Gå til innhold
Arkivverket

[#56089] Skifter Bruvik, Arna


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Magne Andersen Indre Bruvik. 16. mars 1779, enke Anne Ellingsdatter og barna Anders Magnesen, 22 år, og Martha Magnesdatter, g.m. Ole Olsen Indre Bruvig.Anders Iversen Indre Bruvik. 8. november 1757, enke Brithe Monsdatter. Han hadde sønnen Ole Andersen Olsnes fra ekteskapet med Torbor Simonsdatter, og Kari Andersdatter, g.m. Daniel Jensen Indre Boge fra ekteskapet medAnne Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk. Altså ingen Iver Andersen Bruvik, som jeg jakter på. Han er bl a nevnt i 1721 for å ha 'forseet sig dog mod det 6te Bud og begaaet Lejermaal med it Qvindemske, nom: Madli Larsdaatter';LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Ivar var sønn av Anders Ivarsson Indre Bruvik og Torbjørg Simonsdatter, Gjerstad. Side 204 i Vaksdal bygdebok bi. 1.Ivar ble gift 1721 med Magdeli Larsdatter, Vevle. Hennes foreldre var Lars Erikson, Tunes og Brita Olsdatter, Vevle. Fra side 421 og 434 i bygdebok for Haus, Gjerstad sokn. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Frank,Var Ivar gjort arveløs grunnet leyermålet, eller?Står det om Ivar hadde en sønn Ole, som flyttet til byen, og som ble far til Magdalene Margrete Brudvik gm 1) Moses Gierke gm 2) Otte Humle Kruse? debatt LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Skifte til Anders Iversen Indre Bruvik var jo i 1757, så det kan jo tenkes at Ivar som var født i 1702 var død da. Der står ikke noe om hvor Ivar og Magdeli bodde, så de flyttet vel trolig til Bergen. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men han var fadder til barnebarnet i 1754. Men barnebarn pleier vel å stå oppført som arvinger om foreldrene er døde.Jeg finner ikke ole Ivarsen født i Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Jeg tro du kan utelukke de foreldrene til Ivar som står på side 204 i Vaksdal bygdebok. I manntalet 1701 for Søndre Bergenhus amt finner vi denne Anders Ifuersen Brudvig, 23 år. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=1701sba&sokpostnr=21#a0>LenkeHan ble 22. oktober 1701 forlovet med Maritta Olufsdatter, Hekland.Lenke De giftet seg Dom: 25. p. Trinitat 1701 i Bruvik. Lenke Dom: 9. p. Trinitat 1702 døpte de sønnen Ifuer.Lenke Anders Ivarsson og Marta Olsdatter er nevnt på side 110 i Vaksdal bygdebok bi. 1. På sønnen Ivar står det se husfolk, men dessverre står der ingen ting der.Da Ivar og Magdela forlovet seg Domin: 14. p. Trinit 1721, hadde de kongelig bevilgning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ivar Vaksdal

Eg trur ikkje du skal sjå heilt bort frå familien på s. 204. Etter mine notatar er dei nemleg den same som på s. 110. Denne (rette ?) A.I.B. finn du som pers. 7001 i FT 1701, og eg meiner han er son til Ivar Gabrielson Risnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.