Gå til innhold
Arkivverket

[#56081] Øyestad


Gjest Rudi Løken
 Del

Recommended Posts

Gjest Rudi Løken

HeiJeg trenger litt hjelp til å finne ut hvem som er foreldrene til Aase Aslagsdatter f: 1791 i Øyestad g.m. Kittil Knutsen. Det jeg har funnet ut om Aase er at foreldrenes navn er Aslak og Birte Nærusdatter. Om Kittil Knudsen har jeg ikke funnet ut noe om foreldrene. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Da kan du lete videre i skannet kirkebok for Øyestad for å finne Aases dåpsinnførsel - har sett meg litt rundt, men ikke funnet henne til nå. Kanskje må vi ta 1791 med en klype salt, Aase kan være født både litt før og litt etter 1791.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det finnes kanskje bygdebok for området som kan lette søk. Hvis dette er riktige personer, kan de ha flyttet omkring siden Aases mor er spinnerske. Fant ikke noen Aase blant de døpte ved et raskt søk omkring 1791 i Øyestad.Lykke til videre!IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Har du andre kilder til navnet Birte Nærusdatter enn FT-1801? Eg har ein mistanke om at dataregistreinga av folketellinga kanskje har lest feil, at navnet hennes skulle vere Birte Wernsdatter. Det er ei datter til Wern Aasmundsen, født 27.01.1760 i Froland (øverst høgre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529340238.jpg>Lenke Ho forlova seg 25.05.1783 med Aslak Gierulsen Seljestøl Lenke og dei får ei datter Aase 10.07.1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Harald, jeg tenkte straks samme tanke som du. Aslak Gierulsen og Birte Wernsdatter er blant mine aner. Men den Aase som du nevner døde som spedbarn. Begravelsen hennes er faktisk innført i fortsettelsen av dåpsinnførselen, se den bildelenken du la ved. Det er nok dessverre ikke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

En presisering: Den tolkningen min forutsetter imidlertid at alderen til det døde barnet tolkes som 7 dager, boka er litt utydelig pga en flekk. Hvis det derimot står 7 aar kan det være at et nytt barn har fått samme navn som en nylig avdød søster, da har du et poeng. Dette lar seg imidlertid ikke sjekke akkurat nå pga en feilindeksering av den aktuelle kirkeboka. Jeg har gjort oppmerksom på dette, men det er enda ikke rettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Når stedsnavnet Seljestøl knyttes til Åse må vel det styrke Harald Søren Storakers hypotese om at Aslak Gierulsen og Birte Wernsdatter er Åses foreldre, og at den dåpen han har funnet er den riktige. Den usikkerheten jeg nevnte over kan sikkert sjekkes ut når Froland Klokkerbok B4 blir rettet og dåpene 1783-84 kan undersøkes for å finne en eldre Åse som dør i 1791.Selv stammer jeg fra Aslak og Birtes datter Guri, født 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudi Løken

HeiTakk for all hjelpen jeg har fått. Jeg lurer litt på navnet Wern. Dette har jeg ikke sett før. Noen som har noe mere om han? Jeg prøver å arbeide videre med de svarene jeg har fått.Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Froland bygdebok bind IV s. 567:Aslag Gierulfsen Seljestøl f. 1743 d. 1792, g. 1783 m. Berte Wernersd.Barn: Aase 1783-1790, Guri 1786, Aase 1790, Aslak 1792.Foreldre til Aslag: Gierul Aslagsen og Aase Knudsdatter Seljestøl, ukjent opphav på begge. Foreldre til Berte: Werner osmundsen, g.m. Guri Knudsdatter, 2 g. m. Ellen Gundersdatter, ukjent opphav. HilsenBenn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Veldig morsomt med denne tråden som viser seg å handle om min egen slekt. Jeg startet faktisk på undersøkelsene av denne familien så sent som forrige helg.Jeg synes det er lettere å lese teksten direkte fra kirkeboka, så jeg legger opp en lenke: LenkeTeksten her: F(ader): Gierul Aslagsen Hersel. M(oder): Aase Knudsdatter. B(arnets) N(avn): Aslag. F(addere): Veren Sollem, Ane Ollsdater Hersel, Tiøstel Ollsen ibidem, Jens Espeland, Niels Torsen ibid(em).Datoen er 11. søndag etter Trinitatis, dvs 25. august 1743, hvis man følger Bauers kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Så etter i bygdeboka for Froland under Solheim da Veren Sollem var fadder til Aslag, om det kunne være et mulig spor, men han var ikke nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Var tilfeldig innom og lette etter noe i kirkebok for Evje/Iveland 1705-1764, og der kom jeg over en Osmund Omdal som hadde en sønn Werner til dåpen 9. marty 1719. LenkeDette er muligens et spor som er verd å følge, når det gjelder far til Berte Wernersdatter.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudi Løken

HeiJeg tror jeg har funnet trolovelsen i kirkebok 'Iveland og Evje 1705-1764' s. 76.Har litt problemer med å tyde hva det står.Håper noen kan hjelpe meg.

bilete4186.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Trolovet Osmund Vernersen og Gunild Jursd.Vielsen finnes til høyre her, tredje linje ovenfra: Lenke Aasmund Wernersen og Gunille JursdatterDet er jo slett ikke sikkert at den Werner som blir født i Iveland i 1719 er den samme som er far til Birte Vernsdatter i Froland. Men ved å lese en god del sider i kirkeboka for Iveland kom jeg også flere ganger over en dame som het Birte Wernersdatter, kanskje en søster til Aasmund? Det kan jo være tilfeldig, men gjør dette sporet enda mer verdt å undersøke.Noen som har oversikt over skifter i Iveland, et eventuelt skifte etter Osmund Wernersen Omdal? Uten noe slikt kan det bli vanskelig å bevise koblingen Iveland/FrolandPanteboka kan også fortelle noe dersom Werner Osmundsen kjøpte jord i Froland. Jeg har ingen planer om noen tur til Kristiansand med det første for å gå på arkivet, så inntil videre gleder jeg meg til ting kommer på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Fullklaff!!Fant forlovelsen mellom Werner Osmundsen og Guri Knudsdatter i samme kirkebok år 1743. LenkeDet er så moro når sånne ting plutslig dukker opp. Da kan jeg hjelpe til videre også for nå er vi inne i mine forfedre.Far til Guri Knudsdatter som er født i 1723 er Knud Olsen som var gift med Anne Thoresdatter Gjerustad. Han har ukjent opphav, men bodde på Skripeland i Iveland. Anne kom fra Gjerustad i Vegusdal, men ble gift til Skripeland i Iveland. Etter at Knud Olsen døde omkring 1723 giftet hun seg på nytt året etter med Salve Madsen fra Mølland i Iveland. De fortsatte å drive gården på Skripeland, før de flyttet til Åmli i Herefoss og tok follaug hos sønnen Knud som hadde en gård der. Foreldrene til Anne er Thore Aasufsen Gjerustad og Gjertrud Asbjørnsdatter Gjerustad fra Vegusdal i Aust-Agder.Thore kom fra Gjerustad i Vegusdal, og tok over farsgården der. I 1691 eide han 4 1/2 kalveskinn, og da kona døde i 1717 ga han opp boet. Eiendommen var da på 13 1/2 kalveskinn som han delvis hadde arvet, delvis kjøpt fra søskena. Thore ga seg i follaug til sønnen Asbjørn i 1718 som også tok over gården.Foreldrene til Thore: Aasuf Thoresen Gjerustad og Anna Haaversdatter Evelid.Far til Aasuf: Thore Jørgensen GjerustadFar til Thore: Jørgen Gjerustad Jørgen er første gang nevnt på Gjerustad i Vegusdal i skattemanntallet 1610, og i 1611/12 er han nevnt sammen med Torgius. Både Jørgen og Torgius er krone og leilendingsbønder, og begge er ført opp på gården til 1626. I 1620 måtte Jørgen bøte med 2 daler 'for hand stach Niels Sundtzsstøll et sting'. Sønnen Thore tok over gården etter Jørgen.Far til Anna Haaversdatter Evelid: Haaver Bjørnsen EvelidFar til Haaver: Bjørn Evelid Bjørn er første gang nevnt på Evelid i Vegusdal i skattemanntallet 1610, og han rådde grunnen alene på gården fram til 1623, da han delte gården med en mann ved navn Gierulf. Sønnen Haaver og Gunsten tok over gården etter BjørnFar til Gjertrud Asbjørnsdatter Gjerustad: Asbjørn Aasulfsen GjerustadFar til Asbjørn: Aasulf Gjerustad Aasulf er nevnt på Gjerustad i Vegusdal i 1617 som husmann, og det samme i 1627.Kanskje litt rotete det her men det står en del om disse personene i Vegusdal bygdebok. Har Guri Knudsdatter i min database, men har ikke funnet ut hvem hun var gift med før nå, så nå kan jeg føre opp Werner Osmundsen, det var ikke verst på en søndagskveld, kommer nok til å sove godt i natt ja.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Det var ikke småtterier, dette her. Det begynner jo også å se virkelig overbevisende ut. Hvor mange Werner Osmundsen og Guri/Guro Knudsdatter kan ha vært gift med hverandre på et relativt begrenset geografisk område til samme tid? Takk igjen til Benn Johan Rislaa!Men jeg sitter likevel med en ørliten skepsis i magen. Navnene Guro og Guri er svært like, og brukes ofte litt om hverandre om samme person i mange bygder. Imidlertid aner jeg et slags system i at Iveland konsekvent bruker Guro og Froland/Øyestad bruker Guri. Kan det likevel være to forskjellige par vi snakker om her? Jeg tror egentlig ikke det, men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Her er dåpen til Werner og Guros første barn Anne (Dom Esto Michi), eller Anna som de alltid skrev i Iveland. Kirkebok for Evje 1705-1760. LenkeKirkebøkene for Evje, Iveland, Hornnes og Vegusdal omfatter samme distrikt, og på den tiden reiste presten på rundgang og hadde prekner på forskjellige steder, så det var ofte barna ble døpt i en annen kirke enn de normalt soknet til.Werner er dessuten et veldig sjeldent navn i Aust-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.