Gå til innhold
Arkivverket

[#56086] Nes på Romerike. Tyding av kirkebok.


Gjest Jan Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kristoffersen

Hei. Kan noen klare å tyde det som står i anmerkningsfeltet i denne kirkeboka, LenkeDet gjelder Marthe Gorine nr. 79 på side 91.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Litt usikker fordi det ser ut som om linjene går litt om hverandre nederst. Tror det kan være noe sånt:Uægtehjemmedøbthans 4de lejermaal - Hendes 3. som er fra Ejde Skoven fra? Gaustad, der er ii Baade - hun og han - fødde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Jan! Den første del av teksten i margen er enkel, siste del er delvis forkortninger. Dersom det er riktig at begge er fra Eidskog så har jeg en kandidat til barnets fader. Jeg har Anne i min database med hennes to første barn. Har også at hun døde på Vestgårdeie i 1850. Du kan kontakte med for informasjon. (fisollie()online.no) Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiJeg har Nils Kristoffersen Vennevål som far til Anne f. 1816 utenfor ekteskap med Anne Kristensdatter blant mine aner. Altså hans første leiermål.Synes det er interessant dersom Nils viser seg å komme fra Eidskog. Jeg har nemlig han som født 1784 på Vennevål av foreldrene Kristoffer Syversen og Anne Nilsdatter. Da er kanskje dette feil?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(4) Denne Kristoffer må forfølges i kirkeboka for hver av hans barn utenfor ekteskap før vi kan trekke en endelig konklusjon. Hans navnebror i Eidskog er født i 1771 på Kalvhaugen under Snesbøl. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kristoffersen

Hei igjen.Takk for svar. Jeg kan bekrefte at moren Anne Isachsdatter kom fra Gaustad i Vinger, nåværende Eidskog. Født i 1785.Mer om Anne Isachsdatter i tema 46289.Anne er registret innflyttet til Nes i 1817. I 1823 fikk hun datteren Anne Gorine omtalt i tema 46289. Det ble da oppgitt at dette var hennes 3. lejermaal. Det er altså noe som ikke stemmer med antallet lejermaal.Finn (3). Det var spennende å se at du har funnet det 2. lejermaalet til Anne. Jeg sender deg en mail.Laila (4). Jeg vet ikke noe mer om Nils Kristoffersen Vennevål enn at han er oppgitt som barnefar til Marthe Gorine i 1820. Du får følge med å se om det skulle dukke opp flere opplysninger.Hvor ble det av Marthe Gorine ? Har ikke funnet henne som komfirmert i Nes rundt 1835, eller død mellom 1820 og 1835.mvh Jan Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Jan og FinnHar kikket en gang til på denne Nils Kristoffersen (er en stund siden jeg jobbet med den siden av familien) og har kommet fram til at han må være fra Vennevål. Bygdeboken bekrefter også dette. Har hatt feil i anerekkene før, så det var ikke umulig at jeg hadde gjort en feil her også:-)Nå var vel dette et sidespor for deg Jan.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.