ca 5 år siden. Jeg har så haft lagt denne slægt lidt væk, og har genoptaget den for at få den skrevet ind på min mands slægstavle. Jeg har selv ledt efter vielsen og ikke fundet den.Det er datteren Gunhild ( Gunild)1790-1880 som er bindeleddet til slægten frem.Er det svar nok, og er forældrene til Anne Marie som Kristian skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Anders Christensen f.19/12-dpt.26/12 1752, øverst v.side, Dr.36 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7587&idx_id=7587&uid=ny&idx_side=-140>LenkeDåpen til Anne Maria Hansdt. f.31/3-dpt.9/4 1758, øverst venstre side Lenke Vil bare legge til at det er den eneste Anne Marie Hansdt. som er født etter 1751 i Aurskog.Trolovet 19/9 1778 og viet 3/11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Hej BeritTak skal du have, Anders havde jeg, Anne Marie som et ? men jeg havde heller ikke andre. Jeg har haft en god kontakt til en forsker som tog microfilm hjem , så det var før der var bøger på nettet, og det er hende der kommet frem til det jeg har idag.Vielsen fandt hun heller ikke, den er kun fundet på FS, men hvor de har fundet den er så et stort ??jeg havde håbet at en forlover kunne kaste nogle guldkorn af sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Tak BeritSå tror jeg der er ved at være styr på det.Så vil jeg forsætte med at lede og skrive ind. tak til alle for god hjælp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.