Gå til innhold
Arkivverket

[#56093] Hjelp til tyding av skrift i lysning av 2 mai 1811 i Oslo Domkirke.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kan noe hjelpe med å se om det står noe om hvor Nils Hansen Lisle..... og jomfru Maren Monsen kommer fra? Eller om det står noe annet av interesse som kan identifisere dem?Lysning nr. 7 nederst på venstre side - fortsetter på neste side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Guro!Der står ingen ting om kvar dei er ifrå. Brudgomen er berre nemnd som Nils Hansen Kiøbmand, så du får sjå etter i ministerialboka om der skulle stå noko meir når dei gifter seg. Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Jeg vil gjerner komme tilbake til det som står i denne forlovererklæringen - fordi jeg lurer på et par ting, og mesteparten er uleselig for meg.Kan noen tyde ordet som står foran Jomfru Maren Monsen?Jeg synes det står at de vies uten at det er lyst for dem -vet noen hvorfor det ikke er lyst, og om dette var vanlig?Jeg lurer vider på om det står noe annet enn det vanlige om at det ikke er noe i veien for at de inngår ekteskap?Underskriften til høyre ser ut som 'H. Neddogedele' - kan noen bekrefte dette - hvis så - vet noen opphavet til dette navnet?Takker for hjelp!Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

[Med forbehold:]At Velædle Hr. Niels Hansen Kiøbmand og Velædle Jomfrue Maren Monsen, som efter Vielse Brev af 2den Maji 1811, maae, uden foregaaende Lysning af Prædikestolen, hjemme i Huset sammenvies, hvilket skeer i Kirken Fredagen den 3die Maji 1811, ere paa begge Sider frie for anden Trolovelse, Ægteskab eller Ægteskabsløfte, saavel som at de ikke ere i Slægt eller Svogerskab sammen, altsaa intet er, der lovligen kan forhindre Deres forehavende Ægteskab; dette alt vide vi med Vished og som Forlovere sige derfore god og i saadan Henseende underskrive.Christiania den 2den Maji 1811.O. Monsen H. Noddogedell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.