Gå til innhold
Arkivverket

[#56075] Bjørneskytteren Tølløv Foldal - etterkommere i Hemne? - kom fra Tiset


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Tølløv Pedersen Foldal er vel den 'mestskytende' bjørneskytteren vi vet om. Han skal offisielt ha tatt 110 bjørner, men det var kanskje flere.Tølløv hadde en sønn kalt Peder. Han var gift med Marit Paulsdatter Tiset. En av sønnene til disse vet jeg ble kalt Ingebrigt Pedersen Tiset.Men nå skal jeg komme til saken: Abraham Hansen Stordalen (eller Halten, som han ble kalt da han giftet seg), ble gift i Hemne 27/12 1816, med Ingeborg Pedersdatter Tiset fra Surendal. Jeg lurer på om dette kan være en av de to Ingeborg som Peder Tølløvsen døpte i 1776 og 1782. Den ene av disse to Ingeborgene var hos sin onkel Ole Tølløvsen Folldal i 1801. Denne Ole Folldal flyttet seinere til Kårøyan i Hemne (Kårøy-skyttar´n).Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Arnstein..... Jeg kjenner ikke til spørsmålet ditt, men jeg kjenner til ei side som heter : 'hemneslekt. no', som er proppfull av godbiter for de som leter der.(med undervalg:slektsdata/hemne.) Lykke til!! Med hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Stine! Jeg har sett på sida til Hemneslekt, men finner ikke noe om opphavet til Ingeborg Tiset der.Her er ellers litt om den berømte bjørneskytteren: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg har Kristen Hallvardsen Tiset 1696 gift med Gjertrud Olsdatter. Barn Ola 1710,Ola 1713og Ingeborg gift med skytter Tølløv fra Folldalen.Dette er jo den nærmeste slekta mi det!Dette er tatt fra bygdebøker i Rindalen når jeg hadde de til låns.Det er en stund siden jeg har holdt på med denne siden av slekta .Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei ArnsteinDette er vel noe jeg skulle ha visst som etterkommer etter Tølløv Pedersen Folldal. Sønnen Ole som kjøpte seg kår i Kårøyan fikk en sønn, Tølløv, som igjen ble far til tvillingene Ole og Ole. Tølløv bodde på Pallan i Hemne. (dåpsbarn nr 3 og 4) Lenke Den ene av disse tvillingene er min tippoldefar Ole Tølløvsen Garbergsberget.Ingeborg som var gift med Tølløv Pedersen Folldal var fra Kirkholt, født ca 1720 i Nestua Kirkholt av foreldre Mikkel Olsen Kirkholt og kona Gjertrud Olsdtr. Bolme.I Gards- og ættesoge for Rindal, bind II, side 463 (plass under Øverøya) er familien til Tølløvs sønn Peder omtalt. Peder døde bare 41 år gammel i 1787. Av barna er det bare Ingebrigt, f. 1787, som er oppført med ektefelle og etterkommere.Jeg er også kommet til at det er Ingeborg, f. 1775, som er oppført hos onkelen Ole i 1801 og sannsynligheten for at det er hun som ble gift med Abraham Hansen synes jeg er stor når en ser på barnas navn (Hemneslekt). Der er det både Marit og Peder. Nå er det en i slekta som har arbeidet med å finne etterkommere etter Skyttar-Tølløv; jeg skal ta kontakt med ham og høre om han har noe å bidra med.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Aud. du har sikkert rett. Jeg har bare gått etter bygdeboka og det er ikke sjekket. Min tipp*x er Kristen Hallvard Tiset. Barn Mikkel 1726. Hallvard 1728. Marit,Gjertrud 1733, Tore (til Kårøyan Hemne)Det er Mikkel 1726 gift med Gjertrud Ingebrigtsdatter Grytbakk 1733 som er min linje. Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

lurer på om denne Gjertrud Olsdatter først er gift med Mikkel Olson og gift på nytt med kristen Hallvardsen Tiset jeg har skrevet enke etter henne? Kan det gå opp nå Aud? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det stemmer at Gjertrud Olsdtr. Bolme/Kirkholt ble gift på nytt med Kristen Hallvardson Tiset (Mikkel Ols. døde i 1724). Deres yngste sønn Tore (f. 1735) var det som kjøpte Kårøyan. (Gards- og Ættesoge for Rindal, bind I, side 149, Nestua Kirkholt). Ingeborg var fra første ekteskapet til Gjertrud.I bind IV, side 72, Bjørnåsøya, står bl.a. dette om Ola Tølløvson, f. 1770: 'Ola Tølløvson å ha vore en velhalden mann. I 1802 kjøpte han seg eit stort kår av Even Toreson Kårøyan og flytta dit og budde resten av levetida. Det har vore sagt at mannen i Kårøyan var i pengeknipe da han skreiv under på kåret til han Ola, men elles fortel kontrakten at han skulle ha det som var att etter Ola og kona i vederlag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det stemmer at Gjertrud Olsdtr. Bolme/Kirkholt ble gift på nytt med Kristen Hallvardson Tiset (Mikkel Ols. døde i 1724). Deres yngste sønn Tore (f. 1735) var det som kjøpte Kårøyan. (Gards- og Ættesoge for Rindal, bind I, side 149, Nestua Kirkholt). Ingeborg var fra første ekteskapet til Gjertrud.I bind IV, side 72, Bjørnåsøya, står bl.a. dette om Ola Tølløvson, f. 1770: 'Ola Tølløvson å ha vore en velhalden mann. I 1802 kjøpte han seg eit stort kår av Even Toreson Kårøyan og flytta dit og budde resten av levetida. Det har vore sagt at mannen i Kårøyan var i pengeknipe da han skreiv under på kåret til han Ola, men elles fortel kontrakten at han skulle ha det som var att etter Ola og kona i vederlag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Mjøen

Hei Aud Marion!Ser vi har felles (tipp-)tippoldefar i Ole Tølløvsen Garbergsberget. Ta gjerne kontakt på ketilmjo (at) online . no for å utveksle info.mvh Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Ketil Denne uka er jeg opptatt med kurs, men jeg tar kontakt. - du er vel etterkommer etter bestemor Anes søskenbarn Marit ? Beste hilsen Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nå har jeg vært i kontakt med flere av slekta, men ingen vet noe mer om Peder og Marits barn. Sannsynligvis ble ingen av dem boende i Rindal siden bygdeboka heller ikke har flere opplysninger om dem. For meg synes det rimelig at Ingeborg også dro til Hemne (og ble gift der). Jeg har lett etter disse barna tidligere - uten å finne noen som passer i Rindal (Surnadal). Skulle det finnes etterkommere etter dem, vil jeg tro de vet om Tølløv Pedersen Folldal de også; til og med slekta i USA vet om ham. Det ville vært topp om noen av dem kunne 'meldt seg på' her, siden ingen av oss som er Olas etterkommere vet noe mer om Peders etterslekt.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg veit eg er etterkomar etter Tølløv Folldal, men hugsar ikkje lenger korleis. Skal sjå om eg får gravd fram noko etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er redd det vert eit blindspor i høve til spørsmålet i første innlegget i denne tråden.I følgje gamle notater, så nedstammar eg frå ein son til Tølløv som heitte Mikkel f. ca 1741 i Folldalen, døydde 13.05.1821 på Løfald i Rindal. Denne Mikkel skulle vera gift med Ingebor Samuelsdotter Bolme f. ca 1740 og døydde 1808. Dette ekteparet hadde m.a. ein son som heitte Lars f. 1775 og døydde 1846. Han budde på Løfald og var gift med Ingeborg Larsdotter Fosseide f. 1769 og døydde 1864. Det siste ekteparet hadde ein son Lars (f. 1794, d. 1886) som, saman med kona Gjertrud Jonsdotter Bakken flytta til Aure og Ormsetøyra. Dei dreiv også klokkargarden, Tevika i Aure ei tid, truleg for gamle klokkar Mogstad som var Surndaling og far til den Mogstad som var med Nansen på nokre av ferdene hans. Farmor mi var sonedotter til det siste ekteparet.Av dette skulle det gå greitt nok fram at eg nok ikkje har særleg nære slektskapstilhøve til den greina som hamna i Hemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dersom du går inn på lenka til Arnstein (3) finner du teksten på bautaen for Skyttar-Tølløv, Anita.Ingeborg fra Litj-Grøtan og Ola Tølløvsen var ikke gift; Tølløv som bodde på Pallan i Hemne var uekte født. 'Kårøy-skyttar`n' Ola hadde ikke barn i ekteskapet.Vi har god oversikt når det gjelder etterslekt etter Tølløv Olsen Pallan (noe finnes på Hemneslekt.net) og bygdebøkene for Rindal følger mange av etterkommerne etter Tølløv Pedersen Folldal - bortsett fra barna til Peder og Marit.Det er vel å overdrive å si at vi er i slekt, Finn, men vi har felles aner i Skyttar-Tølløv Pedersen Folldal og kona hans Ingeborg fra Kirkholt.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiJeg har holdt på med Rindal slekt på vegne av min svoger. Hans far er etterkommer etter Maret Tøllevsdtr. f.1755 og Lars Larsson f. 1725.Sønnen deres het Tølløv Larsson f.1779 og var gift med Gjertrud Bendiksdtr.f.1785.De fikk sønnen Ingebrigt Tølløvson f.1813 som med hustruen Gunnhild Alvsdtr. f.1815 fikk 8 barn.En av dem var Gjertrud Ingebrigtsdtr.f.1833 som med Ingebrigt Einarson f.1828 fikk sønnen Tølløv Olson, f.1855 .Utenfor ekteskap fikk han med Gjørren Ingebrigtsdtr.(f.1849) datteren Eli Tølløvsdtr. f.1875Hun ble gift med Ingebrigt Olson f.1868 og de fikk bl.a. Ragna Ingebrigtsdtr Børset f. 1894.Hun igjen giftet seg med Sivert Toresen Sande og de var da besteforeldre til min svoger :-)Høres det riktig ut ??Jeg har mye mer info, men alt ligger i et gammelt program og jeg har ikke hatt tid til å overføre det til den nye databasen. Men kanskje det er på tide :-)Er det noen som lurer på noe, så bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til alle!Til Finn: Søster til mor var gift med Hilmar Løfald - født for over hundre år siden. De bodde i Åsen i N-Trlag. Jeg tror det var foreldrene hans som kom fra Løfall i Rindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Som han sa Rindalingen då han vart spurd om det var mykje snø i Rindala; 'Jau, på di støst garå så... (Eit greitt og logisk svar, klart det var plass til mykje meir snø på ein stor gard enn ein liten..;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Under Løfaldlihuset er Mikkel Tølløvson Folldal bosatt han er født 1741 og er sønn til bjørneskytaren Tølløv Pedersen Folldal f1712 og Ingeborg Mikkelsdotter Kirkholt.Æ må visst vær litt treg men e det samme karen som på støtta. ? Kan noen nevne barna hans med navn og nummer før jeg roter meg helt bort i Mikkel og Tølløver! Vennlig hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anita Jeg vet ikke hvor det ble av det forrige innlegget ditt, men her skal du i alle fall få oversikt over barna til Tølløv Pedersen Folldal, f. ca 1712 (Skyttar-Tølløv) og kona Ingeborg Mikkelsdatter Kirkholt: 1. Mikkel, f. 1741 - gift 1764 med Ingeborg Samulesd. Bolme 2. Peder, f. ca 1746 - gift 1769 med Marit Paulsd. Øyen 3. Lasse, gift 1778 med Ildrid Erikd. Svean 4. Ola, f. 1752 - gift 1782 med Mali Mikkelsd. Tørset 5. Marit, f. 1755 - gift 1776 med Lars Larson TisetI Gards- og ættesoge for Surnadal, bind I, side 335 finner du flere opplysninger om slekta på Garden i Folldal som starter med Mikkel Tølløvsen Folldal, brukar på Garden i 1667. Denne Mikkel er oldfar til Tølløv Pedersen.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.