Gå til innhold
Arkivverket

[#56100] Er det noen som kan hjelpe med oppslag i USA?


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Min tippoldefar Markus Lavik fikk to barn i sitt første ekteskap. Begge disse barna emigrerte til USA. Jeg ønsker å finne ut mer om hvor de dro og evt hva de gjorde på, giftet seg med, evt om de fikk barn. Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med det???Den eldste het Ludvik Markussen Bø da han emigrerte. Han var født 5.10.1879, døpt i Lindås, men bodde først på Haugsvær i Masfjorden (der moren var oppvokst). Moren døde i barsel med broren og det kan se ut til at Ludvik var med faren videre til Bø på Radøy. Faren derimot, var fra Lavik og kalte seg dette, og ikke Bø, som gården de bodde på het. Ludvik seilte fra Bergen 27.3.1901 med Cunard linjen. Om han kalte seg Ludvik Markussen, Ludvik Bø eller Ludvik Lavik i USA, vites ikke.Broren het Rasmus Severin Markussen Haugsvær(Hogsvær). Han var født 1.11.1880 på Haugsvær og vokste opp der, antakelig hos sin tante. Han reiste fra Bergen 28.4.1898 også med Cunard linjen. Det kan se ut til at han døde 27.8.1954 i Freeborn, Minnesota, USA. Han kalte seg Haugsver der.Håper noen kan hjelpe meg med å finne slektninger i Amerika!MvhVibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg finner ikke Ludvik, men har funnet Rasmus Severin. Han brukte navnet Severin, dersom jeg har funnet den rette. I 1901 bodde han hos Rannie og Inanda Haugsver i Bancroft, Freeborn, MN. Hans yrke er 'servant'. I 1910 er han 'hired man' hos en N. S. Nordby og kona Margith i Manchester, Freeborn, MN. I 1920 er han farmer, gift med Oline som er født i MN med norske foreldre. Hun er 48 år i 1920. De bor i Manchester, Freeborn. I 1930 bor de fremdeles samme sted. Det blir oppgitt at han var 33 år og hun var 43 år da de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei Ottar!Takk så mye. Ut i fra disse opplysningene regner jeg meg frem til at de giftet seg i ca 1914. Er det nevnt barn i 1920 og evt 1930? Jeg får sjekke om det er slektninger han bor hos i 1901, de har tross alt samme etternavn. Disse navnene er muligens nevnt i Masfjordboken på Haugsvær.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Så vidt jeg kan forstå reiste Ludvik over med søsteren Karen. De skulle begge til broren Severin i Albert Lea i Minnesota.New York Passenger Lists, 1901, April 08. Ship: Servia

bilete4141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Tusen takk til begge to.Det er den rette Ludvik Bø (Haugsvær) som er på passasjerlisten. Han reiser med Karen, som ikke er hans søster, men hans tante! Hun heter Karen Rasmusdatter Haugsvær. Moren til Ludvik og Severin het Sygni Rasmusdatter (f 1860). De reiser altså for å besøke Severin. Finnes det flere opplysninger om Ludvik?Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Minnesota Death Index, 1908-2002 about Severin Rasmus HaugsverDeath Date: 27 Aug 1954 Death County: Freeborn State file number: 004430 Certificate Number: 004430 Certificate Year: 1954 Record Number: 1252753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I 1900 bor Severin hos Rasmus (f. feb 1871 i Norge) og Inanda (f. nov 1881 i Minnesota). Rasmus kom til USA i 1896.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Da fant jeg ut hvem Rannie var, nemlig Rasmus! Rasmus er fetteren til Karen som reiste med Ludvik til Amerika i 1901. Så langt vet jeg når de kommer til USA og hvem de reiser til og for så vidt hvor. Men jeg vet ikke om det er mulig å finne mer om disse to brødrene? Skulle gjerne visst mer om hva som skjedde med Ludvik. Fikk han familie etc? Vet heller ikke om Rasmus og Oline fikk barn. Noen som kan finne mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Severin og Oline hadde ikke barn sammen med seg på noen av folketellingen.Ludvik finner jeg ikke mer på. Har leita med med forskjellige varianter av etternavnet.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er vel Oline?Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Lena Haugsver Birth Date: 9 Feb 1871 Death Date: 1 Mar 1957 Death County: Freeborn Mother's Maiden Name: Fossum State file number: 005179 Certificate Number: 005179 Certificate Year: 1957 Record Number: 1329424- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Rannie Haugsver Home in 1900: Bancroft, Freeborn, Minnesota Age: 29 Estimated Birth Year: abt 1871 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Inanda Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1896Household Members: Name Age Rannie Haugsver 29 Inanda Haugsver 18 Sivrin Haugsver 19 John C Haugsver 1John C (f feb 1899) er sønnen til Rasmus og Inanda.-Minnesota Death Index, 1908-2002Name: John Clarence Haugsver Death Date: 11 Jul 1915 Death County: Freeborn State file number: 004212 Certificate Number: 004212 Certificate Year: 1915 Record Number: 171503- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk skal du ha.Jeg så også at det var en Lena Haugsver på Death Cert, antok at det var henne. Fødselsår stemmer veldig bra med ovennevnte opplysninger. Hun var 43 år da de giftet seg og det er fullt tenkelig at de ikke fikk barn sammen.Det er synd det ikke er mulig å finne noe på Ludvik. Takker i alle fall for innsatsen.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

I flg 'List or manifest of alien passengers for the commisioner of immigration', heter Ludvik LUDVIG LARSEN HAUGSVER. Han dro med SS Celtic fra Liverpool 18.3.1903 til New York (ank 28.3.1903). Da kan det se ut til at han hadde vært i England et par år før han dro videre til Amerika. ???Destinasjon er fremdeles Albert Lea. Det interessante er han har tatt farens farsnavn på denne tiden. Han het Markus Larsen Lavik. Er det håp om å finne noe mer om han med denne opplysningen?

bilete4164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.