Gå til innhold
Arkivverket

[#56090] Slekt i sjåk


Gjest Oddvin Tafjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvin Tafjord

Min oldemor giftet seg til Tafjorden i 1870- årene. Ho hette Embjør Amundsdatter og vokste opp på Skiagereie. Har funnet ut at ho hadde minst 4 søstre, 3 av dem ble gift i sjåk og fikk etterkommere.Navnet på disse søstrene var Inge, Ranveig og Anne. Har funnet noen navn på barna til disse, men greier ikke å finne etterkommere som lever i dag, enten i Sjåk eller andre steder. Håper noen vet noe om denne slekta. Far til min oldemor het Amund Rasmusen og mor hennes het Kari Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funn på FS som jeg ikke har sjekket mot kirkebøker: Amund Rasmusen gift 10/3 1840 i Lom med Kari Olsdatter.Barn født-dpt. i Skjåk: 1)Anne 3/12-26/12 1839 .... 2-3)Marith og Inge 30/4-1/5 1843, Dalen. Marith døde i 1919 og gift 1869 Norddal MR med Iver Andreas Pedersen Rodal .... 4)Rønnaug dpt.12/10 1845 .... 5)Kari 8/8-29/8 1847 .... 6)Embjør 16/6-28/7 1850 .... 7)Rasmus 23/5-20/6 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvin Tafjord

Takk for opplysningene. Jeg visste ikke at de hadde en sønn, har bare funnet døtre. leste i ei kirkebok at de fikk en sønn men tolket teksten til at han var død ved fødsel eller dåp. ikke sikker for teksten var vanskelig å lese. Husker ikke om det stod noe navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Oddvin!Det står ein del om desse i Ættebok for Skjåk, band 1 side 223 og 224, så eg vil rå deg til å låne boka på biblioteket.1. Inge, gm. Tor Nilsen Erlandstuen.2. Anne, gm. Johannes Olsen Marlosøygard.3. Kari.4. Marit, gm. Ivar Andreas Pedersen Rødal frå Tafjorden. Dei er oppførte med 3 born, Joakim, Karl og Olai.5. Rønnaug, gm. Ole Sevaldsen Sperstad.6. Embjørg, gm. Martinius Olsen Rødal frå Tafjorden. Dei er oppførte med 5 born, Ole Martinius, Pauline, Andreas, Karen (omkom i Tafjordulukka) og Emma gift Muldal i Tafjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvin Tafjord

Takk skal du ha, men har lånt ætteboka og har funnet alt dette. Problemet er å finne de siste generasjonene opp mot vår tid. Har kontroll på alt etter Marit og Embjør, min far er barnebarnet til Embjør, og marit bosatte seg også i Tafjorden(Norddal kommune. Det er altså de siste generasjonene etter Inge, Rønnaug og Anne jeg mangler. Mulig det går an å finne noe mer i boka men det er noe innviklet pga det kom en del forandringer mht gårdsnavn og etternavn. Prøver å leite i kirkebøker også men ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvin Tafjord

Takk for et par nye opplysninger. Har ikke tenkt på å sjekke gards og bruksnr. Er ganske ny i dette gamet. Det ser ut som at Anne hadde et førekteskaplig barn. Det var nytt. Nå har jeg i hvert fall litt mer å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.