Gå til innhold
Arkivverket

[#56074] Unneland i Haus - en gård?


Gjest Inger-Lise Haga
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga

Jeg søker opplysninger om navnet Unneland fra Haus. Er det en gård, en plass?Navnet søkes på grunnlag av en Nils Sjursen Unneland, f. 1815.Med hilsen Inger-Lise Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Unneland er et sted, men også en gård, i tidligere Haus, så Arna, nå Bergen kommune.Er det noe spesielt du er ute etter? Jeg kan slå opp i Haus-soga.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga

Tusen takk for raske svar. Ja, det hadde vært interessant å få vite litt mer om dette stedet/gården. Hvem som bodde der, fra 1800 og inn i 1900 tallet. Lar dette seg gjøre, så er jeg veldig takknemlig.Hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Problemet er at jeg finner ingen Nils Sjursen f på Unneland ca 1815. I 1801-tellingen er der heller ingen Sjur/Sivert på Unneland i Haus. LenkeDer er også Undeland i Ulvik. Er du sikker på at han var født i Haus prg.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga

Nils Sjursen Unneland er fra Haus (jeg har fått dette berkreftet tidligere gjennom dette forum), men var fra 1868 til 1874 bosatt på Lønningdal i Os kommune. Han var gift med Guro Larsdatter Romarheim fra Hosanger. Nils Sjursen er konfirmert på Eikefet.En av sønnene til Nils Sjursen, antar han da heter Nilsen til etternavn, skal visstnok ha bosatt seg på Unneland i en eller annen tidsperiode mellom 1880 - 1900.Det er altså gården/stedet i seg selv, og beboerne der, uansett navn, som er av hovedinteresse.Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. hvis han er konfirmert på Eikefet, er han vel trolig født der også. Det er Stamnes sogn, og er ikke med i Haus-soga, men i Vaksdal bygdebok, band 3 - Gards- og ættesoge - Stamnes Sokn.Men skal se om jeg finner noen etterkommere i Haus-soga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror må det være denne;Bonde Nils Sjurson Eikefet (i Hosanger), 1816-1891 g 1840 med Guro Larsdtr Romarheim (1809-1893). De kom til Unneland i 1840/41. Til Lønnigdal Os 1864. Bonde der og i Sandal, Fana, men er på Unneland i 1875. 6 barn, hvorav 3 døde som små. 2 på Unneland og 1 i Lønnindal.1865 i Os; Lenke1875 Haus er ikke lagt ut enda.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Fra Hosangerboken side 306 bi.1, del 2.Gårdbruker Sjur Larsen, Feten. 1781- 1862 gift 1807 med Torbjørg Sjursdatter. Dyrkolbotn 1785-1873. Barn: a. Brita 1808-1841.b. Marta 1810-1881c. Lats 1812-1887d. Nils 1815-1815e. Nils f. 1816. Bodde først på Romarheim 39, fra 1841 på Unneland i Haus. Gift 1840 med Guri Larsdatter, Romarheim. Han eide jord både på Sandal i Fana og Lønningdal i Os.f. Guri 1819-1819g. Guri 1820.h. Gjertrud 1822-1873i. Rangela 1825- 1896j. Torbjørg 1828-1864. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Der var fra 1800 til 1899 født ca. 280 barn på Unneland, så der er ganske omfattende å skriv ned alle som bodde der i denne perioden.Et annet navn for Unneland er Audland. Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her har jeg laget til et kart der du finner steden Unneland (Bergen komm.), Løyningdalen (Os komm.) og Sandal (Bergen komm.). Over øvre billedkant er Arna og under nedre billedkant Os. Bergen ser du så vidt i hjørnet øverst til venstre. Jeg skal lage et kart der du også kan se Eikefet og Romarheim.Det er mye å skrive ned om Unneland. Spørs jo hva du er interessert i. Jeg ville søkt på Google.

bilete4134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her ser du også Eikefet og Romarheim (Lindås komm. i dag) øverst. Har også lagt inn Unneland, Sandal og Lønningdal.

bilete4135.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

TorbjørgNilsdatter Unneland 1842-1880 gm paktar på Unneland 8 år, Olav Torbjørnsen Myklestad fra Tysnes. Sandal, Fana. Agronom. Senere ordfører i Fana. Ridder av Danebrog. Fortenestemedalje. Ekspert på skrapesyke. Han gjengift med Synneva Myklebust fra Nordfjord. 9 barn, hvorav 5 vokste opp. Torbjørn, dyrlege, i Bergen, Gudrid, lærer, i Egersund, Johannes, meierist, Nils, lege, USA og Elisabeth, gift i Lønningdal, Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Nilson Eikefet 1852-1920 gm 1) Marta Rasmusdtr Hauge 1851-1884 2) Anna Nilsdtr Austad. 12 barn, hvorav 6 med første kone og 6 med andre. 1 døde som liten. Barna bosatt Unneland, Stokmarknes, Os, Usa, Lone (Bergen komm.), Skåldal (Bergen komm.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Inger Lise, det ser ut for at bruket på Unneland hadde gårdnr 92 og bruknr 16, 'Margretegaarden', men jeg kan ikke finne det igjen på Bergen kommunes interaktive kart i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.