Gå til innhold
Arkivverket

[#56075] Bjørneskytteren Tølløv Foldal - etterkommere i Hemne? - kom fra Tiset


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei Ja hvem vet! Det er kanskje mulig at Ingeborg er født ca 1748 mellom brødre Jon f 1746 og Sjur f 1749. Leter vidre. Sjur er min tipp*3 fra Ljøsåholten under Bjørnås. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal forsøke å sette opp en foreløpig oversikt over mitt case:UTGANGSPUNKTET: I Hemne 1814 Dom 15 a Trinit begravet et uægte Barn fra Matros Abraham Hans. Havn og Ingbor Pedersdr Løfal i Surendal, 1 mnd. Abraham Hansen Stordalen (eller Halten, som han ble kalt da han giftet seg), ble gift i Hemne 27/12 1816, med Ingeborg Pedersdatter Tiset fra Surendal. Dette er nok de samme. Ingeborg får etter det opplyste barn siste gang i 1830. HVEM ER DENNE INGEBORG?1. Peder Tølløvsen Furuhaug i Surnadal (sønn av bjørneskytteren) får to barn han kaller Ingeborg. Den første i 1776 og den andre i 1782. Er det en av disse det er snakk om, så må det vel være den yngste, for den eldste ville vært 54 år i 1830.2. Peder Tolløvsen Furuhaug dør i 1787, 41 år gml. Ingeborg d.y. er bare 5 år. I 1801 er antakelig Ingeborg d.e. 25 år gml hos farbroren Ole Tølløvsen, som seinere flytter til Hemne i 1802.3. Ingeborg i Hemne kaller seg Tiset ved giftemålet. Mor til Ingeborg d.y. er Marit Paulsdtr Tiset. En av fadderne til Ingeborg d.y. er Ole Olsen Tiset. En av brødrene til de to Ingeborgene kaller seg Ingebrigt Pedersen Tiset. Det er forøvrig bare denne Ingebrigt som er omtalt med egen familie i bygdeboka (han flyttet nordover).4. Første gangen vi hører om Ingeborg i Hemne, kalles hun Ingebor Pedersdatter Løfal i Surendal. En farbror av Ingeborg d.y., Mikkel Tølløvsen bor på Løfal, og dør der i 1821.5. Tellingen 1801: 'Ingeborg 1782 tror jeg (Kari) er tjener 19 år i Flålia. På nabogarden bor (tante) Ingeborg Paulsdtr gift med Jon Olsen. Der bor også almisselæm (og mor) Marit Paulsdtr 60 år.' Det er her snakk om Romundstad.6. Ei Ingeborg gifter seg i 1804. Det bør være Ingeborg d.e. Ole Jonsen Romundstad står som 'forlover' for henne. Det er i tilfelle den Ole Jonsen moren bodde hos i 1801 (Jon Olsen?).7. 'Private opplysninger' om bjørneskytterens etterkommere viser: '..notert Ingeborg Pedersdtr Tiset 1776-1838. Ved dødsfallet (1838 i Hemne) er hun oppført som 62, iflg kirkeboka (oppholdssted Aatrøe). Notatene jeg har fått fra min (Karis) kollega viser barn i -17 -18 -22 -25 -30' (dette skal jeg sjekke nærmere - håper jeg ellers har fått med meg alt av interesse for min sak).Er hun 62 år i 1838, og får barn så seint som i 1830, så må hun ha vært Ingeborg d.e., som får barn i en alder av 54 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner følgende barn født i Hemne:20/4 1817 Marit - Abraham Havn og Ingeborg Aatrøen.14/4 1822 Hans - Abraham Hansen og Ingeborg Aatrøe.24/4 1825 Peder - Abraham Hansen og Ingeborg Pedersdr Stordalen hmd.16/5 1830 Christian - Abraham Hansen og Ingeborg Pedersdtr Stordalen hmd.Vi kan antakelig med dette anta at den Ingeborg Pedersdtr i Aatrøe som dør i 1838, 62 år er den rette. Er det mulig å få barn i en alder av 54 år? Alderen klaffer helt med Ingeborg d.e., som det også er naturlig å anta ble med onkelen (som hun bodde hos) til Hemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

God morgen Dette er vel ikke så interessant, men jeg skriver av det som står i bygdeboka (Plass under Øverøya): 'Marit, gift 1769 med Peder Tølløvsen Folldal, f. kring 1746, son hans Tølløv Pedersen Folldal, 'Skyttar-Tølløv' dei kalla. Dei budde først utabygdes og seinare på garden Furuhaug, der Peder Tølløvsen døde i 1787, 41 år gammel.' - undres hvor 'utabygdes' kunne være; Hemne ? Ingeborg d.e. dåp i 1776: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Kanskje ikke så interessant for Arnstein dette heller men ifølge dåp 1776 så har Ingeborg Olsdatter fått en sønn Ole med Ole Tølløvsen Folldal. Er dette hennes første utenforekteskapelige sønn? Tølløv nr 2. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Igjen blir det utenfor tema, men dette er hva som står i Gards- og Ættesoge for Rindal, bind IV, side 72, Bjørnåsøya: 'Ola Tølløson og Ingeborg Olsdotter Grøtan, frå Litj-Grøtan, hadde sonen: 1. Ola (Tølløv), f. 1770. Dei som har granska Folldalsætta vil ha det så til at namnet Ola må vera feilskrive i kjerkeboka og at det skal vera Tølløv. For denne Tølløv Olson vart seinare buande på Pallan i Kårøydalen, der faren Ola Tølløvson også oppheldt seg siste levetida si. Blant alle etterkomarane etter denne Tølløv Olson har det halde seg ein fast tradisjon om at dei skal ætte frå Tølløv Folldalen, så det må sikkert vera noko i det at namnet i kjerkeboka er feil. Tølløv Olson var gift i 1794 med Kari Olsdotter Lilleløkken.' Tølløv og Kari er foreldrene til tvillingene i (5). Kari frøs ihjel på fjellet da tvillingene var små, og min tippoldefar Ola fortalte at han husket de kom heim med mora og satte henne ved ovnen ... men det er en annen historie.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Til nr 54: 1769 Surnadal Dom: 19: á Trinit ved Moe, trolovet, Peder Tollefsen Bolme, med Marith Pouelsd: Øyen: Spons: Lars Andersen Moe, Joen Nielsen. Copul: ved Rindalen. Dom: infra 8 ram Nativ:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Sønnen Tølløvs dåp (høyre side) - her er 'adressen' fremdeles Bolme Lenke Iflg bygdebok skal også Paul være født i 1773 ? Tvillinger er det flere av i slekta, men jeg kan ikke se at Paul er døpt på samme tid som Tølløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg fant noen av konfirmasjonene i går. Da bruker familien både navnet Furuhaug og Tiset. I 1792 Tollef Pedersen Furuhaug. 1 1796 Ingeborg Pedersdtr Tiset 18 år, i 1807 Ingebrigt Pederson Tiset i 1787. Jeg finner ikke den yngste Ingeborg konfirmert. men jeg fant to 'mulige' - i 1805 Ingeborg Olsdtr Tiset ( kanskje feilskrevet) 18år ( stemmer ikke med f.år 1783). Ingeborg Sjursdtr (?) Romundstad 16 år i 1799. Det hadde vært artig å vite om det står noe i Surnadal bygdebøker om ekteskapet mellom denne Torger Dalsegg og Ingeborg Pederstr. Kanskje noen har tid til å slå opp i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har slått opp i Gards- og ættesoge for Surnadal, bind I, Dalgegg Nestua, side 32 og 33; Jo Torgeirson Kjerkholt, gm Marit Knutsd. fikk 9 barn; nr 6 og 8 ble døpt Torgeir. Den eldste var født 1770 og døde 1771. Om Torgeir, f. 1774, står det at han døde ugift !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen!Ingeborg d.e. dpt 4/2 1776 (kanskje født allerede i 1775?) og Ingeborg d.y. dpt 30/6 1782.Ingeborg Pedersdtr Tiset konfirmeres i 1796 som 18-åring. Dette skulle gi fødselsåret 1778. Det er egentlig litt rart at vedkommende i denne tidlige og viktige perioden av sitt liv ikke klarte å holde rede på alderen - heller ikke presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har slått opp i Gards- og ættesoge for Surnadal, bind I, Dalsegg Nestua, side 32 og 33; Jo Torgeirson Kjerkholt, gm Marit Knutsd. fikk 9 barn; nr 6 og 8 ble døpt Torgeir. Den eldste var født 1770 og døde 1771. Om Torgeir, f. 1774, står det at han døde ugift !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- jeg behersker nok ikke kunsten å rette opp innlagte innlegg; nok en gang ble det dobbel (skulle rette opp skrivefeil). Heretter skal jeg ikke forsøke å rette skrivefeil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 60+63: Litt utenom, men jeg ser under Publ.abs. 1796 Torger Johns Dalseg og Marit Tollevsdr Rommundstad, hans 1. og hennes 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Sistnevnte Marit Tølløvsdtr finner vi igjen i Løfald i FT 1801 30 år gml med døtrene Brit Mikkeldtr 9 år og Marith Torgersdtr 5 år.Ingeborg Sjurdsdtr Romundstad i innlegg 60 er jeg i tvil om finnes. I FT finner jeg ingen med dette navnet og alder som passer. Jeg tror kanskje det er feilskrevet ( eller jeg har feiltolket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Jeg tror nok at Ingeborg Sjursdr Rommundstad (strek over en m betyr jo to m'er, men jeg vet ikke hvordan dette gårdsnavnet skrives til vanlig) - men jeg tror at navnet er riktig tolket i kirkeboka ved konf.Jeg føler meg ellers etter hvert ganske trygg på at Ingeborg i Hemne er datter av Peder Furruhoug, men direkte bevis har vi jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.