Gå til innhold
Arkivverket

[#56073] Tatere, reisende, omstreifere Aust-Agder


Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Robertsen

Legger inn side fra kl.b. B5 Landvik i Hommedal. Se fødte nr. 50 Karl Johan. har vansker med å tyde angiven fader Skomager Johan Rasmus, men hva med siste linje der?ER det noen som kjenner mere til denne familien?Aust-Agder fylke, Landvik i Hommedal, Klokkerbok nr. B 5 (1850-1869), Fødte og døpte 1866, side 68. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9543&idx_id=9543&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Takk for innlegga. Var selv inne på tanken. Det kan stemme på Grevlefølget ved Johannes Berthelsen og Johanne Marie Rasmusdatter Deres sønn Rasmus født i 1842 i Borlaug i Sogn.Er det noen som er enig i det ?mvh Arne Robertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Arne! Jeg hadde ikke registrert denne gutten før. Moren er Karen Serine Svendsdatter Mellevik f 1840 (opplyst ved giftermålet 1856), datter til Anne Olsdatter Alting f ca 1790. Karen blir gift 8-10-1856 i Landvik med Ole Andreas Berntsen Vang f 1832, og er da sagt å være 16 år gammel (og han 32, så aldersoppgavene trenger ikke stemme helt). Jeg må også si jeg antar Johan Rasmus Borlaug = Rasmus Johannesen Borlaug f 30-9-1842. Rasmus og reisekona Johanne Sofie Fredriksen av Vik-følget satt for øvrig på Søndhordlands Distrigtsfængsel på Leirvik på Stord i 1865 sammen med det eldste barnet deres jeg har registrert, Fredrik Johan Rasmussen Grevle, født april 1865 i Fitjar (iflg. FT 1875). Kanskje Arnvid Lillehammer har det endelige svaret? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Hei Jonny.Fredrik Johan ble født 9. april 1865 og døpt 12. April 1865 på Fitja. Se lenker.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar, Ministerialbok nr. A 1 (1862-1881), Fødte og døpte 1865, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7002&idx_id=7002&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei Jonny og Arne! Nei, eg veit ikkje om eg kan bidra med så mykje her. Som du veit, Jonny, har eg helst arbeidd med slektene frå midten av 1800-talet og bakover. Difor har heller ikkje eg anna på Rasmus Johannesen enn at han vart døypt i Leikanger i 1842 (der og broren Bertel vart døypt to år tidlegare, medan ei søster Berta Helene vart døypt i Askøy i 1847). Når det gjeld Ole Andreas, var han, som de vel veit, eldste son til Bernt Vang og Marta Brun og døypt i Holtålen i 1832. Karen Serine Svendsdatter var døypt i 1840 i Søndeled som ei av dei yngste (kanskje den aller yngste) av borna til Anna Olsdatter Alting og mannen Sven Gulliksen. At Anna Olsdatter skal ha vore født så tidleg som 1790 er eg noko usikker på, då eg ikkje har funne henne døypt som dotter til Ole Jansen og Karen Larsdatter ennå (eldste son deira, Jan Olsen, vart døypt så seint som i 1797, og dei fekk born i det minste ennå i 1808). Kven Sven Gulliksen var, er eg ikkje sikker på. Det finst ein skorsteinsfeiar Gullik Gulbrandsen med kone Sissel Semingsdatter som eg ser reiste på Hedmark i byrjinga av 1800-talet, og så budde det på den tida også ein blikkenslagar i Kongsberg som heitte Gullik Eliasen med kone Berta Katrine Lorentsdatter. Desse kan kanskje vera aktuelle foreldre, men det kan også ha vore eit heilt anna par. Vidare granskingar vil vel avklara det. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.