Gå til innhold
Arkivverket

[#56080] Fam. Rossel og Mønnich


Gjest Sigurd Lindahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Lindahl

Litt mere opplysninger om Rossel. Vilhelmine Rossel. Født i 1865 i Kristiania. Gift i 1896 med Carl Johan Ludvig Lundin fra Sverige. Foreldre til Vilhelmine er Vilhelm Rossel og Benedicte Mønnich. Ønsker info. om slekt og hvor navnene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Jeg er enig i det, men jeg ser på folketellingen for 1900 at Carl Johan Ludvig Lundin bor i samme hus som Johan Jacobsen. Kan det være den samme personen som sier at barnet er uekte. Far til Vilhelmine heter Vilhelm Rossel og i 1996, når Carl Johan Ludvig Lundin og Vilhelmine Rossel gifter seg skriver han navnet med W. Når Vilhelmine blir konfimert står det Wilhelm Wilhelmsen Rossel. Moren til Vilhelmine heter Benedicte Mønnich. Det som er av størst interesse er å få mere informasjon om foreldrene og andre aner til Vilhelmine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rart ingen av dem er med i 1865 enda barnet ble døpt 31/12 og tellinga foregikk påfølgende natt eller kveld. Men det står også at de som var midlertidig tilstede skulle utelates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Takk for din interesse. Faren heter Rossel (Wilhelmsen), er ikke det litt rart at hun heter Rossel når hun gifter seg. Da skulle hun hatt navnet med Krogstad? Vi har brukt mye tid på dette og for oss er det et stort mysterium at det ikke er noen Rossel på folketeling 1865 og 1875. Vilhelmine Rossel er den ene personen med navnet Rossel på 1900 tellingen. Det står at faren til Vilhelmine er styrmand, det kan være en årsak til at han ikke er med i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Sigurd!1865-telling for 0301 Christiania: Vet ikke om denne har noen sammenheng med Benedicte,han heter William Mønnich og er fra Holland: LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Her er noen navn som ligner på Rossel,1865 tellingen :Kvar side nedunder viser maskimalt 10 funne postar. Du kan bla mellom desse sidene ved hjelp av knappane over. Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar 11451 6 Frantz Oscar Rosell Dreng 1 m Christiania Prinssensg. 26 21771 29 1 Carl Rosæl Gjøtlersvend g 28 m Sverige 21772 30 Marie Rosæl Kone g 27 k Sverige 21773 31 Gustav Rosæl Søn 2 m Christiania 21774 32 Franz Oskar Rosæl Søn 1 m ChristianiaNummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå garden/huset/hendinga til denne posten.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Setter stor pris på deres hjelp. Bendedicte Mønnich. På mormonerenes liste er hun født i Mandal og er stuepike i Oslo. Det kan stemme godt med at hun får barn i 1865 i Kristiania. Jeg lurer på om det kan være den personen jeg leiter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Kan være et spor dette,ja!Så på fadderne til Vilhelmine at en av dem ble kalt Ole Odal,og en annenav dem het Gulbrand Ingebrigtsen. Fant en med navnet Gulbrand Ingebrigtsen ,han er portner av yrke.Han er også fra Odalen. Har du funnet ut når Benedicte er født? En annen av fadderne,Kaja Gulbrandsen fant jeg ikke på tellingen for Christiania 1865.LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Jeg kan ikke garantere at det er riktig mor til Vilhelmine Rossel, men om det skulle være riktig, så er Benedicte født i 1839 i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Jeg kan ikke garantere at det er riktig mor til Vilhelmine Rossel, men om det skulle være riktig, så er Benedicte født i 1839 i Mandal. Tellingsår 1865 står det Bendicte Møinicken. Stuepige og ugift. Tror det er samme person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette må være Bendicte, og hun var ugift i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60301&gardpostnr=1926&personpostnr=45104&merk=45104#ovre>Lenke Iflg. FS ble hun født 19/1-10/2 1839 Mandal med foreldrene Ole Mønnich og Jessine Bendtsdt. Hun skal være døpt Benedichte Gurine. Dåpen hennes på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Om dette er riktig. Hadde det vært fint med mere informasjon om hvor navnet Mønnich kommer fra. Det høres ikke norskt ut. Rossel har jeg fremdeles ikke noe informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg lett etter styrman.. med fornavn som inneholder ..lm.. i søken etter Vilhelm/Villiam i 1865, og sitter kun igjen med denne fyren her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Lindahl

Vi har også sett denne personen og det er stor sjans for at det kan være riktig person, men det som er rart at han heter Rossel og Vilhelmine er døpt Rossel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Alle Mønnich/Mønnech i vest Agder i 1865: Antall treff i databasen for dette søket er: 9. Trykk på for å se på bostedet. Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Bosted Kristiansand Mønnech, Berthel Blikkenslager 1809 Chrsand Ø. 19de Qvartal Kristiansand Mønnich, Alfred F. O. Sømand 1849 Chrsand V. 12te Qvartal Kristiansand Mønnich, Emilie Catrine 1846 Christianssand V. 13de Qvartal Kristiansand Mønnich, Frans Blikkenslager 1837 Holland V. 1ste Qvartal Kristiansand Mønnich, Frantz Julius 1852 Christianssand V. 13de Qvartal Mandal Mønnich, Jesene 1802 Mandal Fjeldemandsgaden Kristiansand Mønnich, Julie Marie 1826 Christianssand V. 13de Qvartal Kristiansand Mønnich, Mathilde Handlende 1825 Chrisand Ø. 25de Qvartal Kristiansand Mønnik, Lavine 1816 Chriand Ø. 26de Qvartal -------------------------------------------------------------------------------- Fyll ut ett eller flere av navnefeltene ovenfor. Trykk deretter på knappen for tellingsår for å starte selve søket. Velg ut et eller flere områder/fylker dersom du ønker å avgrense søket ytterligere. Ingen avkryssing i boksene utfører et søk i hele landet. Avkryssing kun i boksene for fylke utfører søk i hele fylket. Avkryssing i boksen Avgrens søkinga til kommuner innenfor hvert fylke, i tillegg til avkryssing i boksene for fylke, vi gi en detaljert kommuneoversikt hvor man må krysse av for hvilke kommuner man ønsker å søke i. - Les bruksanvisningen for ytterligere informasjon.-------------------------------------------------------------------------------- Registreringssentral for historiske data Universitetet i Tromsø, N-9037 Tromsø E-post til web-ansvarlig Oppdatert: 23. november 2004 --------------------------------------------------------------------------------Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.